۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
 پیشنهاد درج شورای پول و اعتبار به جای هیات عالی تصویب نشد
بررسی طرح قانون بانک مرکزی در مجلس؛

پیشنهاد درج شورای پول و اعتبار به جای هیات عالی تصویب نشد

هم اکنون رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، ماده ۷ این طرح درباره هیات عالی بانک مرکزی در حال بررسی است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، امروز در ادامه رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، ماده ۷ این طرح درباره هیئت عالی بانک مرکزی بررسی شد.

پس از قرائت متن این ماده، محسن زنگنه، نماینده مجلس در مخالفت با بند الف ماده ۷ صحبت کرد و گفت که این طرح، استقلال بانک مرکزی را زیر سوال می‌برد و بانک مرکزی را کاملا در اختیار رئیس‌جمهور قرار می‌دهد. وی همچنین اظهار کرد که این طرح به قدرت خلق پول بانکی وجاهت قانونی می‌دهد. این نماینده پیشنهاد داد که یا این ماده به کمیسیون برگردد و یا از هیئت عالی عقب‌نشینی شده و همان شورای پول و اعتبار برگردد.

پس از این اظهارات، علی صالح آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی به عنوان نماینده دولت در مخالفت با پیشنهاد زنگنه پشت تریبون آمد و گفت: در طرح جدید هیئت عالی با شورای پول و اعتبار متفاوت است و اختیارات بیشتری نسبت به شورای پول و اعتبار پیدا کرده است. در هیئت عالی چهار اقتصاددان تمام وقت حضور دارند و سیاستگذاری میکنند. وی درمورد استقلال بانک مرکزی یادآور شد: ساختار قبلی و فعلی تفاوتی ندارنند. زمانی بانک مرکزی مستقل می‌شود که سیاست‌های پولی و مالی جدا شوند. تا زمانی که بودجه متکی به نفت است، استقلال امکان ندارد. او در پایان تصریح کرد: اگر ماده ۷ تصویب نشود، کل طرح جایگاه خود را از دست می‌دهد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی هم به عنوان نماینده کمیسیون در مخالفت با پیشنهاد زنگنه توضیح داد: هیئت عالی کاملا با شورای پول و اعتبار متفاوت است. در هیئت عالی ۴ نفر متخصص به صورت تمام وقت در بانک مرکزی حضور دارند؛ بنابراین طرح جدید به ظرفیت تخصصی بانک مرکزی کمک می‌کند. پورابراهیمی هم درخواست کرد با پیشنهاد زنگنه مخالفت شود.

در ادامه پیشنهاد زنگنه مبنی بر درج شورای پول و اعتبار به جای هیئت عالی با ۹۸ رای مخالف و ۸۷ رای موافق تصویب نشد.

کد خبر: ۱۷۱٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha