۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۹
هشدار درباره سرعت افزایش تورم در انگلیس

هشدار درباره سرعت افزایش تورم در انگلیس

نهادهای ناظر در انگلیس، درباره رسیدن تورم به ۱۸ درصد در ماه‌های آینده و رسیدن تورم به بالاترین میزان در نیم قرن اخیر هشدار دادند.

به گزارش بازار، نهادهای ناظر در انگلیس با اشاره به رشد فزاینده بهای انرژی و هزینه‌های زندگی، درباره رسیدن تورم به ۱۸ درصد در ماه‌های آینده و رسیدن تورم به بالاترین میزان در نیم قرن اخیر هشدار دادند.

همزمان بنیاد اقتصادی «رزولوشن» میزان تورم را در این کشور بالاتر از پیش بینی‌ها اعلام کرد.

سارا کولز، تحلیلگر ارشد امور مالی در مصاحبه با رسانه‌های انگلیسی افزایش قیمت برخی کالاهای پر مصرف را بسیار بیشتر از متوسط قیمت برخی دیگر از کالاهای موجود در سبد محاسبه میزان تورم دانست و گفت: قیمت ۱۰ نوع مواد غذایی حتی در سال گذشته بیش از ۱۸.۶ درصد افزایش یافته است که نان، شیر، پنیر، کره از جمله انهاست.

مرکز ملی آمار انگلیس نرخ تورم در ماه گذشته را ۱۰.۱ درصد و بالاترین میزان در بیش از چهار دهه اخیر اعلام کرد که پنج برابر هدف گذاری بانک مرکزی این کشور بوده است.

رسانه‌ها در انگلیس اعلام کردند هم اکنون بیش از هشت میلیون خانوار کم درآمد در کشور که در تنگنای مالی قرار گرفته اند تکاپوی خود را برای دریافت کمک افزایش داده اند.

همزمان خیریه‌ها و بانک‌های غذا در انگلیس با اشاره به افزایش روز افزون شمار مراجعان برای دریافت کمک و غذای رایگان، درباره ناتوانی بانک‌های غذا در تامین نیاز همه مراجعان در صورت تداوم این روند هشدار دادند و ابراز ناتوانی کردند.

به گفته آنان همزمان با افزایش کم سابقه هزینه‌های زندگی به ویژه بهای برق و گاز در این کشور شماری از شاغلان نیز برای تامین غذای کافی برای اعضای خانواده به ناچار به بانک‌های غذا متوسل شده اند.

نهادهای خیریه به دولت فشار می‌آورند که کمک‌های خود را به آنان یا خانواده‌های کم درامد بیشتر کند، زیرا به گفته انان افزایش سرسام اور قیمت‌ها ناشی از موارد ضروری همچون غذا و گرماست که مردم برای زنده ماندن به آن نیاز دارند و افزایش کم سابقه هزینه‌های زندگی بیشترین ضربه را به کسانی خواهد زد که درآمد کمتری دارند.

دور تازه افزایش بهای جهانی نفت و گاز، زمانی آغاز شد که دولت‌های غربی به علت جنگ اوکراین روسیه را تحریم کردند و خرید نفت و گاز از این کشور را کاهش دادند، اما مقامات و سیاستمداران انگلیسی در رسانه‌ها مدام روسیه را علت گرانی بهای انرژی معرفی می‌کنند.

شماری از صاحب نظران نیز با انتقاد از رویکرد دولت انگلیس و دیگر دولت‌های غربی، آن‌ها متهم می‌کنند به اینکه با تحریم نفت و گاز روسیه به بهانه تنبیه این کشور در واقع مردم خود را تنبیه کرده و در تنگنا قرار داده اند.

به گفته آنان با تحریم روسیه از جانب دولت‌های غربی قیمت جهانی نفت و گاز افزایش یافت و با این اقدام درآمد روسیه از این محل بیشتر شد.

در واکنش به تحریم‌های غرب علیه روسیه، شرکت نفت و گاز روسیه گازپروم نیز اعلام کرد خط لوله (مسیر اصلی صادرات گاز به آلمان) را تعطیل می‌کند که اعلام این تصمیم نیز جهش قیمتی تازه‌ای را در پی داشته و شوک جدیدی به بازار انرژی وارد کرده است.

دولت انگلیس به همراه آمریکا نخستین کشوری است که تحریم علیه روسیه را آغاز و بارها از آن به عنوان افتخاری برای این کشور یاد کرد.

با اینکه انگلیس به علت تامین نفت و گاز از دریای شمال وابستگی کمی به نفت و گاز روسیه دارد، اما افزایش بهای جهانی نفت سبب شده قیمت بنزین و گازوییل در این کشور به حدود دو پوند و بالاترین میزان در تاریخ این کشور برسد.

تحلیل گران بازار انرژی در انگلیس درباره چشم انداز قیمت بنزین و گازوییل در اروپا می‌گویند: قیمت سوخت در این کشورها همچنان بالا خواهد ماند و حتی در سال ۲۰۲۵ این قیمت سه برابر میانگین ۱۰ ساله خواهد شد.

کد خبر: ۱۷۰٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha