۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
تنظیم بازار و مدیریت قیمت‌ها به وزارتخانه مستقلی نیاز دارد
معاون پارلمانی رئیس جمهور:

تنظیم بازار و مدیریت قیمت‌ها به وزارتخانه مستقلی نیاز دارد

حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در آغاز هفته دولت ضمن بررسی عملکرد یکساله دولت سیزدهم از لزوم تشکیل یک وزارتخانه برای کنترل قیمت ها و دلیل تورم گفت.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، در خصوص بار مالی طرح تشکیل وزارت بازرگانی اظهار داشت : طرح تشکیل وزارت بازرگانی قبلاً از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگشته و ایراداتی به آن وارد شده است که قابل اصلاح است، یکی از آن اشکالات بار مالی آن است اما وقتی دولت اعلام کند که بار مالی آن را می‌پذیرد، شورای نگهبان نیز در خصوص آن موافقت خواهد کرد.

وی ادامه داد: دولت به این مسئله تاکید دارد که به خاطر سرعت عمل در کار، همان طرح مجلس مبنای تشکیل وزارت بازرگانی قرار گیرد چرا که روال بررسی لایحه طولانی‌تر خواهد بود اما در مورد طرح، کمیسیون اجتماعی بارها پیگیری کار را انجام داده لذا ضرورتی ندارد که ما لایحه جدیدی را تدوین کنیم.

وی تصریح کرد: در مواردی ما اصرار به ارائه لایحه داریم اما در مورد چنین موضوعی صدق نمی‌کند. معرفی وزرای جدید به کار مطالعاتی نیاز دارد ولی آنچه که مشخص است، قطعا باید وزیر بازرگانی جدیدی معرفی شود و ماموریت‌های آن در دولت تعریف شود.

وی تاکید کرد: دولت به این جمع بندی رسیده است که تشکیل وزارت بارزگانی ضرورت دارد اما با استدلال‌هایی که در دولت مطرح شد از جمله موضوعاتی که آقای مخبر مطرح کردند به نظر می رسد یک دستگاه مستقل جهت تنظیم بازار و مدیریت بر قیمت ها لازم است و باید یک وزارتخانه مستقل تشکیل شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص علت عدم معرفی وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی به مجلس، گفت: نمایندگان تذکرات زیادی به دولت در این خصوص دادند اما ما در حال استفاده از فرصت قانونی خود در این موضوع هستیم و سقف قانونی ۳ ماهه برای معرفی وزیر تعیین شده و هنوز یک ماه از این سقف قانونی باقی مانده است و توصیه می کنم دوستان نماینده چند هفته دیگر نیز صبر کنند تا وزیر معرفی شود.

وزارت کشور به دنبال اصلاح جامع قوانین انتخابات، تقسیمات کشوری و افزایش تعداد نمایندگان است
معاون پارلمانی رئیس جمهور در خصوص آخرین وضعیت لایحه جامع انتخابات نیز، گفت: چندین پیشنهاد و طرح در مورد موضوعات مهمی نظیر قانون انتخابات، تقسیمات کشوری و افزایش تعداد نمایندگان وجود دارد اما ترجیح ما این است که وزارت کشور به طور جدی و فعالانه وارد شود تا هر سال نیاز به اصلاح نداشته باشیم چرا که یکی از اشکالاتی که برخی مصوبات ما دارد اصلاح دوره ای و سالانه آن است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: من اطلاع دارم که وزارت کشور مشغول به برنامه ریزی برای این موضوعات است ولی هنوز به مجلس تقدیم نشده و با اندیشکده های مختلف در حال رایزنی و تدوین یک لایحه جامع در خصوص موضوعات مذکور هستیم.

اطلاعات دستگاه‌ها با محوریت سازمان برنامه و بودجه برای تدوین برنامه هفتم توسعه جمع آوری می‌شود
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به روال تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه نیز گفت: مجمع تشخیص به طور مرتب سیاست‌های کلی برنامه را مورد بررسی قرار می دهد و مجلس نیز کارها را آغاز کرده و رئیس جمهور تاکید کرده است که با محوریت سازمان برنامه و بودجه اطلاعات دستگاه‌ها جمع‌آوری شود و در جلسه مشترک دولت و هیات رئیسه مجلس نیز بر لزوم توجه جدی به برنامه هفتم تاکید شد و من فکر می کنم بلافاصله پس از آنکه سیاست‌های کلی در خصوص برنامه مورد تائید مقام معظم رهبری قرار گرفت دولت نیز کار خود را نهایی کند.

ارزیابی معاون رئیسی از عملکرد یکساله دولت و تحقق شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور
حسینی در خصوص ارزیابی خود از عملکرد یکساله دولت و تحقق شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور، اظهار کرد: در سیاست خارجی گام های بلندی برداشته شد و سیاست توسعه روابط با همسایگان به طور موفقیت آمیز دنبال شد همچنین سرمایه گذاری های خوبی از سوی بخش خصوصی و برخی همسایگان در کشور در حال انجام است.

الزام دستگاه‌های دولتی برای تامین زمین جهت ساخت ۴ میلیون مسکن
وی در خصوص وعده انتخاباتی رییس جمهور درباره تحقق شعار ۴ میلیون مسکن گفت: عده ای تصور می کنند که باید پس از یک سال یک میلیون مسکن افتتاح می شد در حالی که بحث ساخت ۴ میلیون پس از ۴ سال است البته انجام این کار زمان بر است و تامین زمین به ویژه در مناطق کوهستانی و شهرهای شمالی کار آسانی نیست لذا دولت الزام کرده است که همه دستگاه های دولتی که زمین هایی دارند در اختیار این پروژه قرار دهند و مقدمات کار انجام شد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: زمانی که این حرکت آغاز شود کارهای بعدی آن با سرعت بیشتری پیش می‌رود البته بخشی از عقب ماندگی نیز به دلیل تامین اعتبار بوده است که باید به صندوق مسکن واریز می‌شده اما ما فکر می کنیم در مجموع دولت موفق عمل کرد و در وعده های داده شده خوب عمل شده است. همین طور سفرهای استانی و حضور در بین مردم نیز نمونه دیگری از عملکرد خوب دولت بوده است.

۲۰ درصد از هزینه هزار همتی دولت به بودجه های عمرانی اختصاص یافته است
وی مدعی شد: در سال گذشته بیش از هزار همت هزینه دولت بوده است که ۲۰ درصد آن به طرح های عمرانی اختصاص داشته و این نشان دهنده فعالیت و دغدغه دولت بر روی پیشبرد فعالیت های عمرانی در استان ها است.

توضیحات حسینی در مورد علل افزایش تورم در کشور
حسینی در مورد علت افزایش تورم، گفت: چند علت دست به دست هم داد، ما در گذشته هر ساله در ایام نوروز شاهد تغییرات تورمی به دلیل خلق پول ناشی از افزایش حقوق ها بودیم، همچنین وقتی ارز ترجیحی حذف شد آثار آن در جامعه قابل پیش بینی بود و در کنار این موضوعات تحولات جهانی و به تبع آن تورم بین المللی که همه کشورها درگیر آن هستند گریبانگیر کشور ما نیز شد اما دولت به طور مرتب موضوع را پیگیری می کرد و اکنون جهت حرکت به سمت مدیریت و کاهش تورم است و نشانه های آرامش در جامعه هم آشکار شده است.

وی در پایان تصریح کرد: ما امسال بیشترین خرید را در بحث گندم و آرد داشتیم و با وجود تحولات اوکراین و افزایش قیمت، ولی آرد و گندم را در سطح مطلوبی خریداری کردیم همچنین در تلاش هستیم تا قیمت دارو نیز افزایش نداشته باشد.

کد خبر: ۱۷۰٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha