۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۱
 سامانه مودیان؛ زرهی بر پاشنه آشیل نظام مالیاتی
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد

سامانه مودیان؛ زرهی بر پاشنه آشیل نظام مالیاتی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شفاف نبودن تراکنش‌ها پاشنه آشیل نظام مالیاتی کشور به ویژه در حوزه ارزش افزوده محسوب می‌شود که سامانه مودیان این ایراد را برطرف خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیرات قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان گفت: شفافیت نبودن تراکنش‌ها پاشنه آشیل نظام مالیاتی کشور به ویژه در حوزه ارزش افزوده محسوب می‌شود، اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی از سوی دولت این نقیصه را برطرف می‌سازد. ضمن اینکه زمینه‌ای به وجود خواهد آورد تا سایر مالیات‌ها نیز به شکل دقیق‌تری بررسی شود.

وی در ادامه اضافه کرد: مسئله دیگر این است که اجرای قانون سبب خواهد شد تا تراکنش‌ها شفاف شود. قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان زمینه‌ای را فراهم می‌سازد تا بسیاری از کسانی که اساسا در گردونه مالیاتی قرار نداشتند، وارد میدان شوند. طبعا در این شرایط دولت درآمد بیشتری خواهد داشت و به دنبال آن عدالت مالیاتی را نیز شاهد خواهیم بود.

طغیانی در ادامه یادآور شد: علاوه بر موارد اشاره شده در صورت تحقق این مسئله دیگر نیازی به اظهار نامه نخواهد بود، زیرا اظهارنامه درسامانه موجود است و تنها باید مورد تایید قرار گیرد؛ بنابراین درحالت کلی دریافت مالیات دقیق و با ایراد کمتری همراه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه اظهار داشت: فرارمالیاتی موضوعی است که در تمام اقتصادهای دنیا وجود دارد و صفر هم نمی‌شود، اما با روش‌هایی می‌توان حجم آن را کاهش داد.

نماینده مردم اصفهان در خانه ملت بیان کرد: لازمه اجرایی شدن این قانون مجزا شدن حساب شخصی از تجاری است و چنانچه این کار صورت نگیرد، شاید بخشی از آن قابل اجرا نباشد.

وی درادامه افزود: یک سال و دو یا سه ماه در اجرا این قانون مالیاتی تاخیر وجود دارد، درخواست مجلس از دولت این است که مشکلات سامانه را به سرعت برطرف کند تا هر چه سریع‌تر وارد فاز عملیاتی شود.

کد خبر: ۱۷۱٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha