۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
پیام مهم قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا

پیام مهم قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا

قانون کاهش تورم آمریکا علاوه بر پیامدهای آشکار و گسترده داخلی، یک دستاورد مهم در سیاست خارجی این کشور است.

بازار؛ گروه بین الملل: تصویب مورد انتظار قانون کاهش تورم (IRA) توسط دموکرات های کنگره به طور موجهی به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای سیاست داخلی ایالات متحده در دهه گذشته مورد توجه قرار گرفته است. این لایحه، که شامل ۳۷۰ میلیارد دلار مشوق های مالیاتی و سرمایه گذاری عمده برای انرژی پاک است، پیامدهای بالقوه دگرگون کننده ای برای سیستم انرژی ایالات متحده و بزرگترین اقتصاد جهان دارد.

اما آنچه در واشنگتن اتفاق می افتد هرگز در واشنگتن باقی نمی ماند و در سراسر جهان طنین انداز می شود. این امر به ویژه در مورد دیپلماسی انرژی و رهبری تغییرات آب و هوایی صادق است. پیامدهای استراتژیک این لایحه برای متحدان ایالات متحده در خارج از کشور روشن است.

اتحادیه اروپا (EU) به دلایل مختلف با امضای جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در مورد قانون کاهش تورم ، نفس راحتی می کشد. مهمتر از همه، بروکسل (و لندن) خوشحال خواهند شد که ببینند ایالات متحده به تضمین های دیرینه خود مبنی بر اینکه از جلو رهبری خواهد کرد و گام های ملموس و بادوام برای کربن زدایی اقتصاد خود در داخل بردارد، عمل می کند. اتحادیه اروپا متعهد به استراتژی خود برای کربن زدایی و جاه طلبی های خالص صفر است.

در حال حاضر، همسویی ایالات متحده آمریکا با چشم انداز خود، پتانسیل همکاری بیشتر در موضوعات اصلی را ایجاد می کند که می‌تواند شامل استانداردهای مربوطه در افشای مسائل مالی مرتبط با آب و هوا، معیارها و اندازه‌گیری در زمینه‌هایی مانند مجموعه‌های فناوری جذب هیدروژن و کربن پاک و فرصت‌هایی برای مشارکت بخش خصوصی فراآتلانتیک و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پاک در حال ظهور باشد.

اما این سیاست به همان اندازه برای متحدان ایالات متحده آمریکا در منطقه اروپا و آسیای شرقی - به رسمیت شناختن نقش فوری نفت و گاز طبیعی در حالی که انتقال انرژی درازمدت در جریان است - مهم است.

باید گفت قانون کاهش تورم نشان‌دهنده یک رویکرد واقعی و مصالحه‌کننده در مدیریت آینده سوخت‌های فسیلی است. به عنوان مثال، در قانون کاهش تورم الزاماتی برای اجاره مناطق جدید نفت و گاز فراساحلی وجود دارد. این ماده نشان می‌دهد که توسعه مناطق کلیدی نفت و گاز فراساحلی، مانند خلیج مکزیک، در آینده قابل پیش‌بینی ادامه خواهد داشت، حتی با افزایش سریع انرژی پاک.

به همین ترتیب، چشم انداز لایحه اصلاحی مجوز عمده برای پیروی سریع از قانون کاهش تورم ، چشم انداز بررسی های زیست محیطی سریع تر و کم هزینه تر را برای طیفی از زیرساخت های انرژی متعارف و نوظهور، از جمله خطوط لوله گاز طبیعی مایع (LNG) و تسهیلات صادراتی افزایش می دهد. از آنجایی که اتحادیه اروپا به دنبال کاهش دوسوم وابستگی خود به حجم گاز لوله‌کشی روسیه در سال جاری است و در نهایت خود را به طور کامل از عرضه مسکو رها می کند، صادرات LNG متنوع و در دسترس آمریکا برای امنیت اقتصادی اروپا بسیار مهم‌تر از همیشه است.

در همین حال، متحدان ایالات متحده در آسیا، به ویژه ژاپن و کره جنوبی، به منابع متنوع و مقرون به صرفه LNG در بازارهای جهانی وابسته هستند. برای این اقتصادهای بزرگ آسیای شرقی، LNG نه تنها برای ثبات اقتصادی حیاتی است، بلکه برای حمایت از استراتژی‌های انتقال آنها با عمل به عنوان پشتیبان برای انرژی‌های تجدیدپذیر و حتی ترکیب شدن با هیدروژن نیز ضروری است.

اما پیامدهای قانون کاهش تورم به متحدان واشنگتن ختم نمی شود. ممکن است دشمنان آن پیامی به همان اندازه واضح دریافت کنند. چین را در نظر بگیرید، یکی از سریع‌ترین مصرف‌کنندگان نفت و گاز در جهان و مرکز بسیاری از زنجیره‌های تامین فناوری انرژی پاک در جهان است.

تاکید شدید قانون کاهش تورم بر زنجیره‌های تامین داخلی و همچنین الزامات محتوای جدید (مثلاً در قطعات خودروهای الکتریکی) از برخی جهات منعکس‌کننده قانونی است که اخیراً تصویب شده و تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا در ایالات متحده را تقویت می‌کند. باید گفت دولت بایدن یک موضع کاملاً ملی گرایانه اقتصادی اتخاذ کرده است که در پکن مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

پیش از این، سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اوایل ماه جاری، باعث شده بود که رهبری چین تمام گفتگوها را با ایالات متحده بر سر مسائل نظامی و فراملی، از جمله تغییرات آب و هوا، متوقف کند. صرف نظر از این، قانون کاهش تورم مسیر روشنی را برای ساختن و احیای زنجیره‌های تامین ایالات متحده و آمریکای شمالی برای فناوری‌های انرژی آینده ترسیم می‌کند و اگر با اصلاحات موفق تکمیل شود، دوران سلطه چین بر زنجیره تامین فناوری‌های کلیدی ممکن است شروع به عقب‌نشینی کند.

قانون کاهش تورم پیامی مشابه به روسیه می فرستد - که تسلیح سازی انرژی در طول جنگ آن علیه اوکراین، آخرین مدرکی بود که نشان می داد نمی توان به آن به عنوان تامین کننده قابل اعتماد هیدروکربن ها یا بازیگری پایدار در یک سیستم بین المللی مبتنی بر قوانین اعتماد کرد.

همراه با سایر اقدامات، قانون کاهش تورم پیش بینی می کند صنعت نفت و گاز ایالات متحده امریکا کارایی و قابلیت اطمینان در سطح جهانی را نشان می دهد زیرا مقیاس فناوری های فردا (به ویژه، صرفه جویی در مقیاس هیدروژن و ترسیب/استفاده کربن) را تسهیل می کند. بخشی از این قانون شامل ایجاد بودجه فوری برای جلوگیری از انتشار متان، ارائه حمایت مالی برای صنعت ایالات متحده برای پاکسازی عملکرد خود و تقویت تلاش های نظارتی در حفاظت از محیط زیست است.

طبق این قانون، وزارت کشور و سایر آژانس ها باید به سرعت انتشار این گازهای گلخانه ای مضر را کاهش دهند. اگر ایالات متحده بتواند از ترکیب بهینه مقررات و مشوق ها استفاده کند تا خود را به عنوان یک رهبر در تولید انرژی پاک با راندمان بالا و کم آلایندگی ثابت کند، می تواند در سال های آینده از روسیه و سایرین پیشی بگیرد.

در نهایت باید گفت بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه به‌ویژه هند، کمک‌های تعیین‌شده ملی خود را به سمت اهداف توافق‌نامه پاریس در حمایت‌های مالی برون مرزی معطوف کرده‌اند. اما بدون رهبری مشخص ایالات متحده در این جبهه، تصور اینکه چه تعداد از این اقتصادهای به سرعت در حال رشد چشم‌اندازی برای دستیابی به مسیرهای توسعه کم‌ کربن مورد نیاز دارند، دشوار است. گرم شدن هوا یک چالش جدی است و اگر دموکرات‌ها در پاییز امسال کنترل کنگره را از دست بدهند، ممکن است زمانی برای حل آن نداشته باشند.

با این حال، علیرغم این مشکلات، قانون کاهش تورم علاوه بر پیامدهای آشکار و گسترده داخلی، یک دستاورد مهم در سیاست خارجی است. وقتی صحبت از آب و هوا می شود، دولت بایدن اکنون می تواند برای اولین بار با اطمینان بگوید که آمریکا واقعاً به عرصه مبارزه با تغییرات آب و هوایی بازگشته است.

کد خبر: ۱۷۰٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha