۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۴
نقش آموزش‌های مهارتی جوار کارگاهی برای اشتغال در حوزه صنعت
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد

نقش آموزش‌های مهارتی جوار کارگاهی برای اشتغال در حوزه صنعت

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از ارائه آموزش‌های مهارتی در ۲ هزار و ۲۰۰ مرکز جوار کارگاه در سراسر کشور و تأثیر ملموس آن بر افزایش توان فنی و پایداری اشتغال در حوزه صنعت خبر داد.

به گزارش بازار، غلامحسین حسینی نیا رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تجربه و مطالعات نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰ درصد از آموزش‌های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به‌صورت تئوری و ۷۰ درصد نیز به صورت عملی است.

حسینی نیا با اشاره به نقش مهم اصناف در آموزش مستقیم محیط واقعی کار، گفت: ما آموزش و ارتقای مهارت نیروی کار را در مراکز جوار و بین کارگاهی دنبال می‌کنیم و تا ابتدای دولت سیزدهم ۵۴۷ مرکز جوار کارگاهی داشتیم، اما حالا این رقم به ۲ هزار و ۲۰۰ واحد رسیده و امید ما این است که هر کارخانه یک مرکز جوار کارگاهی داشته باشد همچنین به دنبال کیفیت افزایی این مراکز نیز هستیم.

وی گفت: مراکز جوار کارگاهی از لحاظ تجهیزات آموزشی، مستقل از جریان خط تولید است، ولی مرکز آموزش بین کارگاهی در بین دو واحد تولیدی، به‌منظور آموزش مهارت‌های شغلی توسط صنایع بزرگ ایجاد می ‌شود. مراکز آموزش جوار کارگاهی تحت نظارت کارخانه و در قالب استانداردهای مهارت‌آموزشی سازمان فعالیت می‌کنند.

حسینی نیا توسعه مهارت‌آموزی در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی و بروز رسانی مهارت شاغلین را از اهداف برجسته این طرح برشمرد و افزود: بیش از ۶ میلیون و ۸۶۸ هزار نفر از اول مرداد سال گذشته تا اول مرداد امسال آموزش‌های مهارتی را در مراکز بین کارگاهی و جوار کارگاهی کسب کردند که در این زمینه رشد ۱۵۲ درصدی داشته‌ایم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور هدف مراکز بین کارگاهی و جوار کارگاهی را توانمندسازی افراد، یعنی کارگران و تکنسین‌ها برای افزایش بهره وری برشمرد و گفت: آموزش فنی و حرفه‌ای یعنی مرتبط کردن آموزش با دنیای کار و در این شرایط اگر بخواهیم از آموزش کارگران و کارکنان، به عنوان رکن بهره وری در سازمان‌ها و اصناف کمک بگیریم، باید موضوع آموزش کارگاهی را جدی گرفته و برای آن برنامه ریزی داشته باشیم.

حسینی نیا با تأکید بر ضرورت تبدیل مهارت‌آموزی به فرهنگ عمومی و گفتمان غالب در جامعه، افزود: سرمایه‌های انسانی به مدد آموزش توأم با پرورش خواهند توانست توانایی‌های نامحدود خود را در میدان عمل به منصه ظهور برسانند

کد خبر: ۱۷۱٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha