۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
آبیاری ۷۰ درصد اراضی کشور به صورت سنتی
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

آبیاری ۷۰ درصد اراضی کشور به صورت سنتی

مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر۷۰درصد اراضی کشور به صورت سنتی آبیاری می‌شود.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۷۰ درصد تولید بخش کشاورزی در زمینه الگو کشت است. با توجه به آنکه امنیت غذایی به اجرای مصوبه الگوی کشت گره خورده است، بنابراین طبق گفته مسئولان وزارت جهاد الگوی کشت در اختیار، باید ابلاغ و از پاییز امسال اجرا شود. ۷۰ درصد اراضی کشور زیر ۵ هزار متر است و انتظار داریم این ۵ هزار هکتار جوابگو یک خانواده ۵ نفره در طول یکسال باشد. ما باید به دنبال روش‌های ساماندهی اراضی باشیم.

به گفته او، متاسفانه ما با یک معضل اساسی روبرو هستیم که اگر مسئولین نظام و علما فکری به حال کوچک شدن اراضی نکنند، محتاج بیگانگان می‌شویم، اجرای مصوبه الگوی کشت نیازمند هماهنگی وزارتخانه‌های نیرو و صمت و سازمان برنامه و بودجه برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در بحث بازرگانی و فروش محصولات و همچنین تامین منابع دارد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی این را هم گفت: امنیت غذای کشور ما در گام نخست گندم و سپس برنج محور است، ولی در برخی از کشورها این روش متفاوت است. اگر جنگ روسیه و و اکراین فراگیر شود به ضرر تمامی کشورها است چرا که هر کشوری در وهله نخست نیاز خودش را برطرف می‌کند.

مهاجر گفت: مهمترین چالشی که کشور ما در سال‌های آتی با آن مواجه خواهد شد و هم اکنون نیز بخش‌هایی از کشور با آن مواجه شده، مشکل کم آبی و بحران آب است، زیرا بیشترین منابع آب کشور برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود. کشت محصولات باید به سوی مدیریت بهینه منابع آبی به ویژه اصلاح الگوی مصرف و کشت سوق پیدا کند. ما به دنبال کشت تابستان هستیم و آن را به سمت پاییز و زمستان باید سوق دهیم چراکه در تابستان تعریق کمتر است و خیلی راحت می‌شود کشت را انجام و از نزولات جوی استفاده کرد.

کد خبر: ۱۷۰٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha