۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
درآمد ۴ برابری از صادرات گاز
وزیر نفت اعلام کرد

درآمد ۴ برابری از صادرات گاز

وزیر نفت گفت: درآمد حاصل و وصولی از صادرات گاز در سال ۹۹ یک میلیارد دلار بود، در حالی که در سال ۱۴۰۰ نزدیک به چهار میلیارد دلار وصولی داشته ایم. از نظر حجمی هم یک میلیارد مترمکعب بیشتر صادر کرده ایم.

به گزارش بازار، جواد اوجی وزیر نفت با اشاره به رکورد تولید گاز در کشور افزود: در پارس جنوبی که ۷۰ درصد تولید گاز است به رقم ۷۰۵ میلیون مترمکعب تولید گاز رسیدیم که در برداشت گاز از این میدان، یک رکورد است. تعمیرات کاملاً انجام شد، همه سکوها، خطوط لوله، ظرفیت چاه ها، هر چه بود در حداکثر ظرفیت تولید قرار گرفت.

وی با بیان مشکلات مرتبط با میعانات گازی و چالش کسری گاز در ابتدای دولت سیزدهم، افزود: به اضافه این که در همان شروع دولت دو اتفاق در همان ماه های اول اتفاق افتاد؛ یکی حمله سایبری به جایگاه های سوخت که در ۳۰ ثانیه برنامه سوخت گیری متوقف شد و همچنین سرمایه گذاری ای که انجام نشده بود که در همان ماه های اول با اقدامات جهادی که کارکنان صنعت نفت به خرج دادند، اتفاقات خوبی رقم خورد.

وزیر نفت در خصوص کارهای زیربنایی و بنیادینی که در وزارت نفت انجام شده نیز گفت: سریعاً با اصلاحیه فراورشی که صورت گرفت ما مصرف میعانات گازی در کشور را و به تبع آن، بازاریابی برای فروش نفت را افزایش دادیم و یک اراده قوی و محکمی برای فروش نفت، در وزارتخانه شکل گرفت. تنوع در قراردادها داده شد و بازارهای جدیدی برای فروش پیدا کردیم به ویژه در آمریکای لاتین، آسیا و اروپا اتفاقات خوبی رقم خورد.

اوجی بخش دیگری از افزایش فروش نفت در دولت جدید را مدیون تهاتر نفت با محصولات نفتی دانست و گفت: شناسایی پالایشگاه های فراسرزمینی هم کار خیلی بزرگی بود. تهاتر نفت با کالا، دارو و غلات نیز کمک بزرگی در فروش نفت داشت. بعضی مشتری ها می گفتند در ازای نفت، کالای اساسی یا دارو می دهیم مثلا همان چیزی که مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی در حوزه غلات اعم از کنجاله، جو و ذرت بود.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۷۰ – ۸۰ درصد فروشمان با ارز پرداخت و وصول شده، گفت: چه از نظر حجمی فروش خیلی خوبی داشتیم و اینکه در حوزه میعانات گازی در ماه هایی تا ۲۳۰، تا ۲۴۰ هزار بشکه فروش داشتیم که اتفاق خوبی بود.

وزیر نفت با بیان اینکه ۴۷ میلیون بشکه از میعانات روی آب، هم صادر و هم در داخل مصرف شده است، گفت: میعانات تولیدی هم که نزدیک روزی ۸۵۰، ۸۶۰ هزار بشکه تولید می شد یا مصرف می شد یا صادرات می شد.

وی ضمن بیان اینکه در حوزه گاز، نه در خانگی و نه صنایع و نیروگاه با هیچ قطعی مواجه نبوده ایم، درخصوص عملکرد در حوزه برق نیز گفت: سال گذشته حتی قطع برق نداشتیم و امسال هم همکاران ما در وزارت نیرو خوب درخشیدند و قطعی برق ندارند که بخشی هم تأمین سوخت این نیروگاه ها است.

اوجی درخصوص وضعیت سرمایه گذاری در حوزه نفت با اشاره به ظرفیت سوددهی سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کشور گفت: هلدینگ های بزرگ و بانک های توانمند را شناسایی کردیم و با پشتیبانی سایر سازمان ها، تأمین منابع مالی کردیم. پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس، ۲۰ درصد سهام دار است یا دیگر هلدینگ ها یا بانک های قدر مثل بانک ملت، تجارت، سپه، ملی، اینها سهام دار شدند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه تحریم ها در یک سال گذشته نتوانست قراردادهای نفتی را دچار چالش کنند، گفت: ما بازار پیدا می کردیم به هر طرقی بود، اینها وارد عملیات فیزیکی و روانی شدند شروع کردند رفتند سراغ کشتی هایمان را توقیف کردند که با توان نیروهای مسلح به خصوص نیروی دریایی سپاه ناکام ماندند. از نظر فروش حجمی نفت، میلیون بشکه مان خیلی بیشتر است، هم از نظر وصول که هر چه فروختیم وصول کردیم و کمک دیگری هم شد بحث افزایش قیمت نفت بود.

کد خبر: ۱۷۰٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha