۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹
فرمول نامشخص قیمتگذاری در بورس کالا

فرمول نامشخص قیمتگذاری در بورس کالا

روز دوشنبه بازار آهن و فولاد در عمده‌ شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند اما در این میان برخی مبادی فروش همچنان قیمت محصولات خود را کاهش دادند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز دوشنبه بازار آهن و فولاد در عمده‌ شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند اما در این میان برخی مبادی فروش همچنان قیمت محصولات خود را کاهش دادند. البته در حوزه میلگرد شاهد افزایش قیمت در چند کارخانه بودیم که گویا تحت تأثیر حواشی منتشر شده از مذاکرات هسته‌ای بود. افزایش ۹۰۰ تومانی نرخ دلار که در اثر همین اخبار اتفاق افتاد، عاملی بود که به افزایش جزئی قیمت روز اهن در چند شرکت دامن زد.

نرخ دلار هم به تأثیر از اخبار برجامی تا بعد از ظهر روز گذشته در کانال ۲۹ هزار تومان روند افزایشی را تجربه کرد، به‌طوری که تا مرز کانال ۳۰ هزار تومانی هم رسید؛ اما در پایان روز مجددا شاهد ریزش قیمت آن بودیم و در بازار آزاد حدود ۲۹ هزار و ۳۲۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات بازار آهن و فولاد
در کنار تداوم روند ثابت و کاهشی قیمت روز اهن الات، میلگرد آجدار محصولی بود که در شماری از کارخانه‌ها با افزایش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی اعلام قیمت شد، فروشندگان کف بازاری در کانال ۱۴ هزار تومان میلگرد ابرکوه و برخی برندهای پرطرفدار مانند میلگرد ذوب آهن اصفهان در کانال ۱۵ هزار تومان، تقاضای سرمایه‌ای بالایی را به خود اختصاص دادند.

متوسط قیمت میلگرد در بازار روز گذشته ۱۵ هزار و ۲۳۵ تومان بود که افزایش ۹۰ تومانی داشت، نرخ این محصول روز گذشته در بازه ۱۴ هزار و ۵۰۰ الی ۱۵ هزار و ۹۰۰ نوسان خورد، همچنین از ابتدای سال تاکنون شاهد کاهش ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی نرخ میلگرد بودیم به این صورت که از ۱۷ هزار و ۵۵۰ تومان به ۱۵ هزار و ۲۳۵ تومان کاهش پیدا کرد که معادل ۱۵ درصد است؛ گفتنی است بیشترین میزان کاهش نرخ میلگرد در مرداد ماه اتفاق افتاد که حدود هزار و ۲۷۵ تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن نیز اگرچه در بسیاری از شرکت‌ها ثابت بود اما افزایش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی در شاخه‌های ۱۲، ۱۶ و ۲۲ مشاهده شد، قیت تیرآهن کیلویی نیز در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

به همین ترتیب قیمت روز ناودانی ایرانی و نبشی نیز در اغلب شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت روز ورق سیاه و انواع آن روز گذشته با کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی اعلام قیمت شدند اما قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه تغییری نداشتند. قیمت قوطی و پروفیل و همچنین قیمت لوله داربستی، گازی و ... نیز در بسیاری از مبادی فروش کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی داشتند اما در تعدادی از کارخانه‌ها نیز ثبات قیمت برقرار بود.

علت افزایش جزئی که در بازار اهن روز گذشته ایجاد شد را می‌توان در تأخیر توافقات برجام و اخبار ضدونقیض درین‌باره قلمداد کرد. کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در این زمینه اظهار کرد که هنوز پاسخی از آمریکا دریافت نکرده‌ایم.

وی در ادامه مطرح کرد: اگرچه روند مذاکرات مثبت بود اما تا زمانی که آمریکا پاسخ خود را اعلام نکرده، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

کنعانی افزود: در هر صورت تأخیر پاسخگویی آمریکا، فشار تندروهای آمریکا، لابی رژیم صیهونیستی، بی‌عملی طرف اروپایی و کشدار کردن روند مذاکرات ایران را از حرکت بازنخواهد داشت.

با این اوصاف می‌توان اینگونه اظهار کرد که فرسایشی شدن مذاکرات، کاهش صادرات، کاهش عرضه و تقاضا، رکود بازارهای جهانی و ... بازار داخی آهن و فولاد را نیز دچار رکود کرده است. در نتیجه چنین شرایطی بود که بورس کالا برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ها و ممانعت از زیان مالی فولادسازان، به ارائه دستورالعملی اقدام کرد.

تأثیر جزئی این دستورالعمل در ابتدا در بازار نمود پیدا کرد اما اخبار مثبت از روند احیای توافقات به طور کامل آن را خنثی و بی‌اثر کرد، زیرا این دستورالعمل بدون در نظر گرفتن کلیه فاکتورهای مؤثر در نرخ محصولات فولادی تنظیم و ابلاغ شده بود.

عرضه‌های اعتباری شمش فولادی و قیمت‌ها و رقابت‌های غیرواقعی روی آن، ضربه نهایی را بر شکست این دستورالعمل زد و فاصله ۱۱ درصدی نرخ میلگرد با شمش فولادی نهایتا به کنار رفتن بورس کالا و دستورالعملش منتهی شد.

با وجود این آنچه درحال حاضر از اوضاع بازار برمی‌آید کاهش حدود هزار تومانی نرخ محصولات فولادی به ویژه در یک ماه اخیر است که بدون توجه به تلاش بازارساز ایجاد شده است.

طبق گزارش‌ها روز گذشته ۳۱ مردادماه جلسه مدیریت بازار وزارت صمت با محوریت تغییر فرمول قیمتگذاری در بورس کالا برگزار شد که نتیجه آن در ادامه ذکر می‌شود.

نتیجه نشست کمیته مدیریت بازار
در جلسه روز گذشته که با حضور مسئولان وزارت صمت، بورس کالا و همچنین انجمن فولادسازان بالادست و پایین‌دست برگزار شد، بازنگری فرمول نرخ پایه شمش و مقاطع فولادی در بورس کالا مورد بررسی قرار گرفت.

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو درباره روند این نشست اظهار کرد: برخی از حاضران سیستم تعیین قیمت مطابق با سیستم قیمت‌گذاری جهانی را پیشنهاد دادند در صورتی که معتقد بودند باید نرخ پایه از نرخ جهانی جدا گردد و برمبنای بورس کالا و بازار داخلی تعیین شود، برخی دیگر نیز قراردادن قیمت پلکانی در زنجیره فولاد را به عنوان قیمت پایه پیشنهاد کردند.

صباغ با بیان اینکه جلسه روز گذشته نتیجه مشخصی دربر نداشت، بیان کرد: بنا بر این است که پیش از برگزاری جلسه بعدی، پیشنهادات انجمن‌های فولادسازان جمع‌بندی شده و با بورس کالا در میان گذاشته شود، سپس با دعوت بورس کالا از انجمن‌ها و تشکل‌های فولادی، وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در جلسه بعدی که احتمالا چهارشنبه برگزار می‌شود، در زمینه نرخ پایه به نتیجه مشترک و مشخصی دست پیدا کنند.

وی همچنین تصریح کرد: در صورت دستیابی به توافقی مشترک بین زنجیره‌های فولادی، وزارت صمت نیز تابع خواهد بود ولی اگر توافقی صورت نگیرد وزیر صمت با هدف سیاستگذاری در این زمینه وارد عمل خواهد شد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو درباره دستورکار دوم جلسه روز گذشته اعلام کرد: سندیکای لوله و پرفویل ایران و فولاد مبارکه با هم توافق داشتند و چون این توافق بین مصرف‌کننده و تولیدکننده بود، کارگروه نیز از این توافق حمایت می‌کند.

صباغ در پایان بیان کرد: توفق حاصل شده درباره حجم کف عرضه و شیوه فروش محصول بود، یعنی درباره فروش سلف و غیرسلف و همچنین زمان تحویل محصول بود که باهم توافق کردند، بناست درحال حاضر کشف پرمیوم اجرا نشود و زمان تحویل سلف هم نهایتا ۴۵ روزه باشد.

کد خبر: ۱۷۰٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha