۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه صنعت پوشاک/ مشکلات تولید پوشاک در کشور
بازار بررسی می کند؛

افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه صنعت پوشاک/ مشکلات تولید پوشاک در کشور

تهران- تولیدکنندگان پوشاک در کشورمان خواب نامتعارف مواد اولیه در گمرک، افزایش قیمت آن ها، نرخ تسهیلات و مالیات بالا و قاچاق پوشاک به داخل کشور را از اصلی ترین موانع این صنعت می دانند.

بازار - گروه استان ها: استان تهران یکی از قطب های تولید پوشاک در کشور است و سالانه ۸ میلیارد دلار پوشاک در کشور مصرف می شود، که ۵ میلیارد دلار آن در داخل تولید می شود و استان تهران سهم بسزایی در تولید و نیز مصرف این کالا دارد.

طبق آخرین گزارش های مراجع رسمی، ایران سالانه ۳ میلیارد دلار پوشاک وارد کرده و تنها ۴۸ میلیون دلار انواع پوشاک در سال صادر می کند، که رقم ناچیزی در برابر واردات این کالا است.

البته با افزایش قیمت ارز و بسته شدن درهای واردات و سخت گیری بیش از پیش با قاچاق پوشاک طی چند سال گذشته، شاهد کاهش قاچاق و افزایش سهم تولید داخل در بازار کشور بودیم، اما همچنان شاهد مشکلات فراوانی بر سر راه این صنعت در استان تهران وجود دارد.

یکی از تولیدکنندگان پوشاک که در بومهن فعالیت دارد، در خصوص مشکلات این صنعت به خبرنگار بازار گفت: قیمت تمام شده پوشاک در داخل کشور در مقایسه با تولیدکنندگان ترک بیشتر است و همین امر در بسیاری از موارد، امکان رقابت را از تولیدکننده داخلی می گیرد.

وی بالا بودن نرخ تسهیلات واگذاری به صنعتگران را از دیگر موانع رشد و شکوفایی صنعت پوشاک دانست و افزود: ما مجبوریم تسهیلات با نرخ بالای ۲۰ درصد دریافت کنیم، در حالی که رقبای ما در کشورهای همسایه تسهیلات ۶ درصدی می گیرند.

قیمت پوشاک وارداتی ۳۰ درصد کم تر از پوشاک تولید داخل است

رییس هیات مدیره اتحادیه پوشاک تهران نیز به خبرنگار بازار گفت: مالیاتی که از تولیدکنندگان پوشاک اخذ می شود، یکی از عواملی است، که سبب می شود، تا قیمت تمام شده بالا باشد و توان رقابت از تولیدکننده داخلی گرفته شود.

ابوالقاسم آقاحسین شیرازی با بیان این که قیمت پوشاک وارداتی ۳۰ درصد کم تر از پوشاک تولید داخل است، افزود: در این شرایط عملا رقابت معنایی نخواهد داشت، تولید کننده داخلی مالیات زیاد، حق بیمه، مالیات بر ارزش افزوده و ... پرداخت می کند، در حالی که پوشاک قاچاق خارجی بدون هیچ هزینه ای به دست مصرف کننده می رسد.

وی گفت: امروزه صنعت نساجی ۱۱ درصد از کل صنایع ایران را شامل می‌شود و ایجاد شغل برای هر نفر در صنعت پوشاک حدود ۲۷ میلیون تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و لذا نباید اجازه داد، فرصت های شغلی این صنعت از بین برود.

خواب ۳ ماهه مواد اولیه صنعت پوشاک در گمرک

یکی از تولیدکنندگان صنعت پوشاک استان تهران که در یکی از شهرک های صنعتی جنوب تهران فعالیت دارد، نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: افزایش قیمت ارزر سبب افزایش ۳ الی ۵ برابری مواد اولیه پوشاک مانند نخ پلی‌استر و الیاف پلی‌استر شده است و همین افزایش قیمت ما را مجبور به افزایش قیمت محصولات کرده و عملا توان رقابت را از تولیدکننده داخلی گرفته است.

وی افزود: از سوی دیگر مواد اولیه ای که با پرداخت پیشاپیش پول نقد و با وجود تحریم ها خریداری شده است، گاهی بیش از ۳ ماه در گمرک می خوابد، از سویی دیگر پوشاک آماده قاچاق به راحتی و بدون معطلی در گمرک وارد کشور می شود و در این شرایط انتظار رقابت با تولیدکنندگان داخلی از ما دارند، در حالی که ما در کشور خود امکانات رقابت کمتری از رقبای خارجی داریم.

نرخ تسهیلات دریافتی تولیدکنندگان کاهش یابد

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، پردیس، شمیرانات و ری در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در این خصوص ضمن تایید عدم حمایت از صنعت پوشاک اظهار داشت: متاسفانه ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی تنها به کالاهای اساسی نظیر؛ مواد غذایی، بذر کشاورزی و دارو تخصیص داده شده است و همین امر سبب شکنندگی تولیدکنندگان پوشاک در برابر نوسانات ارزی شده است.

سیده فاطمه ذوالقدر افزود: از سوی دیگر مواد اولیه و تجهیزات صنعتی مورد نیاز تولیدکنندگان مدت های طولانی در گمرک می ماند، که سبب آسیب پذیری تولیدکننده در برابر نوسانات ارزی می شود.

وی گفت: می بایست، نرخ تسهیلات دریافتی تولیدکنندگان را کاهش داد و همچنین کمیته ای متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و وزرات جهاد کشاورزی برای تسهیل ترخیص کالاهای مورد نیاز تولیدکنندگان از گمرک تشکیل شود.

این اقدامات در حالی صورت می گیرد، که استاندار تهران چندی پیش فروش کالاهای برند خارجی در فروشگاه های این استان را ممنوع اعلام کرده بود، حال باید ببینیم، جلوگیری از فروش و قاچاق پوشاک در این استان با حمایت از تولیدکنندگان و برداشتن موانع تولید همراه خواهد شد، یا خیر.

کد خبر: ۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha