۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
سهامداران عدالت باید کد بورسی بگیرند/ سردرگمی سهامداران به دلیل سازو کار پیچیده واگذاری سهام
گزارش بازار از جزئیات واگذاری سهام عدالت؛

سهامداران عدالت باید کد بورسی بگیرند/ سردرگمی سهامداران به دلیل سازو کار پیچیده واگذاری سهام

عرضه سهام عدالت در بورس اگر چه به نفع مشمولان و تحرک بخشی صنوف مختلف کشورمی شود، اما با توجه به ساز کار آزاد سازی آن  دردسرهایی را برای دارندگان این نوع سهام به همراه دارد.

اسدالله خسروی؛ خبر گزاری بازار- چگونگی نحوه فروش، ارزش سهام و دستیابی آسان به آن در معاملات بازار سرمایه سئوال خیلی ها از صاحبان سهام است که پس از سالها انتظار اکنون می خواهند در مورد آن تصمیم گیری کنند.

پیش بینی خیلی ها این است که چون مشمولان این نوع سهام را افراد متوسط به پایین جامعه از حیث درآمدزایی تشکیل می دهند، بنابراین عمده آنها بدون این که به مزایای آن در بورس توجه کنند دراین شرایط بد اقتصادی، فروشنده سهام خود خواهند شد.

سهام عدالت خود را نفروشید

هرچند مسئولان برعدم فروش سهام عدالت تاکید دارند و می گویند؛ با فروش سهام عدالت فرصت سرمایه گذاری کوچک اما سودآور را برای دارندگان آن از دست می رود اما عدم آگاهی از چگونگی نحوه سرمایه گذاری در بورسٰ، بی تجربگی معامله دراین بازار و رقم کم سرمایه گذاری حاصل از این سهام موجب خواهد شد تا مشمولان سهام عدالت به فروش این نوع سهام و دریافت پول نقد به جای ماندن در بورس  قانع شوند.

البته رییس سازمان خصوصی سازی دیروز با بیان اینکه مالکان سهام عدالت باید در خصوص تعیین مدیریت سهام خود به آدرس (سامانه دات آی آر) مراجعه کنند، اعلام کرد؛ برای نحوه سرمایه گذاری و یا فروش سهام عدالت تا کنون ۲۲ سرور بارگذاری و در اختیار مشمولان قرار گرفته است تا مشمولان با مراجعه به سایت مذکور سامانه سهام عدالت به نشانی SMANSE.IR طرح آزاد سازی خود را انتخاب کنند.

این در حالی است که تا کنون  بخش عمده ای وارد سامانه شده‌اند بنا براین افرادی که به صورت مستقیم به دنبال مالکیت سهام خود هستند برای جلوگیری از ایجاد مشکل به صورت محدود می‌توانند با ثبت نام در این سایت به معامله سهام خود بپردازند.

نامشخص بودن نحوه خرید و فروش سهام

رئیس سازمان خصوصی سازی معتقد است؛ شورای عالی بورس باید نحوه خرید و فروش سهام عدالت را مشخص کند، چرا که فردی که در معاملات ثانویه وارد شود، محدودیت‌هایی در خرید و فروش برای آن ایجاد می شود اما کسی که غیرمستقیم وارد می‌شود فقط دغدغه مدیریت را دارد و شرکت سرمایه‌گذاری استان کارهای مربوط داخل بورس را انجام می‌دهد.

از طرفی با توجه به این که سهام هر کس به نام خود فرد است، بنابراین فرد برای مدیریت سهام باید کد پستی، کد ملی و شماره تلفن خود را داشته باشد.

در چنین شرایطی است که سازمان خصوصی سازی اقدامات لازم برای دریافت کد بورسی سهامداران عدالت انجام می دهد، و کد بورسی را پس از احراز هویت به شماره ‌تلفن فردی که در سایت نام نویسی کرده است ارسال می کند تا آنها بتوانند برای سرنوشت سهام خود تصمیم گیری کنند.

ضرورت نام نویسی درسایت (سامانه دات آی آر) برای دریافت کد بورسی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با <خبرگزاری بازار > در باره نحوه دسترسی مشمولان سهام عدالت به این نوع سهام گفت: مشمولان سهام عدالت باید به آدرس سایتی که سازمان خصوصی سازی برای ثبت نام دریافت کد بورسی و مدیریت سهام معرفی کرده است رجوع و با ثبت نام نسبت به مدیریت سهام خود تصمیم گیری کنند.

محمد حسن نژاد در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه بخش عمده ای از سهامداران عدالت جزو دهک پایین درآمدی جامعه هستند و یا جزو افراد کم توان ضعیف و تحت مراکر حمایتی بوده بنابراین احتمال دارد نسبت به ثبت نام ناآگاه ویا کم توجه باشند سرنوشت آنها چه خواهد شد؟، گفت: البته باید سازو کارلازم واگذاری شفاف و راحت اعلام و فرصت مناسبی به مشمولات داده شود تا آنها بتوانند از این مزایا بهره مند شوند چرا که اگر فردی کد بورسی نگیرد نمی تواند نسبت به فروش سهام و ... کاری از پیش برد.

وی اضافه کرد: افرادی که کد بورسی نمی گیرند فقط به عنوان صاحب سهم درشرکت های مرکز استانی سهام عدالت عضو خواهند بود که البته سرمایه گذاری مرکزی اقدامات لازم را در این راستا از طریق سرمایه گذاریهای استانی انجام می دهد.

پرتفوی شرکت های سهام عدالت قبلا مشخص شده است

وی درباره شناسایی نوع سهام توسط سهامداران عدالت برای آگاهی از این که  سهام آنها متعلق به کدام شرکت است، گفت: قبلا این شرکت ها مشخص شده اند و پرتفوی آنها نیز کاملا معین ومشخص است، بنابراین کسی نمی تواند در انتخاب و یا جابجایی سهامش مختار باشد.

راه های پیش روی سهام داران عدالت

دیروز در سامانه سهام عدالت به نشانی SMANSE.IR گزینه ای تحت عنوان "آزادسازی سهام عدالت" اضافه شد تا مشمولین با ورود به آن بتوانند طرح آزادسازی خود را انتخاب کنند.

به طور کلی دو راه پیش روی این افراد قرار دارد. راه نخست این است که فرد مدیریت و مالکیت سهام را به دست گرفته و نسبت به فروش سهام خود اقدام کند. البته به نظر می رسد در این راه محدودیت هایی برای فرد وجود دارد. برای مثال ممکن است فقط اجازه فروش ۳۰ درصد از سهام خود را در هر دوره داشته باشد.

در راه دوم مشمولان می توانند به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی اقدام کنند. در این راستا درصورتی که مشمولان سهام عدالت خود را نفروشند و اختیار اداره و مدیریت آنها را به شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت بدهند، سازوکاری فراهم می شود که در آینده مشمولان مالک واحدهای صندوقهای قابل معامله این شرکتها شوند.

چگونه مدیریت سهام را در دست بگریم؟

البته مشمولین می توانند برای تصمیم گیری تا زمانی که شورای عالی بورس درخصوص جزییات هرکدام از روش ها تصمیم گیری کند(که بازه زمانی ۱۰ روزه برای آن مشخص شده است) منتظر بمانند. همچنین باید توجه داشته باشند عدم مراجعه آن ها به سامانه تا مهلت تعیین شده به این معنی است که نمی خواهند مدیریت سهام خود را به صورت مستقیم انجام دهند.

در این میان، یکی دیگر از اتفاقاتی که برای مشمولین سهام عدالت رخ خواهد داد، صدور کد بورسی برای ان دسته از مشمولینی است که کد ندارند. موضوعی که وزارت امور اقتصادی و دارایی در اولین جلسه کمیته اجرایی آزادسازی سهام عدالت به آن اشاره و اعلام کرد که طبق آن، مقرر شد تا با سرعت لازم نسبت به صدور کد بورسی برای همه دارندگان سهام عدالت اقدام شود.

کد خبر: ۱۶٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha