۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
کندی رشد اقتصاد چین و کاهش قیمت نفت

کندی رشد اقتصاد چین و کاهش قیمت نفت

قیمت نفت به پایین‌ترین سطح شش ماهه سقوط کرد زیرا داده‌های جدید نشان می‌دهد که وضعیت اقتصاد چین به‌طور غیرمنتظره در ماه گذشته وخیم شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: پس از آنکه داده‌های دور از انتظار نشان داد روند رشد اقتصاد چین در ماه گذشته به طور غیرمنتظره‌ای کند شده است، قیمت نفت به پایین‌ترین سطح در ماه‌های اخیر سقوط کرد و نگرانی‌هایی را در مورد اینکه شرایط ضعیف‌تر بازار می‌تواند تقاضای نفت را کاهش دهد و به‌طور بالقوه باعث رکود جهانی در سال جاری شود، افزایش یافت.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت هفته گذشته بیش از ۵ درصد کاهش یافت و به ۸۷ دلار در هر بشکه رسید که پایین ترین سطح از ژانویه است - در حالی که قیمت نفت خام برنت معیار بین المللی نیز بیش از ۵ درصد کاهش یافت و به کمترین میزان در ۶ ماه اخیر یعنی حدود ۹۳ دلار در هر بشکه رسید.

این سقوط پس از آن رخ داد که داده‌های اقتصاد چین نشان داد که اقتصاد این کشور در ماه جولای در بحبوحه قرنطینه‌های مداوم کووید، بلاتکلیفی بازار املاک و ترس از رکود جهانی کند شده است - که باعث کاهش غیرمنتظره نرخ بهره از سوی بانک خلق چین برای کمک به تقویت تقاضای مصرف‌کننده شد.

«کریگ ارلام»، تحلیلگر اوآندا در این ارتباط گفت: به نظر می‌رسد که افزایش بازگشایی اقتصاد پس از کووید ۱۹ هم الهام‌بخش و هم کوتاه مدت بوده است. به خصوص که چین به سیاست صفر کووید خود متعهد است.

با ادامه افزایش موارد کووید در چین، ارلام انتظار دارد که فشار نزولی بر قیمت نفت در هفته‌های آینده تشدید شود، اما بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ها در اواخر سال بهبود یابد.

غول نفتی آرامکوی عربستان سعودی پس از گزارش رکورد ۴۸.۴ میلیارد دلار سود در سه ماهه دوم، در گزارش درآمد خود در آخر هفته اعلام کرد که انتظار دارد تقاضای نفت در این دهه به رشد خود ادامه دهد – با وجود فشارهای اقتصادی نزولی بر پیش بینی های کوتاه مدت جهانی.

افزایش قیمت انرژی، تورم ایالات متحده آمریکا را به بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته رساند، اما ترس از رکود جهانی از آن زمان به کاهش قیمت نفت در ۱۴ سال گذشته کمک کرده است. قیمت نفت خام برنت از اوج خود در ماه مارس بیش از ۲۷ درصد کاهش یافته است.

با این حال، قیمت ها نزدیک به ۲۰ درصد در سال جاری افزایش یافته است. این دستاوردها برای شرکت های نفتی مثمر ثمر بوده است، به طوری که شاخص انرژی S&P ۵۰۰ امسال ۴۱ درصد افزایش یافته است، در حالی که S&P گسترده تر ۱۱ درصد سقوط کرده است. ارلام خاطرنشان می‌کند که سود «زیاد» آرامکو سعودی نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد افزایش یافته است.

روز دوشنبه، مقامات ایرانی گفتند که به توافق پیشنهادی که می تواند به بازگرداندن صادرات جهانی انرژی کشور کمک کند، پاسخ خواهند داد و احتمالاً قیمت نفت را بیشتر پایین می آورد. ارلام می‌گوید این معامله می‌تواند به کاهش قیمت نفت به زیر ۹۰ دلار کمک کند و «شاید حتی در آن حد باقی بماند».

با کاهش قیمت نفت، قیمت بنزین به طور همزمان کاهش یافته است. طبق گزارش گاس بودی، میانگین قیمت در پمپ برای ۶۱مین روز متوالی به ۳.۹۲ دلار در هر گالن کاهش یافت، که از بالاترین قیمت بیش از ۵ دلاری که در ماه مارس به ثبت رسیده بود، بسیار کمتر است.

کد خبر: ۱۷۰٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha