۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
صنایع مجهز به نیروگاه خورشیدی از قطع برق معاف شوند
در جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی تهران بررسی شد

صنایع مجهز به نیروگاه خورشیدی از قطع برق معاف شوند

کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، درخواست انجمن ساتکا برای قطع نشدن برق صنایع مجهز به نیروگاه‌های تجدید پذیر در زمان مدیریت بار را برای مطرح شدن در جلسه شورا بررسی کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، موضوع امکان عدم قطع برق واحدهای مجهز به نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی پایتخت در جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران مورد بررسی قرار گرفت.

این درخواست، از سوی انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر (ساتکا) به کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی استان تهران اراده شده تا پس از شور و بررسی کامل، این موضوع همراه با پیشنهاد مشخص و قابل انجام، در جلسه شورای گفت‌وگوی استان مطرح شود.

مدیر اجرایی انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر با ارائه توضیحاتی در خصوص ظرفیت و توانمندی‌های این انجمن، گفت: با توجه به اینکه برخی نیروگاه‌های احداث شده از سوی اعضای این تشکل در واحدهای صنعتی مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی مستقر است، این انجمن و دارندگان نیروگاه‌های خورشیدی خواستار عدم قطع برق واحدهای مجهز به این نیروگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی در زمان مدیریت بار هستند.

محمدحسن غفوری افزود: در حال حاضر در استان تهران، ۱۹ شهرک و نواحی صنعتی فعال است که تعداد واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده در این نواحی، نزدیک به ۶ هزار واحد است که در صورت تجهیز این تعداد واحد صنعتی به نیروگاه‌های خورشیدی از حداقل ۲۰۰ کیلوات، می‌توان ۱۲۰۰ مگاوات به چرخه تولید و تأمین برق در کشور اضافه کرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد انجمن ساتکا این است که در زمان مدیریت بار توسط شرکت‌های توزیع، دیسپاچینگ به‌جای اینکه کل فیدر را قطع کند، از طریق کنتورهای هوشمند، امکان قطع از راه دور تک‌تک واحدهای صنعتی را فراهم کند، در این صورت دیسپاچینگ می‌تواند واحدهای صنعتی که مجهز به نیروگاه‌های خورشیدی هستند را از قطعی بار مستثنا کند.

در ادامه نشست، مدیر دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان تهران در پاسخ به مدیر اجرایی انجمن ساتکا اظهار کرد: در زمان مدیریت بار، برق واحدهای صنعتی مجهز به نیروگاه خورشیدی با ظرفیت بالای یک مگاوات در شهرک‌های نواحی صنعتی استان تهران قطع نمی‌شود.

به گفته او، توسعه نصب کنتورهای هوشمند در نواحی صنعتی استان تهران نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد.

مسلم ولی‌پور، مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی شمس‌آباد نیز در سخنانی، با اشاره به فعال بودن یک نیروگاه خورشیدی ۱۲ مگاواتی در جوار این شهرک صنعتی و تزریق برق این نیروگاه به کارخانه‌های مستقر در این ناحیه صنعتی، گفت: در زمان مدیریت بار، برق واحدهای تولیدی که روی بام سوله‌های خود، نیروگاه خورشیدی نصب کرده‌اند، قطع می‌شود و این اتفاق مشکلاتی را برای این واحدها ایجاد کرده است.

او افزود: کارخانه‌های مستقر در این شهرک صنعتی در حالی هزینه تأمین برق خود را به شرکت توزیع نیروی برق استان تهران پرداخت کرده‌اند که باوجود داشتن نیروگاه خورشیدی مقیاس کوچک نیز از قطعی برق در زمان مدیریت بار، در رنج هستند بنابراین، احداث نیروگاه خورشیدی برای مدیران عامل این واحدهای تولیدی، عملاً توجیه اقتصادی خود را از دست داده است.

وی پیشنهاد مطرح کرد: طی توافق وزارت نیرو و وزارت صمت، بخشی از تعهدات واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی به شرکت توزیع نیروی برق، بازگردانده شود تا این واحدها بتوانند نسبت به احداث و استفاده از برق تجدید پذیر تولیدی در واحد خود، اقدام کنند.

مدیرکل هوشمندسازی کنتورهای برق شرکت توزیع نیروی برق استان تهران، ضعف در برخی زیرساخت‌های لازم برای اجرای درست و بهینه هوشمندسازی کنتورهای برق واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی شمس‌آباد تهران را ازجمله مشکلات و موانع اجرای این طرح دانست و گفت: به دلیل نبود زیرساخت مناسب مخابراتی در این شهرک صنعتی و آنتن‌دهی ضعیف دکل‌های مخابراتی در این منطقه، اجرای مناسب کنترل از راه دور کنتورهای واحدهای صنعتی در ناحیه صنعتی، با مشکلاتی همراه بوده است.

امیررضا آقامحمدی از تدوین و تصویب برخی مشوق‌ها برای استفاده واحدهای صنعتی در این نواحی، از ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی خبر داد و در این رابطه تصریح کرد که بر اساس یکی از مشوق‌های مصوب شده، برای هر واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، معادل ظرفیت نیروگاه خورشیدی که در واحد خود احداث کند، اجازه استخراج رمز ارز داده می‌شود.

به گفته وی، این مصوبه به‌زودی به‌تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

در پایان این جلسه، محمودرضا طاهری، قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی استان تهران، با بیان اینکه هزینه راه‌اندازی و نگهداری نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس برای واحدهای صنعتی مقرون‌به‌صرفه نیست، تصریح کرد: طی هفته‌های آتی و با هم‌فکری بیشتر مسئولان انجمن ساتکا و شرکت توزیع نیروی برق استان تهران و همچنین مسئولان شهرک‌های صنعتی در استان، موضوع راهکارهایی برای عدم قطع برق واحدهای مجهز به نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی استان تهران به‌طور دقیق‌تر مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد تا موارد پیشنهادی قابل‌اجرا برای ارائه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران به دست آید.

کد خبر: ۱۷۰٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha