۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
داده محوری و جوانگرایی موجب جهش درآمدهای مالیاتی شد
رئیس کل سازمان امور مالیاتی:

داده محوری و جوانگرایی موجب جهش درآمدهای مالیاتی شد

رئیس سازمان امور مالیاتی رشد ۶۵ درصدی درآمدهای مالیاتی در ۵ ماهه اول امسال را ناشی از رویکرد داده محوری و جوانگرایی سازمان امور مالیاتی دانست.

به گزارش بازار، داود منظور در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به اقدامات این سازمان در دولت سیزدهم، اظهارداشت: در یک سال اخیر ۱۸.۵ میلیون کارتخوان ساماندهی شدند به طوری که ۹ میلیون کارتخوان به دلیل عدم ثبت اطلاعات غیرفعال و ۹ میلیون کارتخوان هم به سامانه مالیاتی متصل شدند.

وی افزود: تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری برنامه دوم دولت است که تا پایان شهریور ماه به نتیجه خواهد رسید.

شناسایی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مودی جدید در یک سال اخیر
رئیس سازمان امور مالیاتی نتیجه این اقدامات را شناسایی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مودی جدید مالیاتی عنوان کرد و گفت: از این تعداد، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در تیر ماه امسال اظهارنامه مالیاتی ارائه کردند و به همین واسطه تعداد اظهارنامه‌های مالیاتی ارائه شده در سال جاری نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد رشد پیدا کرد که این رقم در تاریخ سازمان مالیاتی بی نظیر است.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی حتما به سراغ آن ۷۰۰ هزار نفر مؤدی جدید مالیاتی که در این فرایند شناسایی شده، اما اظهارنامه مالیاتی ارائه نکرده اند، خواهد رفت.

رشد ۳ برابری مالیات ابرازی مودیان مالیاتی
منظور با اشاره به دریافت مالیات مقطوع و بدون نیاز به ارائه اظهارنامه از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، گفت: از این تعداد مالیات یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر صفر شد و مالیات حدود ۸۰۰ هزارنفر هم کمتر از ۵ میلیون تومان تعیین شد. با این وجود میزان مالیات مقطوع در سال جاری نسبت به سال قبل ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: میزان مالیات ابرازی در اظهارنامه مودیان مالیاتی امسال ۲۰۰ درصد (سه برابر) رشد داشته است که این میزان رشد هم یک رکورد محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: رشد ۳ برابری مالیات ابرازی و همچنین افزایش ۶۵ درصدی درآمدهای مالیاتی در ۵ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در شرایطی انجام شده که پایه جدید مالیاتی طراحی نشده و نرخ مالیات افزایش پیدا نکرده است بلکه آنچه که رخ داده شناسایی دقیق‌تر درآمدها، شناسایی مودیان و کاهش فرار مالیاتی است.

اطلاعات همه حساب‌های بانکی در اختیار سازمان مالیاتی است
منظور درخصوص تلاش برخی افراد برای فرار مالیاتی با استفاده از روش کارت به کارت، گفت: سازمان امور مالیاتی به اطلاعات همه حساب‌ها دسترسی دارد و حساب‌های تجاری از غیرتجاری تفکیک شده است و فقط اطلاعات کارتخوان‌ها مبنای دریافت مالیات نیست؛ بنابراین با این روش‌ها افراد نمی‌توانند از پرداخت مالیات فرار کنند.

وی تصریح کرد: افرادی که نقل و انتقالات تجاری خود را هم در قالب حساب متصل به کارتخوان انجام می‌دهند، باید این روش را اصلاح کنند، زیرا حسابی که بیش از یک تعداد تراکنش داشته باشد، به عنوان حساب تجاری شناسایی می‌شود و هرگونه واریز به حساب متصل به کارتخوان یا حساب تجاری درآمد یا فروش محسوب می‌شود؛ بنابراین افراد برای فعالیت‌های غیرتجاری حساب دیگری باز کنند.

وصول ۶ هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی
وی درباره وصول عوارض آلایندگی اظهارداشت: امسال ۶ هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی برای واحدهای آلاینده محاسبه شد، اما آن‌ها این مالیات را پرداخت نکردند. به همین واسطه سازمان مالیاتی براساس قانون از حساب‌های این واحدهای آلاینده ۶ هزار میلیارد تومان برداشت کرد و این پول را با هدف توسعه خدمات شهری در همان استان‌ها پرداخت کرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: یکی از استان‌هایی که به شدت نیازمند توسعه خدمات شهری است، استان خوزستان است و بخشی از این درآمد با این هدف به این استان تعلق گرفت.

وی با تأکید بر ضرورت وصول معوقات مالیاتی، گفت: امسال ۲۵۰۰ نفر را ممنوع الخروج کردیم و با استفاده از همین روش ۱۲۰۰ میلیارد تومان از معوقات مالیاتی وصول شد.
منظور با اشاره به رشد مالیات دریافت شده از اصناف، افزود: جزئیات اطلاعات مالیاتی همه افراد را به آن‌ها ارائه کردیم و به آن‌ها اعلام کردیم که می‌دانیم میزان درآمد شما چقدر بوده است. با همین روش میزان مالیات ابرازی اشخاص حقیقی ۲ برابر و میزان مالیات مقطوع ۳ برابر شد.

استرداد ۳۴۰۰ میلیارد تومان مالیات از مودیان در ۴ ماهه اول سال
وی دو رویکرد داده محوری و جوانگرایی در سازمان امور مالیاتی راعامل جهش شناسایی مودیان و درآمدهای مالیاتی عنوان کرد و با تأکید بر پاسخگو بودن این سازمان، افزود: به عنوان مثال میزان مالیاتی استرداد شده از ۳۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۷۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسید و در ۴ ماهه اول امسال هم ۳۴۰۰ میلیارد تومان استرداد انجام شده است و این نشان دهنده پاسخگویی سازمان امور مالیاتی است.

دریافت اطلاعات ۵۲۰ هزار خانه خالی از وزارت راه و شهرسازی
رئیس سازمان امور مالیاتی درباره مالیات بر خانه‌های خالی هم گفت: طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم تا پایان تیر ماه باید اطلاعات خانه‌های خالی را از وزارت راه و شهرسازی دریافت می‌کردیم و در همین راستا اطلاعات ۵۲۰ هزار خانه خالی به سازمان مالیاتی ارسال شد.

وی ادامه داد: ما مالیات این خانه‌ها را محاسبه و اطلاعات آن به مؤدیان به صورت پیامکی و انتشار در سامانه انجام شد. در آخرین مرحله از روش ارسال نامه به مؤدیان، اطلاع رسانی را تکمیل خواهیم کرد.

اعتراض ۱۰۰ هزار نفر به مالیات بر خانه‌های خالی
منظور تصریح کرد: تاکنون ۱۰۰ هزار نفر نسبت به اطلاعات ارسال شده اعتراض کرده اند که شامل ۲۵۰۰ میلیارد تومان از ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات تعیین شده است، اما هنوز تعداد زیادی از مودیان برای تعیین تکلیف این مساله مراجعه نکرده اند. هر کسی به این شناسایی اعتراض دارد، اعتراض خود را ثبت کند، در غیر این صورت باید مالیات تعیین شده را پرداخت کند.

معاون وزیر اقتصاد درباره مالیات بر خودروها و خانه‌های لوکس گفت: تعداد واحدهای لوکس ارائه شده به سازمان مالیاتی پایین است و باید تلاش کنیم اطلاعات دقیق‌تر و جامع تری را از شهرداری‌ها دریافت کنیم. باتوجه به اینکه تا پایان سال جاری مهلت داریم، در طول سال جاری برنامه دریافت اطلاعات در این زمینه را ادامه می‌دهیم.

وی درخصوص میزان مالیات دریافت شده بابت خودروهای لوکس، گفت: از ابتدای سال تا روز گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات از این محل دریافت شده است.

کد خبر: ۱۷۰٬۱۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha