۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
گزارش عملکرد وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم به مردم

گزارش عملکرد وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم به مردم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بزرگترین وظیفه وزارت جهاد کشاورزی، وفور کالا با تولید محصولات در بخش کشاورزی اعم از دامی و کشاورزی است که در یک ساله دولت سیزدهم مدنظر بوده است.

به گزارش بازار، سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی به ارائه گزارش عملکرد وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون پرداخت و گفت: مهمترین مسئله حوزه غذا، تولید است و جذاب ترین، راهبردی ترین و مهمترین محصول کشاورزی گندم است که یکی از محصولات شاخص به شمار می رود.

گزارش عملکرد وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم به مردموزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به نگاه در حوزه تولید بخصوص تولید گندم به عنوان یک کالای راهبردی برنامه‌ریزی دقیقی در این بخش انجام شده و اثرات اصلی خود را در فصل زراعی جدید نشان می‌دهد و سال زراعی آینده خواهیم توانست نتیجه برنامه ریزی‌های انجام شده را ببینیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در ۳ فروردین امسال به عنوان اولین گام عملیاتی، گفت: در اولین جلسه هیئت دولت پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و توصیه به خودکفایی، کاهش وابستگی و تولید داخلی؛ قیمت گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد که با توجه به قیمت قبلی ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم رشد چشمگیری بوده است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، سال گدشته دولت ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرد، در حالی که امسال ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم تا به امروز از کشاورزان خریداری شده و رشد خوبی را در این زمینه شاهد هستیم.

ساداتی نژاد افزود: در تولید برنج نیز به رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال‌های قبل رسیدیم و امسال تولید برنج باکیفیت به دلیل استفاده از کود بهتر و بیشتر را شاهد بوده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ذرت علوفه‌ای در کشور، تصریح کرد: امسال در تولید ذرت علوفه‌ای به ۱۴ میلیون تن تولید و خودکفایی این محصول رسیدیم همچنین تولید جو ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رونق خوب در تولیدات محصولات کشاورزی، اعلام کرد: عمده محصولات کشاورزی در دنیا از دیم به دست می‌آید در حالی که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد محصولات تولیدی کشورمان از کشت آبی است؛ شاهد رهاشدگی در دیم بوده ایم و این بخش حوزه‌ای فراموش شده در ایران است.

ساداتی نژاد تصریح کرد: ۲.۶ میلیون هکتار از اراضی دیم کشور در طرح جهش دیم زارها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سال زراعی انجام شد و ۱.۵ میلیون تن تولید دیم زارها افزایش یافت؛ برای سال زراعی آینده در ۵.۲ میلیون هکتار از دیم زارها طرح جهش تولید در دیم زارها عملیاتی می‌شود که ۴.۵ میلیون تن افزایش محصول در سال زراعی آینده را در پی دارد.

گزارش عملکرد وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم به مردموزیر جهاد کشاورزی در مورد این طرح گفت: در این طرح بذر را با ۵۰ درصد تخفیف در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم؛ کود به کشاورزان فعال اختصاص می‌دهیم؛ بیمه محصولات را نیز با ۳۵ درصد تخفیف در اختیار آنان قرار می‌دهیم و علاوه بر مشوق‌های عنوان شده تسیهلات برای خرید مکانیزاسیون نیز می‌دهیم.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه نگاه ما در حوزه تولید، نگاه حمایتی بوده، افزود: خروجی این حمایت، معیشت مناسب کشاورزان خواهد شد، امسال ۶۷ هزار میلیارد تومان برای خریداری گندم به کشاورزان پرداخت شده؛ امروز نیز ۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات پرداخت شد روز گذشته نیز کل مطالبات کلزا کلزاکاران تسویه شد؛ با شروع هفته دولت تا هفته آینده ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر مطالبات گندمکاران را پرداخت می‌کنیم و با آنان تسویه می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پرداخت یارانه کشت به محصول سویا در سال جاری، گفت: برای کاشت این محصول ۶ میلیون تومان در هر هکتار یارانه کشت می‌دهیم؛ به سمتی حرکت کرده ایم که کالاهای اساسی، غلات و دانه‌های روغنی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است را حمایت کنیم تا کالاهای اساسی را به خودکفایی برسانیم.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه اساسی‌ترین و محوری‌ترین کار در بخش کشاورزی، کشاورزی قراردادی است، یادآور شد: از آغاز دولت سیزدهم در ۲۶۰ هزار هکتار از گندم زارها در مهر ماه به عنوان نمونه کار، کشاورزی قراردادی انجام دادیم که کار بسیار موفقی بود.

وزیر جهاد کشاورزی درباره اجرای کشت قراردادی در سال زراعی آینده نیز افزود: برای امسال از ۱۵ شهریور با شروع فصل زراعی در ۲ میلیون هکتار از اراضی گندم راز کشاورزی قراردادی انجام می‌شود، کشاورز را در این طرح تامین مالی کرده و در زمان برداشت با او تسویه حساب می‌کنیم؛ بانک مرکزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی قرارداد کشاورز را توسط بخش خصوصی به عنوان وثیقه می‌پذیرد و تسهیلات پرداخت می‌کند تا بخش خصوصی طرف قرارداد نهاده خریداری کند و در اخیار کشاورز بگذارد.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه مدرن‌ترین کار در حوزه کشاورزی کشت قراردادی است، تصریح کرد: این کار در دنیا رایج است و ۴۰ درصد محصولات دنیا با کشاورزی قراردادی تولید می‌شود و ما در ایران ۱ درصد کشاورزی قراردادی انجام داده ایم، هدفگذاری ما تا پایان دولت ۲۰ درصد کشت قرادادی در محصولات مختلف است و در شعار این طرح «کشاورز ما بذری را نمی‌کارد مگر اینکه بداند مشتری آن کیست» را مد نظر قرار داده ایم؛ در سال آینده با این هدفگذاری پیش می‌رویم که گندم نان را به پایداری در خودکفایی برسانیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: ما در سال‌هایی خودکفایی داشتیم، اما حرکت سینوسی در آن وجود دارد و در برخی سال‌ها، واردکننده گندم هستیم، با توجه به اینکه ۲ میلیون هکتار اراضی آبی در کشور وجود دارد و اگر ۵ تن در هر هکتار گندم تولید کنیم باید ۱۰ میلیون تن گندم آبی تولید پایدار داشته باشیم؛ لذا در سال آینده پایداری در گندم نان هدفگذاری شده است ما ۹ میلیون تن مصرف گندم نان داریم و اینکه در سال آینده پایداری در گندم نان را داشته باشیم و بتوانیم آن را پایدار نگاه داریم.

ساداتی نژاد درباره تولید و قیمت برنج، گفت: امسال ۲۵ درصد تولید برنج در کشور افزاش داسته، ضریب تبدیل برنج بسیار بالا بوده یعنی برنج به دست آمده بیشتر و با کیفیت بالاتر است که به دلیل تغذیه خوب بوده است و در سال جاری ۴۶ هزار هکتار از شالیزارهای شمال کشت قراردادی شده است.

ساداتی نژاد درباره صنعت دام و طیور با طرح مردمی سازی یارانه ها، نیز افزود: در دنیا جنگ اکراین سبب کمبود محصولات کشاورزی و سهمیه بندی آن شد، در حالی که علاوه بر جنگ اکراین و افزایش قیمت در دنیا، همیشه سال جدید همراه با افزایش قیمت است که علاوه بر آن، ما طرح هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی آن را اجرا کردیم، اما کمبودی در کشور نداشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: بزرگترین وظیفه وزارت جهاد کشاورزی، وفور کالا و تولید در بخش کشاورزی اعم از دامی و کشاورزی است که در یک ساله دولت سیزدهم مدنظر بوده و دیگر توزیع مرغ با کارت ملی را نداریم و یک پایداری در تولید را شاهدیم، البته پس از مردمی سازی یارانه‌ها در اقلام مختلف ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش مصرف داشته ایم؛ بصورت نمونه در یک ماه تا ۱۸۰ هزار تن صنعت روغن مصرف می‌کرده که الان به ۸۰ هزار تن رسیده یعنی قاچاق حذف شده است.

ساداتی نژاد در ادامه افزود: صادرات دام زنده نیز برای حمایت آزاد شده و شیوه نامه آن هفته گذشنه ابلاغ شده است.

وزیر جهاد کشاورزی سپس یادآور شد: عوارض صادراتی دام و طیور را برای تکاپو در بازار تولید حذف کرده ایم؛ در تخم مرغ و شیر خشک نیز بدون عوارض آزاد کرده ایم تا صنعت بتواند اضافه بر نیاز خود را صادر کند، برای تامین نقدینگی دام و طیور برای صنعت دام و طیور مصوبه ۲۰ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده و تا به امروز ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای حدود ۸۸ هزار نفر از جامعه صنعت دام و طیور آن را دریافت کرده اند و این تسهیلات کماکان استمرار دارد.

به گفته ساداتی نژاد، ۱۵ هزار نفر از دامداران عشایری و روستایی دامدار کارت دریافت کردند که بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان با تسهیلات ارزان قیمت ۱۰ تا ۱۲ درصد بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در صنعت طیور جوجه یک روزه است، یادآور شد: جوجه یک روزه (مجتمع‌های مرغ مادری) مانند نیروگاه‌های ما هستند، زیرا جوجه یک روزه تولید شده برای تولید گوشت می‌روند بنابراین اگر آسیب ببینند ۱۴ ماه زمان برای رسیدن دوباره زمان لازم دارد و مانند سایر صنایع کشور نیست، در حال حاضر مصرف کاهش داشته، اما چون در ماه‌های سرد سال مصرف افزایش می‌یابد از مرداد ماه خرید تضمینی ۳۰ میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار را آغاز کرده ایم.

ساداتی نژاد در بخش دیگر از سخنانش درباره اصلاح نظام زمین‌های کشاورزی، گفت: یکی از ۵ محور راهبردی در وزارت جهاد کشاورزی، صدور اسناد اراضی بوده، ۴ درصد زمین‌های کشاورزی در ابتدای دولت دارای سند بوده اند و نسبت به قانون عقب ماندگی وجود دارد که در روند عادی ۳۰ تا ۳۵ سال زمان لازم دارد.

وزیر جهاد کشاورزی در این باره افزود: قرارگاه صدور اسناد اراضی با کمک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشکیل شده و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام شده، تداخلات از سال ۹۴ که قانون کاداستر تصویب شده تا شهریور ماه ۱۴۰۰ و شروع دولت سیزدهم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی ۱۸ میلیون هکتاری رفع تداخل شده بود از آغاز به کار دولت سیزدهم ۱۵۴ درصد رشد وجود داشته و ۱.۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در ۱۱ ماه رفع تداخل شده است.

ساداتی نژاد گفت: صدور اسناد اراضی از سال ۹۴ تا شهریور ۱۴۰۰ در مجموع ۲۳۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایران دارای سند تک برگ شده در ۱۱ ماهه دولت سیزدهم ۶۵۸ هزار هکتار از اراضی صاحب سند شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ همه زمین‌های کشاورزی بخش تداخل را به پایان می‌رسانیم و انشالله تا پایان دولت با همکاری سازمان ثبت و قوه قضاییه، اراضی کشاورزی را سنددار می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد آبخیزداری انجام شده هم افزود: امسال ۱.۲ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز را فعالیت آبخیزداری انجام داده ایم؛ این رویه پاسخگو نیست؛ باید ۹۰ میلیون هکتار از اراضی حوزه آبخیز باید آبخیزداری شود با اجرای سالی ۱ میلیون هکتار ۹۰ سال به طول می‌انجامد و با تاکید رئیس جمهوری باید لایحه آبخیزداری نوشته شود تا سالی ۹ تا ۱۰ میلیون هکتار از اراضی به کمک مردم آبخیزداری شود و این مهم می‌تواند حوزه آب و خاک ما را حفظ کند و طرح کاشت یک میلیارد درخت را برای تثبیت کربن نیاز است که بناست این طرح را با کمک مردم عملیاتی کنیم.

کد خبر: ۱۷۰٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha