۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
لیست جاذبه های گردشگری مشهد + عکس

لیست جاذبه های گردشگری مشهد + عکس

جاهای دیدنی مشهد از توان شمارش خارج است و به قدری فراوان هستند که حتی خیلی از مشهدی ها خودشان بسیاری از این جاذبه ها را تا به حال ندیده اند.

به گزارش بازار، جاهای دیدنی مشهد از توان شمارش خارج است و به قدری فراوان هستند که حتی خیلی از مشهدی ها خودشان بسیاری از این جاذبه ها را تا به حال ندیده اند. بسیاری از گردشگران از وجود جاهای دیدنی مشهد بی خبرند و کم نیستند افرادی که به جز حرم امام رضا با سایر جاهای تفریحی مشهد آشنا نیستند. اگر جزو این دسته از افراد هستید یا اینکه دوست دارید بیشتر با گوشه و کنار مشهد آشنا شوید جای درستی آمده اید؛ ما عزممان را جزم کرده ایم که در حد توانمان لیست جاذبه‌های گردشگری مشهد + عکس را برای همه گروه‌های سنی، سلایق و بودجه‌ها معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این جاذبه‌ها آشنا شویم.

چرا مردم به مشهد سفر می‌کنند؟

با توجه به این که مشهد یک شهر زیارتی است، اولین دلیل مردم برای سفر بلیط هواپیما کربلا یا مشهد، زیارت حرم است. این منطقه جایگاه خاصی در میان گردشگران دارد به طوری که به قبله آمال شیعیان دوازده امام جهان شهرت دارد. مسافرانی که به مشهد سفر می‌کنند، زائر نامیده می‌شوند. به همین دلیل مشهد از شهرها و روستاهای مختلف ایران از جمله تهران و سایر کشورهای عرب زبان و همسایه‌های خارجی زائران زیادی دارد. مشهد جاهای دیدنی زیادی نیز دارد و زائران می‌توانند علاوه بر زیارت از جاذبه‌های دیدنی مشهد هم بازدید کنند. در کنار زیارت، گردشگران دوست دارند از جاهای تفریحی مشهد هم بازدید کنند که در این مطلب لیست جاذبه‌های دیدنی مشهد را به همراه عکس آورده‌ایم تا برنامه‌ریزی خوبی برای سفر خود داشته باشید.

جاهای دیدنی مشهد همانند پارک ملت مشهد، کوه سنگی مشهد، چالیدره مشهد، جنگل جیغ مشهد از بهترین جاهای دیدنی مشهد هستند. این مطلب به شما کمک می‌کند تا هنگام رزرو تور مشهد برنامه خوبی برای بازدید از جاهای دیدنی مشهد بریزید. در ادامه، برخی از این جاذبه‌ها آورده شده است:

خانه توکلی مشهد

لیست جاذبه های گردشگری مشهد + عکس


خانه توکلی، یکی از بناهای تاریخی مشهد محسوب می‌شود. این بنای تاریخی، از دوره قاجار تا به امروز پابرجا باقی مانده است.

از ویژگی‌های برجسته این بنا می‌توان به کاشی‌کاری و آجرکاری‌ نمای آن اشاره کرد. ستون‌های آجری و همچنین کتیبه‌ای بالای آن،‌ به این خانه جلوه‌ی زیبایی داده‌اند. درب‌های چوبی متعدد،‌ طاق‌های زیبای آجری، ستون‌های آجری،‌ اتاق‌های تو در تو و سایر عناصر معماری دوران قاجار را می‌توان در خانه توکلی مشهد به وضوح مشاهده کرد. این خانه حدود یک دهه پیش مرمت شده بوده است. علاوه بر جذابیت ظاهری این بنا،‌ یک موزه مردم‌شناسی نیز در داخل آن افتتاح شده است که گردشگران را بیشتر با زندگی مردم در دوران قاجار آشنا می‌کند. این موزه بیشتر روی مکتب‌خانه‌های آن دوران تمرکز کرده است.

جالب است بدانید همیشه شایعات زیادی در مورد رفت ‌و آمد اجنه به این خانه در میان مردم رواج داشته است؛ با این حال، می‌توان گفت همه این شایعات بی‌پایه و اساس هستند. این خانه تاریخی برای مدتی، خالی از سکنه بوده است. همین متروکه بودن، زمینه را برای حضور افراد بی‌خانمان در آن فراهم کرده است. سروصداهای ایجاد شده توسط این افراد بی‌خانمان در شب نیز باعث ایجاد رعب و وحشت در میان مردم شده بوده است؛ علاوه بر این، نبود روشنایی کافی در این خانه،‌ ترس و وحشت مردم از این بنا را دو برابر کرده است.

همه این موارد دست‌ به ‌دست هم داده بودند تا شایعاتی در مورد حضور اجنه در این مکان تاریخی ایجاد شود؛ با این حال، مرمت این مکان،‌ باعث شده تا حس ترسناک این مکان از بین برود و این خانه، به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شود. اگر قصد دارید به مشهر سفر کنید و از این خانه تاریخی دیدن کنید، می‌توانید برای رزرو هتل مشهد به سفرمارکت مراجعه کنید.

خانه داروغه

خانه تاریخی داروغه مشهد که از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود، در اواخر دوره قاجار به دستور آخرین داروغه شهر ساخته شده است.

یوسف خان هراتی اولین رئیس نظمیه پس از مشروطه بود که دستور ساخت این خانه را به ‌منظور اقامت شخصی و پذیرایی‌های رسمی از مهمانان خود صادر کرد. یوسف خان چند سالی در این خانه زندگی کرد و سپس این خانه تا سال ۱۳۶۰ در اختیار ورثه او قرار گرفت. در سال ۱۳۶۶ شمسی هیئت روستای شهیدیه میبد یزد، خانه داروغه را از ورثه خریدند و تا مدت‌ها از این خانه برای برگزاری مراسمات مذهبی استفاده می‌کردند. کم‌کم این خانه به فراموشی سپرده شد و در معرض نابودی قرار گرفت.

سپس در طرح بهسازی و نوسازی شهر مشهد قرار گرفت. خانه داروغه در سال ۱۳۸۱ شمسی با شماره ثبت ۶۳۵۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۱ توسط شهرداری منطقه و شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن با مبلغ ۳۷ میلیارد ریال خریداری شد و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد در محله جنت و خیابان امام خمینی (خیابان ارگ سابق) واقع شده است. در گذشته باغ ملی مشهد از آب یکی از قنات‌های مشهور شهر یعنی قنات رکن‌ آباد تغذیه می‌شده است. نزدیکی این باغ به ارگ حکومتی مشهد و همچنین مرکز شهر، باعث شده بود تا این باغ محل برگزاری مراسم‌های مختلفی در گذشته باشد.

گسترش شهر مشهد و همچنین احداث پارک‌ها و بوستان‌های متعدد در نقاط مختلف آن، باعث شده است تا باغ ملی، جایگاه ویژه و برجسته خود در میان مردم شهر مشهد را از دست بدهد؛ با این حال، این پارک همچنان به خاطر قدمت خود اهمیت بالایی دارد و افراد زیادی روزانه در سایه درختان آن استراحت می‌کنند.

باغ ملی مشهد درست در میان یکی از شلوغ‌ترین مراکز مسکونی و تجاری این شهر قرار دارد. همین امر، آن را به مکانی ویژه در این منطقه تبدیل کرده است. سرسبزی و زیبایی این مکان در میان هیاهوی خیابان‌های شلوغ مشهد، پناهگاه موقتی برای بسیاری از افرادی است که از خیابان‌ها و بازارهای اطراف عبور می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در این بوستان، نفسی تازه کنند. از جمله مراکز مهمی که اطراف این باغ قرار دارند می‌توان به بیمارستان آریا، بازار خیابان جنت، کتاب‌فروشی آستان قدس رضوی، مجتمع تجاری جنت (ارگ)، شعبه مرکزی بانک ملی مشهد و مهمانسرای جوادالائمه (ع) ارتش اشاره کرد. همراهی با تورهای ارزان مشهد و تماشای این باغ خالی از لطف نیست.

پارک ملت مشهد

هر کسی که یک بار به بازدید از جاهای دیدنی مشهد مشغول شده باشد، حتما چرخ و فلک بزرگ پارک ملت را از دوردیده است.

کمی که نزدیک‌تر بروید خواهید دید که این پارک جنگلی محدوده وسیعی از چندین خیابان را در بر گرفته است. مردم اطراف آن به پیاده‌روی و ورزش مشغولند و خانواده‌ها و جوان‌ها، گروه گروه وارد پارک می‌شوند و بیرون می‌آیند. زیبایی‌های طبیعی پارک ملت مهم‌ترین عاملی است که همه را به آنجا می‌خواند. بهارهایی پر از شکوفه و لاله، پاییزهایی پر از برگ‌های رنگارنگ، زمستان‌هایی یکسره این پارک را در همه فصول زیبا نگه می‌دارد. یکی از جاهای دیدنی مشهد در بهار که به گردشگران مشهد توصیه می‌شود، همین پارک ملت است. گردشگرانی که می‌خواهند تفریحات مشهد را تجربه کنند بازدید از این جاذبه به آن‌ها پیشنهاد می‌شود. این جاذبه زیبا و دوست داشتنی شما را به یاد زیباترین باغ یزد یعنی باغ دولت آباد می‌اندازد که منتهی به باغ انگور، درختان سر به فلک کشیده و گل‌های رنگارنگ است.

شهربازی پارک ملت عامل دومی است که مردم به این پارک توجه نشان می‌دهند. این شهربازی قدیمی‌ترین شهربازی مشهد است که از سال ۱۳۵۱ کار خود را آغاز کرده است. در آن جا بزرگ‌ترین چرخ و فلک خاورمیانه و انواع و اقسام بازی‌های مهیج برای گروه‌های سنی مختلف تعبیه شده است. خانواده‌ها با هم به آنجا می‌روند و هر کدام سرگرمی مخصوص خود را پیدا می‌کنند.

جنگل جیغ

تجربه ترس، ترشح آدرنالین و گردشگری وحشت یکی از تفریحاتی است که این روزها طرفداران بسیار زیادی دارد. فراموش نکنید قبل خرید بلیط قطار مشهد تهران از جنگل جیغ، یکی از ترسناک‌ترین جنگل‌های ایران و از جاهای دیدنی مشهد که گردشگران را هر ساله به‌ سمت روستای سربرج می‌کشاند، دیدن کنید. نام این جنگل هر کسی را کنجکاو می‌کند و همه می‌خواهند سر از راز این جنگل در بیاورند. جنگل جیغ مشهد بر اساس داستان‌های محلی، جنگلی نفرین شده و محل زندگی اجنه و شیاطین است؛ اما آیا این داستانی واقعی است؟

برای بازدید از جنگل جیغ مشهد باید دل شیر داشته باشید؛ زیرا این جیغ‌ها کاملا واقعی هستند و این داستان فقط برای جذب گردشگر روایت نشده است. چه بسیار افرادی که در ابتدا فکر می‌کردند با داستانی تخیلی روبه‌رو هستند؛ اما با شنیدن صدای جیغ‌ها در جنگل پا به فرار گذاشته‌اند. ما برای گردشگری در مشهد، جنگل جیغ را به شما توصیه می‌کنیم.

لیست جاذبه های گردشگری مشهد + عکس

لیست جاذبه های گردشگری مشهد + عکس

چالیدره

مجموعه گردشگری چالیدره یکی از مکان‌های تفریحی اطراف مشهد است که در طرقبه قرار دارد. امکانات رفاهی و تفریحی متعددی چون قایق سواری، ماهیگیری و رستوران در این مجموعه فراهم شده‌اند؛ مجموعه‌ای که در سال‌های اخیر تبدیل به قطب گردشگری شده است و هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از آن به طرقبه سفر می‌کنند. چالیدره با پوشش گیاهی مناسب، آب و هوایی مطبوع و خنک و یک دریاچه زیبا مکانی مناسب برای تفریح پس از بازدید از جاهای دیدنی مشهد چون حرم امام رضا، منطقه شاندیز و سرزمین موج‌های خروشان است. برای ورود به چالیدره نیاز نیست که مبلغی بابت ورودی پرداخت کنید؛ اما اگر با ماشین وارد این منطقه شوید باید برای استفاده از پارکینگ هزینه بپردازید. مجموعه گردشگری چالیدره در پشت کوه واقع شده است و باید خود را با پای پیاده یا با استفاده از تله‌سیژ و عبور از کوه‌ها به آن برسانید.

اگر بخواهید پای پیاده از پله‌ها به چالیدره بروید نیازی به پرداخت هزینه ندارید؛ اما در صورت استفاده از تله‌سیژ یا ترن کوهستان باید بلیط رفت و برگشت تهیه کنید. اطراف پله‌های سنگی فضای سبز است. آلاچیق‌ها و نیمکت‌هایی نیز برای نشستن و رفع خستگی وجود دارد؛ اما مسیر پیاده‌روی کمی طولانی است و برای سالمندان یا بچه‌ها مناسب نیست. اگر دوست ندارید به دره بروید در همان ورودی چالیدره از وسایل بازی استفاده بکنید. برای خرید بلیط وسایل بازی به کیوسک‌ها مراجعه کنید.

آرامگاه فردوسی

از زندگی فردوسی قبل از سرودن شاهنامه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، بر اساس برخی روایات اولین پسر او در سال ۳۵۹ هجری قمری به دنیا آمد، از همسر فردوسی نیز اطلاعات درستی در دسترس نیست و بسیاری از پژوهشگران از جمله محمدتقی بهار، زنی که در ابتدای داستان بیژن و منیژه از آن یاد شده است را همسر فردوسی می‌دانند. در برخی از روایات به این مسئله اشاره شده که وقتی فردوسی ۶۷ ساله بود پسر ۳۷ ساله خود را از دست می‌دهد و از این موضوع بسیار آزرده می‌شود و در برخی از اشعارش به این مسئله اشاره شده است.

بر اساس مدارک موجود از شاهنامه ابومنصوری، فردوسی شاهنامه را از سی‌ سالگی سروده است، ولی با توجه به استعداد این شاعر می‌توان در نظر داشت که او از سنین نوجوانی مشغول به این کار بوده است. در شاهنامه بخشی از اشعار، متعلق به دقیقی است که خود فردوسی هم به این مسئله اشاره داشته است و بقیه شاهنامه که سروده شخص اوست، اصل شاهنامه به شمار می‌رود. بنای آرامگاه فردوسی یکی از زیباترین مقبره‌های ایران و جاهای دیدنی استان خراسان رضوی است که در طول زمان تغییرات زیادی کرده است و معماران بزرگی برای طراحی بنای مقبره شاعر بزرگ ایران طرح‌هایی ارائه کرده‌اند، پیکر فردوسی را به ‌دلیل شیعه بودن به قبرستان راه ندادند و به همین دلیل در باغ شخصی خود او، در شهر تابران توس دفن شد. در مقدمه شاهنامه بایسنقری ساختن اولین مقبره برای فردوسی را به «ارسلان جاذب» نسبت داده‌اند. صد سال بعد از مرگ فردوسی این بنا همچنان برپا بود و در حمله غزنویان بنا آسیبی ندید.

پارک کوه سنگی

کوهسنگی مشهد از زمان‌های بسیار دور تفرجگاه عموم بوده و توجه شاهان و بزرگان هر دوره، روز به روز بر اهمیت آن افزوده است. وجود کوه‌ها، دریاچه‌ها، باغ‌ها، موزه، مراکز هنری، امکانات فرهنگی و تفریحی موجود، هر ساله گردشگران زیادی را به سوی این پارک جذب می‌کند و کمتر کسی است که در سفر به مشهد، از پارک کوهسنگی بازدید نکرده باشد.

پارک کوهسنگی یکی از جاهای دیدنی مشهد است که گردشگران و زائران این شهر می‌توانند ساعاتی خوش و طولانی را در کنار خانواده در آن سپری کنند. در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا شما را با پارک کوهسنگی، تاریخچه و امکانات آن آشنا کنیم. کوهسنگی مشهد از کوه‌های بسیار قدیمی شهر مشهد است و اهمیت تاریخی بالایی دارد. این منطقه از دوره حکومت صفویه و زمانی که شاه‌ عباس در سن ۱۶ سالگی در این مکان تاج شاهی را بر سر گذاشت، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. سپس میرزا ابراهیم رضوی، از بزرگان دوره صفوی، در سال ۱۰۴۷ هجری شمسی در بخشی از دامنه این کوه (به نام ایوان کوهسنگی) برای خود مقبره‌ای ساخت. ناصرالدین شاه قاجار نیز در سال ۱۲۸۴ هجری شمسی به این تفرجگاه سفر کرد و از این مقبره دیدن کرد. کوهسنگی تا سال ۱۳۱۰ هجری شمسی با ساختار طبیعی خود و وجود کوه‌های کم‌ارتفاع قابل صعود، آب‌ و ‌هوای معتدل، رودخانه‌های جاری و باغ‌های سرسبز به‌عنوان یک منطقه ییلاقی و تفرجگاه مردم محلی شناخته می‌شده است. در سال ۱۳۱۸ با احداث ساختمانی دو طبقه به ‌دست آلمانی‌ها، جدول‌کشی، نرده‌کشی و گل‌کاری به‌ پارک طبیعی تبدیل شده است.

مجموعه کوهسنگی در سال ۱۳۴۰ هجری شمسی به ‌وسیله یک خیابان اصلی بزرگ به شهر مشهد وصل شده است؛ زمانی که در واقع در خارج از شهر مشهد واقع شده بود. این خیابان از پارک کوهسنگی تا راه ‌آهن مشهد ادامه داشته و باعث رونق بیشتر این پارک شده است. اولین باغ‌ وحش شهر مشهد نیز در این پارک قرار داشت که بعدها به دلایلی تخریب شد.

لیست جاذبه های گردشگری مشهد + عکس

لیست جاذبه های گردشگری مشهد + عکس

رستوران پسران کریم

ساکن هر شهری باشید قطعا نام پسران کریم به گوشتان رسیده است. رستوران پسران کریم یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های مشهد است که در حال حاضر شعبه‌های زیادی دارد و به عنوان یکی از رستوران‌های مشهور و لوکس مشهد شناخته می‌شود. شعبه اصلی رستوران پسران کریم مشهد در خیابان فرهاد واقع شده است و در سال‌های اخیر به دلیل استقبال فوق‌العاده مردم و شهروندان دو شعبه دیگر این رستوران نیز در خیام شمالی و برج آلتون افتتاح شده است. رستوران پسران کریم مشهد در سال ۱۳۵۹ در خیابان طالقانی تاسیس شده است. سپس، چندین سال بعد در دهه ۷۰ به محل شعبه اصلی فعلی یعنی به بلوار خیام، فرهاد ۲۲ انتقال یافته است. درباره نام‌گذاری این رستوران، صاحبان آن می‌گویند که به یاد پدر مرحومشان، حاج کریم قاسم زاده حاتمی که به مدت ۵۶ سال در شغل مدیریت رستوران مشغول بوده است این نام را انتخاب کرده‌اند. این فرزندان، مجموعه‌ای را برای پذیرایی از شهروندان و گردشگران تاسیس کردند و نام آن را پسران کریم گذاشتند. پسران کریم در حال حاضر از رستوران‌های مشهور، لوکس و تا حدودی گران قیمت مشهد حساب می‌شود که با بهترین و باکیفیت‌ترین مواد اولیه، انواع کباب و ماهیچه را برای شهروندان طبخ و سرو می‌کند

روش خاصی که پسران کریم در طبخ ماهیچه دارند، باعث شناخته شدن آن‌ها شده است. این رستوران، ماهیچه را بدون هیچگونه آب و روغن و تنها با پیاز می‌پزد؛ ماهیچه در آب پیاز پخته می‌شود و عطری بی‌نظیر به خود می‌گیرد. اصلی‌ترین غذای رستوران پسران کریم همان پلو ماهیچه است، به طوری که بیشتر گردشگران و شهروندان این رستوران را به نام پلو ماهیچه‌های مشهورش می‌شناسند.

ماهیچه معروف رستوران پسران کریم همراه با برنج ایرانی سرو می‌شود و سرویس آن نیز شامل انواع نوشیدنی، انواع ماست و سالاد است. بعد از پلو ماهیچه مشهور پسران کریم، نوبت به شیشلیک آن می‌رسد! شیشلیک یکی از غذاهای اصلی شهر مشهد به شمار می‌رود و در تمام رستوران‌های سنتی و کبابی‌های مشهد موجود است. چلو برگ ممتاز، کباب بختیاری و کباب لقمه، کباب سلطانی، چلو جوجه و چلو گوشت سرخ شده نیز دیگر غذاهای منوی رستوران پسران کریم هستند که با بهترین مواد اولیه تهیه و پخته شده‌اند. تمامی این غذاها با انواع نوشیدنی، ماست، سالاد و زیتون و برنج ایرانی سرو می‌شود. دکور و طراحی رستوران پسران کریم در شعبه فرهاد ساده و بدون تزئینات پیچیده است. این رستوران تخت سنتی ندارد و مهمانان می‌توانند در فضای وسیع رستوران از میزهای دو نفره تا بیست نفره استفاده کنند. این رستوران برای مهمانی‌ها و پذیرایی‌های ویژه با تعداد مهمان بالا مناسب است. شعبه خیام شمالی نیز تزئینات ساده‌ای دارد ولی شعبه برج آلتون که در سال‌های اخیر افتتاح شده است نه تنها از موقعیت خوبی در این برج برخوردار است، بلکه دارای نورپردازی بسیار شیک و دیزاین بسیار مدرنی است که برای مهمانی‌های خاص پیشنهاد می‌شود. ساختمان برج مجلل و مدرن آلتون در قسمت تجاری مشهد واقع شده است و بسیاری از قرارهای تجاری مهم با مهمانان خاص را در این رستوران برگزار می‌کنند. برای سفر به مشهد و صرف غذا در این رستوران فوق‌العاده، می‌توانید گزینه‌های مختلف بلیط تهران مشهد را در سفرمارکت بیابید.

خانه ملک مشهد

خانه ملک که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد و سرآمد خانه‌های تاریخی شهر شناخته می‌شود، در گذشته خانه حاج حسین ملک، ثروتمند خیر مشهدی بوده است. این بنا درگذشته بسیار وسیع‌تر از امروز بوده است و آنچه در حال حاضر به عنوان خانه ملک شهرت یافته، بخش بیرونی خانه است. این اثر تاریخی در هجدهم شهریور سال ۱۳۷۷ و با شماره ثبت ۲۱۱۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه ملک در سال ۱۳۷۹ مورد مرمت قرار گرفت و هم اکنون مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی خراسان رضوی است. این بنا یکی از نمونه خانه‌های زیبای برجا مانده از دوران انتقال معماری در اواخر عصر قاجاریه محصوب می‌شود. در حال حاضر ساختمان و بنای خانه ملک متعلق به سازمان میراث فرهنگی و حیاط خانه در مالکیت صندوق احیای آثار تاریخی است.

آرامگاه نادرشاه افشار

معماری باشکوه آرامگاه نادرشاه از یک سو و موزه نادری از دیگر سو، این مجموعه را به یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد تبدیل کرده‌اند.

بنای موزه معماری جالب‌ توجهی دارد و در موزه اشیای تاریخی و ارزشمندی نظیر سلاح و جنگ‌افزارها به نمایش گذاشته شده است. پس از انقراض سلسله‌ صفویه و تسلط محمود افغان و اشرف افغان بر ایران، نادرشاه افشار (۱۱۰۰ تا ۱۱۶۰ هجری قمری) که به او در اروپا لقب «آخرین جهانگشای شرق»، «ناپلئون ایران» و «اسکندر دوم» نیز داده‌اند، از منطقه‌ خراسان قیام کرد و توانست مدعیان محلی، افغان‌ها و امپراتوری عثمانی را سرکوب بکند. سپس در سال ۱۱۴۸ در دشت مغان مجلسی ترتیب داد و خود را پادشاه ایران نامید. نادرشاه افشار که برای اولین بار شهر مشهد را به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد، اولین مقبره‌ خود را در این شهر در سال‌های ۵-۱۱۴۳ قمری احداث کرد. او بعد از اینکه در سال ۱۱۴۸ قمری رسما پادشاه ایران شد، بلافاصله در صدد فتح هند برآمد، زمانی که از این سفر پرغنیمت بازگشت تصمیم گرفت تا مقبره‌ دیگری برای خود در این شهر بسازد.

کلام آخر

حتما پس از مطالعه این مطلب دریافته‌اید که مشهد جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد. پیشنهاد می‌شود در سفر بعدی خود به مشهد از این جاذبه‌ها دیدن کنید و سری به رستوران پسران کریم نیز بزنید. برای سفر با قطار نیز می‌توانید بلیط قطار مشهد را با مراجعه به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت تهیه کنید.

کد خبر: ۱۶۹٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Mojtaba73 IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      2 0
      سلام با احترام به همه ی دوستان با علایق و سلایق شما. اگه بحث تاریخی نباشه و فقط دیدن طبیعت و استراحت کردن میان درختان سرو و چنار و... و رودخانه ای روان و زلال در کنار درختان، و استفاده از مناظر زیبای طبیعی، اول و آخر همه مشهد، میشه روستای ارتکند. سمت کلات نادر (محل زندگی نادر شاه افشار). شما که این مطلب رو نوشتی احتمالا ارتکند نرفتی. به فاصله 15 کیلومتر از بین درختان و رودخانه و با دیدن مزارع برنج و زمین های کشاورزی و درختان گردو، حسی رو تجربه میکنید که تابحال نداشته اید.
    • الی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      0 0
      ارتکند واقعا عالیه هر وقت میرم احساس میکنم رفتم گیلان. اما از حيونای درندش میترسم شب موندن اصلا اونجا درست نیست