۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
همکاری ایران و روسیه در توسعه ۷ میدان نفتی و گازی
وزیر نفت اعلام کرد

همکاری ایران و روسیه در توسعه ۷ میدان نفتی و گازی

وزیر نفت گفت: قراردادهای ایران و روسیه برای توسعه ۷ میدان نفتی و گازی به پیشرفت بین ۱۰ تا ۳۰ درصدی رسیده و توسعه ۱۴ میدان دیگر نیز، مذاکرات در حال انجام است.

به گزارش بازار، جواد اوجی، به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و روسیه با ایگور لوویتین دستیار ارشد رئیس جمهور روسیه و رئیس هیئت مذاکره کننده روسی دیدار کرد و در این دیدار، با تاکید بر ضرورت عملیاتی شدن تفاهمات صورت گرفته در دیدارهای گذشته روسای جمهور ایران و روسیه و هیئت های اقتصادی دو کشور، افزود: ایران و روسیه ظرفیت‌های خوبی در حوزه انرژی، حمل‌ونقل، نیروگاهی و صنعت دارند و امروز نیز، پیرو تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای دو کشور در حوزه انرژی و حمل و نقل ریلی مذاکراتی انجام شد.

وی با بیان این که در بخش حمل و نقل مذاکرات در زمینه احداث خط آهن رشت- آستارا و برقی کردن گرمسار- اینچه برون انجام شد، تصریح کرد: تعهدات تامین مالی توسط بانک‌های روسی انجام خواهد شد و از آن جا که دستیار ارشد رئیس جمهوری روسیه اختیار تام داشت، این پروژه‌ها به‌زودی عملیاتی می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و روسیه با تاکید بر این که استفاده از ظرفیت تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت‌های بزرگ روسی در حال پیگیری است، افزود: اکنون با روسیه برای توسعه ۷ میدان نفتی و گازی قرارداد داریم که پیشرفت خوبی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد دارند و در مورد ۱۴ میدان دیگر نیز، تفاهم‌نامه و مذاکره در حال انجام و عمده قراردادها و تفاهم‌نامه بالادست نفت با روسیه، در خصوص توسعه میادین مشترک و در استان خوزستان است.

وی تاکید کرد: از مهمترین چالش‌های کشور در حوزه انرژی، تامین منابع مالی است و شرکت‌های روسی پذیرفتند در ۷ میدان مشترک عقد قرارداد شده، تامین منابع مالی از سوی آن ها انجام شود و در اجرا، از ظرفیت پیمانکاران ایرانی استفاده کنند.

اوجی اضافه کرد: خرید و سوآپ گاز از روسیه نهایی شده و در آینده نزدیک، در مسکو توسط شرکت ملی گاز امضا می‌شود؛ همچنین مذاکراتی در خصوص سوآپ فراورده‌های نفتی در حال انجام است. ایران ظرفیت‌های زیادی در زمینه دریا، راه‌آهن و حمل و نقل زمینی برای توسعه سوآپ دارد.

وزیر نفت همچنین گفت: با شرکت‌های توانمند روسی توافقات خوبی شده و در این جلسه تمامی موارد توافق را یکبار دیگر رصد کردیم و چالش‌هایی که پروژه‌ها داشتند را مورد بررسی قرار دادیم. ۲ ماه دیگر جلسه بعدی کمیسیون مشترک، در مسکو برگزار خواهد شد و در موارد مختلف شامل انرژی، حمل و نقل، تجارت و حتی ورزش مذاکرات ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه روسیه ۵ میلیارد یورو در بحث پروژه‌ها و طرح‌های ایران تامین مالی خواهد داشت، گفت: ۲.۵ میلیارد یورو تعیین تکلیف شده و حتی در پروژه‌های نیروگاهی در حال اجراست؛ برای باقی مانده این مبلغ نیز طرح‌ها و پروژه‌ها را تعریف کردیم که قرارداد بسته خواهد شد.

اوجی در خصوص فضاسازی برخی رسانه های خارجی در بحث سهم ایران و روسیه از بازار بین المللی نفت، تاکید کرد: هم ایران و هم روسیه ظرفیت خوبی در انرژی دارند؛ مجموع ذخایر نفتی و گازی روسیه بسیار بالاست در بحث انرژی دنیا تأثیرگذار هستند، اما همکاری ایران و روسیه در زمینه انرژی یک طرفه نیست و شرکت‌های ایرانی توان بالایی دارند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و روسیه در خصوص همکاری های دو کشور پیرامون صنعت پتروشیمی گفت: در صنایع پتروشیمی قراردادهایی برای محصولات و کاتالیست‌ها انجام و صادرات کاتالیست های پتروشیمی به روسیه نیز آغاز شد. یکی دیگر از موارد تاکید شده در امضای تفاهم‌نامه با روسیه، بحث فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی است؛ زیرا روس‌ها توانمندی خوبی در این حوزه دارند.

کد خبر: ۱۷۰٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha