۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
آب هیرمند به بیابان رسید نه سیستان!| امسال تنها ۱۵ میلیون متر مکعب از حقابه رسید
بازار گزارش می دهد

آب هیرمند به بیابان رسید نه سیستان!| امسال تنها ۱۵ میلیون متر مکعب از حقابه رسید

عکس های هوایی منتشر شده نشان میدهد که طالبان آب هیرمند را در بیابان رها کرده اما سخنگوی صنعت آب می گوید این اتفاق ناشی از یک مشکل سازه ای است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: افغانستان بازهم در پرداخت حقابه ایران بدعهدی کرد. مسئولین وزارت نیرو امیدوار بودند که بعد سفر علی اکبر محرابیان به همسایه شرقی ایران و مذاکره با طالبان مشکل حقابه هیرمند حل شود. جدیدترین عکس های هوایی منتشر شده اما نشان می دهد طالبان بازهم حقابه ایران را به بیابان رها کرده است.

البته فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب رها سازی آب به بیابان های گود زره را ناشی از بروز یک مشکل سازه ای می داند و تاکید می کند آب رها شده در بیابان بسیار ناچیز بوده است.

این مقام مسول در صنعت آب البته تاکید می کند که مشکل سازه ای پیش آمده در افغانستان برطرف شده و طالبان به تعهدات خود در این حوزه پایبند است.

او همچنین به بازار می گوید: طی ۴ روز اخیر حدود ۵ میلیون مترمکعب و از ابتدای امسال در مجموع ۱۵ میلیون مترمکعب از حقابه ایران پرداخت شده است.

جالب است که بدانید حقابه ایران در شرایط تر سالی حدود ۸۲۰ میلیون مترمکعب است. البته آنگونه که قاسم زاده می گوید حقابه در سال های خشک باید مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار گیرد.

آب هیرمند به بیابان رسید نه سیستان!| امسال تنها ۱۵ میلیون متر مکعب از حقابه رسید

اعتراض بهارستان نشین ها به بد عهدی طالبان

اما بدعهدی طاللبان صدای اعتراض بهارستان نشین ها را هم درآورده است. ۳۱ مرداد بود که فدا حسین مالکی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در اینباره به یکی از رسانه ها گفته بود که طالبان در مورد حقابه هیرمند بازی در می آورند یک روز می گویند آب نیست یک روز می گویند این حقابه داده می‌شود اما خبری از پرداخت نیست. به گونه ای رفتار کرده اند که ما احساس می کنیم اعتماد لازم بین ما و طالبان کمرنگ شده است و اگر این رفتار آنها ادامه داشته باشد این اعتماد سلب می شود.

او گفته معتقد است مذاکرات ایران و افغانستان در اینباره فایده ای نداشته، گفته که ما مجبوریم راهکاری دیگر را در مورد طالبان به کار ببریم که آنها مجبور باشند به قوانین بین المللی و مرزها احترام بگذارند و به تعهداتی که دولت های افغانستان که مهمترین آن حقابه هیرمند بوده است متعهد باشند و آنها را اجرایی کنند.

به گفته نماینده مردم زاهدان، از زمانی که طالبان سرکار آمده اند حقابه هیرمند پرداخت نشده است و قطعا جمهوری اسلامی ایران از این موضوع و حق مردم سیستان کوتاه نمی آید. آنها در این موضوع اختلافاتی بین خودشان دارند برخی از آنها موافق پرداخت هستند برخی که گرایش به سرویس های امنیتی کشورهای خارجی دارند مخالف هستند. اما طالبان مطمئن باشند ما از ابزارهای دیگر برای گرفتن حق و حقوق مان در مورد حقابه هیرمند استفاده می کنیم چراکه الان در حوزه سیستان در مورد هیرمند بحران جدی وجود دارد.

اما و اگرهای دیپلماسی آبی ایران

۱۹مرداد امسال بود که وزیر نیرو برای مذاکره درمورد حقابه ایران وارد افغانستان شد. سکاندار ساختمان نیایش امیدوار بود که بعد از دیدارهایی که با وزیر امور خارجه، وزیر آب و انرژی همچنین معاون نخست‌وزیر دولت موقت طالبان دارد، مشکل دیرینه ایران با افغانستان در مورد حقابه ایران هم حل شود. حالا حدود دو هفته ای از این سفر می گذرد. باید منتظر ماند و دید که آیا دیپلماسی آبی در دولت جدید می تواند مشکلات ایران در حوزه های آبی را برطرف کند یا اینکه این مشکل همچنان پابرجاست.

از دیرباز حیات سیستان با رودخانه هیرمند پیوند ناگسستنی داشته و دارد، بسیاری از پژوهشگران به دنبال طرحی برای سیستان‌ بدون هیرمند بوده و هستند اما تا کنون توفیقی حاصل نشده است، شرایط اقلیمی منطقه بویژه تاثیر مرطوب سازی و احیای اراضی تالاب بین المللی هامون از آورد رودخانه هیرمند نقش بسزایی در مهار ریزگردها دارد، بنابراین در صورت تامین آب آشامیدنی، برای مهار ریزگردها، اشتغال ۵۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی و حفظ جمعیت در منطقه گرفتن حق آبه هیرمند بسیار ضروریست، از همین روی سفر وزیر نیرو به کابل برای منطقه بسیار حیاتی و سرنوشت ساز است.

کد خبر: ۱۷۱٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha