۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
پرداخت ۸۰ هزار فقره وام بدون ضامن در بانک رسالت
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت خبر داد

پرداخت ۸۰ هزار فقره وام بدون ضامن در بانک رسالت

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۴۰۰ هزار فقره تسهیلات به ارزش ۱۹ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است که حدود ۲۰ درصد آن بدون هیچگونه ضامنی بوده است.

به گزارش بازار، محمدحسین حسین زاده، گفت: مجموعه وام‌هایی که بانک رسالت از ابتدای سال تاکنون پرداخت کرده حدود ۴۰۰ هزار فقره بوده است که ارزش آن حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است و میانگین این وام‌های اعطایی بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان بوده است.

وی افزود: در مجموع از این تعداد وام حدود ۲۰ درصد بدون هیچگونه ضامنی پرداخت شده است حتی سفته الکترونیک هم نداشتند، چون در اعتبارسنجی نمره بالایی گرفته بودند.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت گفت: از ۸۰ درصد باقیمانده حدود ۳۵ درصد بدون ضامن و فقط با سفته خود وام گرفتند و مابقی هم با یک ضامن وام گرفتند و آن ضامن هم فقط سفته الکترونیک داده است.

وی با بیان اینکه در این ۱۰ سالی که بانک رسالت تاسیس شده خدمات بسیار خوبی را به افراد جامعه ارائه داده است، گفت: درحال حاضر حدود ۶ میلیون نفر در مجموعه بانک قرض الحسنه رسالت عضو هستند.

حسین زاده با اشاره به اینکه دردهه گذشته حدود ۵/۵ میلیون فقره وام پرداخت شده است که میانگین رقم اعطایی حدود ۳۰ میلیون تومان بوده است، گفت: بعنوان مثال سال گذشته حدود یک میلیون وام قرض الحسنه به بخش خرد جامعه پرداخت شده است که جمع کل آن حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان شده است.

به گفته وی امروز بانک قرض الحسنه رسالت بعنوان اولین و تنهاترین بانک دیجیتال کشور مطرح است یعنی بانک قرض الحسنه رسالت بانکی بدون شعبه در سراسر کشور است که خدمات خود را بصورت غیرحضوری ارائه می‌دهد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت افزود: روزانه نزدیک به ۴ هزار نفر بصورت غیرحضوری به اعضای مجموعه رسالت اضافه می‌شوند که این حرکت از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و در افق ۱۴۰۰ کاملا عملیاتی شد.

وی گفت: موضوع دیگری که از حدود ۵ سال گذشته در بانک رسالت مطرح شد موضوع اعتبار سنجی بخش خرد جامعه بود و این موضوع در نظام بانکی یک خلا بود و با راه اندازی سامانه مرآت این خلا هم برطرف شد بطوریکه امروز این سامانه حدود ۴ میلیون نفر عضو دارد.

حسین زاده افزود: یعنی هر فردی اطلاعات خود را در این سامانه ثبت می‌کند و این سامانه با پردازش اطلاعات مالی هر فرد توان بازپرداخت اقساط ومیزان تعهد فرد را محاسبه می‌کند و بانک قرض الحسنه رسالت براساس این اعتبارسنجی وام پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه موضوع بعدی عملیاتی شدن سفته الکترونیک بود که همزمان احراز هویت و افتتاح حساب پس انداز بصورت غیرحضوری عملیاتی شد، گفت: وقتی مقررات و ضوابط برای سفته الکترونیک تعریف شد و سامانه‌ها برای این منظور در وزارت اقتصاد عملیاتی شد فرآیند پرداخت وام خرد بصورت کاملا الکترونیکی تکمیل شد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت خاطرنشان کرد: یکی از نکات دیگر موضوع وثائق الکترونیکی است که در این مورد هم بانک رسالت به سامانه مربوطه ستاره سمات متصل شده است، اما بعلت اینکه بانک رسالت همه وام‌های خود را با سفته الکترونیک پرداخت می‌کند خیلی نیاز به وثیقه گذاری الکترونیک با استفاده از سهام نیست، ولی این زمینه هم فراهم است.

به گفته وی اگر بصورت کلی بخواهیم جمع بندی کنیم اقداماتی که در این ۱۰ سال انجام شده به این ترتیب است؛ اولین بانک قرض الحسنه کاملا مردمی با سهامداران خرد، اولین بانک بدون شعبه کشور، اولین بانکی که از سال ۱۴۰۰ همه پرداخت‌های تسهیلاتش بصورت غیرحضوری انجام می‌شود و مردم با سفته الکترونیک وام خود را دریافت می‌کنند.

حسین زاده افزود: در چندماهه اخیر حدود هزار میلیارد تومان وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ برابر افزایش داشته است و تلاش می‌کنیم این روند سرعت بیشتری بگیرد و تمام تعهدات خود را تا پایان سال انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه بانک رسالت در چارچوب الگوی تعالی اجتماعی نسبت به پرداخت وام‌های کارآفرینی اجتماعی یا بعبارتی همان اشتغال‌های خرد و خانگی در قالب‌های متعدد اقدام می‌کند، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ کسب و کارهایی که این وام را دریافت کرده اند به بیش از ۵۰ هزار فقره رسیده است و امسال هم این روند ادامه دارد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت با اشاره به اینکه در مورد دانش بنیان‌ها هم با توافقات خوبی که با صندوق نوآوری و شکوفایی داشتیم به همه شرکت‌های نوآور و دانش بنیان می‌توانیم وام‌های خرد اعطا کنیم، گفت: بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان استارتاپی و کوچک در بانک قرض الحسنه رسالت عضو شده اند و حساب دارند که با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی این اقدام انجام شده می‌توانند از وام‌های قرض الحسنه خرد استفاده کنند.

وی افزود: خوشبختانه این موضوع با مصوبه ایی که بانک مرکزی ابلاغ کرد برای شرکت‌های دانش بنیانی که اشتغال ایجاد می‌کنند وامشان به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است، یعنی نسبت به سال گذشته که سقف این وام‌ها یکصد میلیون تومان بود الان ۵ برابر شده است.

به گفته حسین زاده باید نگاهمان را به قرض الحسنه از خیریه ایی به یک نظام تامین مالی برای بخش خرد جامعه تغییر دهیم.

کد خبر: ۱۶۹٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha