مشکلات حمل‌ونقل ایران و ترکیه توسط بخش خصوصی ۲ کشور بررسی می‌شود
کمیسیون مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای ایران و ترکیه؛

مشکلات حمل‌ونقل ایران و ترکیه توسط بخش خصوصی ۲ کشور بررسی می‌شود

اجلاس کمیسیون مشترک حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و ترکیه برگزار شد و با توجه به نهایی نشدن پیشنهادهای مطرح شده، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دو کشور پیشنهاد می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اجلاس کمیسیون مشترک حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و ترکیه پس از ۳ سال وقفه به میزبانی سازمان راهداری حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای کشور در تهران برگزار شد. هدف اصلی این دیدار، رفع موانع موجود و توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی و گمرکی بود.

در این نشست نمایندگان ترکیه حذف مابه‌التفاوت سوخت از ناوگان ترکیه برای کامیون‌های ترانزیتی از ازبکستان در مرز بازرگان، دریافت سوخت به نرخ رسمی مصوب پس از پرداخت مابه‌تفاوت سوخت توسط شرکت‌های حمل‌ونقل ترکیه در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور و امکان بارگیری کامیون‌های ترکیه از سایر مناطق پس از تخلیه را مورد تاکید قرار دادند.

نمایندگان ایران نیز خواستار امکان دریافت سوخت سوبسیدی در مرز گوربولاک، امکان بارگیری محمولات ترانزیتی وارده از کشور سوم توسط ناوگان ایرانی، امکان ورود کامیون‌های خالی برای بارگیری کالاهای وارداتی به ایران و امکان بارگیری کامیون‌های ایرانی از مناطق آزاد و اقتصادی در ترکیه شدند و لغو بارگیری کامیون‌های دوطرف به مقصد کشور سوم را پیشنهاد دادند.

طبق اطلاعات موجود با توجه به پیچیدگی مباحث، هیچ یک از درخواست‌های دو طرف مورد توافق قرار نگرفت و مقرر شد مسائل مذکور توسط بخش خصوصی دو کشور بررسی شود و راهکارهای قابل قبول و مناسب به مراجع ذی‌صلاح منعکس شود تا تصمیم‌گیری نهایی در نشست اجلاس کمیسیون مشترک آتی که به میزبانی ترکیه برگزار خواهد شد، صورت پذیرد.

در این بین رویکرد هر دو کشور رو به جلو ارزیابی شده و قرار است ترکیب هیات ایرانی برای نشست‌های کارشناسی، توسط مدیرکل محترم دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی مشخص شود. در این رابطه اتاق ایران پیشنهاد کرده است تا در کنار کارشناسان حمل‌ونقل و گمرکی، از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه اقتصاد بین‌الملل برای دست یافتن به یک توافق بلندمدت استفاده شود. به همین منظور همکاری اتاق مشترک ایران و ترکیه، معاونت بین‌الملل و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با سازمان راهداری توصیه می شود.

کد خبر: ۱۷۱٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha