۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
نحوه اجرای قانون حذف ارز ترجیحی نیاز به اقناع عمومی داشت
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

نحوه اجرای قانون حذف ارز ترجیحی نیاز به اقناع عمومی داشت

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه جسارت دولت در قبال حذف ارز ترجیحی قابل تقدیر بود، گفت: اشکال این است که روش اجرا بدون اقناع عمومی و مجلس اجرا شد.

به گزارش بازار، سیدصادق طباطبایی نژاد در نشست علنی صبح امروز(یکشنبه، ۳۰ مرداد ماه) در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت ایام سوگواری محرم و صفر، تشکر از تسهیل سفر اربعین برای زائران امسال و ابراز امیدواری از برگزاری باشکوه این مراسم، گفت: در آستانه هفته دولت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر رو گرامی می دارم. حدود یک سال از عمر دولت سیزدهم می گذرد که در این یک سال نقاط قوت و ضعفی وجود دارد.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت جهت گیری صحیح و انقلابی در مسیر کلی دولت به خصوص در مسائل برجام و مذاکرات است، عنوان کرد: ما از طرف های مذاکره تجربه ای نزدیک و جلوی دیدگان داریم که به هیچ وجه نباید غفلت کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: همان گونه که در گزارش تیم دولت به مجلس آمد، هدف از مذاکره برداشتن گره های اقتصادی تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران بوده و نباید به هیچ چیز به جز این گره گشایی قانع شد و به وعده ها اکتفا کرد که به نظر می رسد موضع دولت صحیح و اصولی است.

طباطبائی نژاد ادامه داد: حضور میدانی و تلاش مستمر رئیس جمهور برای دوست و دشمن مشهود و قابل تقدیر است که همان روحیه جهادی است که نویدبخش حرکتی نو در دولتمردان بوده البته با توجه به گذشت یک دوره کامل از سفرهای استانی، آسیب شناسی جهت نتیجه بخش تر شدن این سفرها لازم به نظر می رسد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مهار بیماری کرونا که دو سال همه مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره را تحت تأثیر قرار داده بود قابل تقدی است اما یکی از نقاط ضعف دولت در ارتباط با گفتگوی دولتمردان با مردم احساس نقض وجود دارد. انعکاس تصمیم ها در جامعه باید اقناعی باشد. در مورد حذف ارز ترجیحی تقریبا همه متخصصان و مطلعان اصل موضوع را قبول داشته اما در روش اجرا ابهامات زیادی وجود داشت.

وی همچنین با بیان اینکه امسال در کمیسیون تلفیق عضو بودم از این رو هم رأی موافق به آن ندادم، اظهار کرد: آنچه باعث شد تصویب بودجه طول بکشد و در صحن مجلس نیز به بحث و گفتگو بیفتد روش اجرا بود و نه اصل موضوع. در نهایت مجلس نیز از روش اجرا قانع نشد و در یک مصوبه کلی برای رهایی از بن بست تصمیم، رأی مشروط داد که شهریور ۱۴۰۱ با ۱۴۰۰ تفاوتی نکند و به همان قیمت دست مردم برسد که اینگونه نشد.

طباطبائی نژاد ادامه داد: اشکال این است که روش اجرا بدون اقناع عمومی و مجلس اجرا شد که نتیجه آن مطلوب نبود اگرچه جسارت دولت قابل تقدیر بود اما هماهنگی بیشتر در مراکز تصمیم گیری دولت و اقناع عمومی برای همراهی آحاد جامعه در تصمیم های مهم ملی از مسائلی است که در آینده باید بیشتر مورد توجه دولت قرار گیرد.

طباطبائی نژاد با اشاره به مسائل فرهنگی یادآور شد: امروز روز جهانی مسجد است که از نطق دکتر قالیباف و مطالب ارزنده وی در ابتدای جلسه تشکر می کنم. در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم؛ مبنای توسعه باید توسعه فرهنگی و توجه به زیرساخت های فرهنگی باشد که امروز دشمن بیش از هر چیز با جنگ ادراکی به مبارزه با مردم ما آمده و جهاد تبیین راهکار رهبری بوده و زیربنای فرهنگی ما را نشان رفته است.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس در ادامه با اشاره به این مطلب که اگر در مقابل جبهه دشمن آرایش صحیح نداشته باشیم قطعا در برنامه هفتم موفق نخواهیم بود، گفت: کل بودجه فرهنگی نزدیک ۲ درصد بودجه کشور است که آن هم تولید پروژه های فرهنگی نبوده و عمدتا حقوق و دستمزد مراکز فرهنگی مثل صداوسیما، وزارت ارشاد، وزارت ورزش و میراث است.

وی افزود: عملا باید بگوییم برای فرهنگ در کشور بودجه کمی تصویب و تخصیص داده می شود و همواره تخصیص امور فرهنگی پایین تر از موارد دیگر است و هم نامناسب توزیع می شود و گویا فرهنگ یک موضوع تشریفاتی، حاشیه ای و غیرضروری است در حالی که نقطه قوت انقلاب ما فرهنگ بوده و دشمن هم بر فرهنگ تمرکز کرده است.

طباطبائی نژاد در ادامه با اشاره به مسائل حوزه انتخابیه خود عنوان کرد: قطعا مسأله اصلی استان اصفهان آب است که در دو دوره دهم و یازدهم از نزدیک شاهد هستم این معضل مردم و کشاورزان استان را رنج می دهد که البته راهی جز هم افزایی و همگرایی و وحدت رویه میان استان های متأثر است خشکسالی نداریم که خوشبختانه گام های خوبی برداشته شده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه اردستان در شمالی ترین استان اصفهان و در کویری ترین نقطه مرکزی ایران قرار دارد، یادآور شد: تذکر اول به وزیر نیرو این است که نیمی از روستاهای شهرستان حدود ۱۰۰ روستا در زمینه آب شرب با مشکل مواجه هستند که در این زمینه اقدام جدی را می طلبد.

وی در تذکری خطاب به وزیر راه، عنوان کرد: راه های اصلی و روستایی شهرستان با فرسودگی شدید مواجه است که اقدام جدی را می طلبد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان همچنین در تذکری به وزیر میراث خاطرنشان کرد: بناهای تاریخی با قدمت بالای هزار سال فرسوده شده و نیاز به مرمت و نگاهداری دارد.

کد خبر: ۱۶۹٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha