۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
شناسه کالا و نکات طلایی که باید درباره آن بدانید!

شناسه کالا و نکات طلایی که باید درباره آن بدانید!

مشکلات مربوط به قاچاق در بعضی کشورهای توسعه یافته، درحال­ حاضر با بهره­گیری از فناوری­هایی مانند بلاک­چین در زنجیره تامین و ازمیان­برداشتن واسطه­ها، تا حدود بسیار زیادی برطرف شده است.

به گزارش بازار، کشورهای درحال توسعه در مسیر گذار بهسوی پیشرفت و رسیدن به حداقل استانداردهای کشورهای مترقی جهان، ناگزیرند که با تکیهبر راه حلهایی مانند استفاده از شناسه کالا (کد کالا)، با چالشهای فراوانی از جمله قاچاق مبارزه کنند. استفاده از این شناسه باعث تمایز محصولات قاچاق از غیرقاچاق میشود و پایبندی دولت و تاجر داخلی به آن، نتیجهای جز کاهش خروج بیشازاندازه ارز از کشور نخواهد داشت که بیشک در بلند مدت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

مشکلات مربوط به قاچاق در بعضی کشورهای توسعه یافته، درحال حاضر با بهرهگیری از فناوریهایی مانند بلاکچین در زنجیره تامین و ازمیانبرداشتن واسطهها، تا حدود بسیار زیادی برطرف شده است. با توجه به اینکه این فناوری همچنان در دوران بلوغ خود بهسر میبرد، بسیاری امید دارند که با فراگیر شدن آن در سطح بینالمللی، شاهد کاهش معضلات باشیم. اما نکتهای که درحال حاضر وجود دارد این است که در کشورهایی مانند کشور ما، تنها راه حل موثر و مقرونبهصرفه، استفاده از کد کالا است که با نام "شناسه رهگیری" نیز شناخته میشود.

در این مطلب پس از ارائه تعریفی کامل بارکد رهگیری، لزوم استفاده از آن را بررسی کرده و به معرفی یک دوره آموزشی با هدف آموزش شناسه کالا در سامانه جامع تجارت ایران و سایر جزئیات مرتبط با آن می‌پردازیم.

شناسه کالا چیست؟

با توجه به تبصره ج ماده ۱ آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق و ارز، شناسنامه کالا، مجموعه‌‏ای از عناصر توصیفی است که برای توصیف مشخصات و ایجاد برداشت مشترک از هر محصول، در چهارچوب همسان تجمیع می‌شوند و کدکالا، شناسه منحصربه‌فرد این مجموعه از اطلاعات است.

شناسه کالا و نکات طلایی که باید درباره آن بدانید!

شناسه کالا و نکات طلایی که باید درباره آن بدانید!

بر اساس این ماده، کد محصول، یک شماره منحصربهفرد و دربردارنده اطلاعات شناسنامه آن است. این اطلاعات، شامل نوع، جنس، رنگ و همچنین، شناسههایی همچون، IRC و IVC هستند. از طرفی، با افزایش قاچاق و استفاده غیرقانونی از کارت بازرگانی سایر افراد، پس از اجاره کارت و ورود محصولات قاچاق که ایجادکننده دعاوی کارت بازرگانی بود، دولت به موجب آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق و ارز، دریافت شناسه کالا را برای هرگونه فعالیت تجاری، شامل تحویل، ترخیص، حمل و دریافت آن، اجباری کرد.

چند نوع شناسه کالا داریم؟

کد کالا شامل موارد متعددی میشود که در ادامه هریک را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

شناسه اصالت: از طرف شرکت صاحب پروانه، صادر و بر روی محصول درج میشود که برای اطمینان از اصالت کالا میتوان آن را استعلام کرد.

IRC: به محصولات حوزه سلامت و پزشکی مانند داروها تعلق میگیرد و بدین معناست که از سوی وزارت درمان و آموزش پزشکی مورد تایید است.

IMEI: برای محصولاتی مانند گوشی تلفن همراه مورد استفاده قرار میگیرد که سیمکارت دارند یا از شبکه موبایل استفاده می‌کنند و از طرف تولید کننده، بر روی تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری درج میشود.

GTIN: یک شناسه جهانی است که نهاد بین‌المللی GS۱ آن را ارائه میکند. برای دریافت شناسه GTIN در ایران، باید به مرکز ملی شمارهگذاری کالا مراجعه کرد.

IVC: برای محصولاتی که در حوزه صنایع حیوانی و گیاهی فعال هستند از سوی سامانه سازمان دامپزشکی کشور صادر می‌شود.

VIN: یک کد متشکل از ۱۷ کاراکتر (حروف و عدد) انگلیسی است که برای خودروها مورد استفاده قرار میگیرد.

دریافت شناسه کالا برای چه کسانی الزامی است؟

همانطور که پیشتر بیان شد، بهدلیل الزامات قانونی، دریافت بارکد محصول اجباری شده است. تمامی افرادی که قصد فعالیت تجاری دارند ملزم هستند تا برای دریافت کد کالا، اقدام کنند. برای دریافت آن، سامانهای به نام سامانه جامع تجارت ایران راهاندازی شده است. این سامانه برای سرعتبخشیدن به فرایندهای مربوط به دریافت شناسه کالا و شناسه رهگیری ایجاد شده است.

با وارد شدن به آدرس دامنه ntsw.ir و ثبتنام در آن، اطلاعاتی از قبیل شماره صنفی یا کارت بازرگانی را وارد کنید. پس از وارد کردن کد GTIN و اطلاعات تکمیلی مربوط به محصول، میتوانید شناسه کالا را دریافت کنید.

همچنین، از دیگر سامانههایی که در راستای جلوگیری از قاچاق ایجاد و دریافت شناسه از آن برای تجار داخلی یک الزام محسوب می شود، سامانه انبار به آدرس nwsm.ir است.

در ادامه این مطلب به معرفی دورههای آموزش دریافت بارکد کالا از سایت جامع تجارت ایران پرداختهایم تا دریابیم که چطور شناسه کالا بگیریم و فرایندهای تجاری خود را بدون چالش های قانونی به ثمر برسانیم.

آموزش دریافت شناسه کالا

بهعنوان یک فعال تجاری و فردی که قصد دارد با فعالیت اقتصادی خود در راستای توسعه اقتصادی کشور و کسب جایگاههای اقتصادی برتر در سطح بینالمللی گام بردارد، بهتر است که مجموعهای از بایدها و نبایدها، نکات و الزامات پیچیده قانونی را آموزش ببینید.

شناسه کالا و نکات طلایی که باید درباره آن بدانید!

شناسه کالا و نکات طلایی که باید درباره آن بدانید!

آگاهی از جزئیات، نحوه دریافت و سازوکار اصطلاحاتی از جمله بارمد محصول، انبارگردانی کاهشی، سند فروش خارج از ضابطه، ثبت قیمت تولیدکننده، کد بورسی در سامانه، اظهار تولید، انتقال مالکیت و مکان و سایر موارد مرتبطت با فعالیت واحد اقتصادی شما، نیازمند آموزشهای تخصصی و حرفهای است تا بتوانید همچون یک فعال اقتصادی حرفهای در بازار ظاهر شوید.

برای دستیابی به چنین جایگاهی، سلام کلاس با برگزاری دوره آموزش سامانه جامع تجارت ایران، گامی بزرگ در ارتقا سطح علمی و آگاهی تجار داخلی برای فعالیتهای اقتصادی آنها برداشته است.

برخی از مهمترین سرفصلهای این دوره عبارتاند از:

  • آموزش سامانه جامه تجارت
  • آموزش اخذ آسان و ساده شناسه کالا و شناسه رهگیری
  • تبصره ۴ ماده ۱۸ برای چه بیزینسی خطرساز نیست؟
  • آیا انتقال مالکیت و فروش در سامانه جامع تجارت مالیات دارد؟
  • من صاحب برند هستم، وظیفه من در سامانه چگونه خواهد بود؟
  • آیا تولید کننده هم باید شناسه محصول بگیرد؟
  • وارد کننده چه تکالیفی در سامانه جامع تجارت ایران دارد؟
  • وظیفه خریداران کالاهای بورسی در سامانه جامع تجارت چیست؟
  • عمده فروشها چطور میتوانند کد رهگیری بگیرند؟
  • زنجیره قبلی به چه معناست؟

سخن پایانی

در این مطلب به لزوم دریافت کد کالا برای فعالان اقتصادی اشاره شد. دریافت آن از سامانه جامع تجارت ایران اصولی دارد که یادگیری شیوه دریافت آن میتواند تاثیر مثبتی بر عملکرد تجاری شما داشته باشد. وبسایت سلام کلاس یکی از برگزار کنندههای دوره جامع سامانه تجارت در کشور است و شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از جزئیات و سرفصلهای این دوره تخصصی، با وبسایت سلام کلاس در ارتباط باشید.

کد خبر: ۱۷۱٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha