۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
قیمت گاز در اروپا معادل نفت ۴۲۰ دلاری است
بازار گزارش می دهد؛

قیمت گاز در اروپا معادل نفت ۴۲۰ دلاری است

رکورد شکنی قیمت گاز در بازار اروپا باعث نگرانی مسولان اقتصادی این قاره شده است. در روز گذشته قیمت گاز در این قاره معادل فروش نفت با قیمت ۴۲۰ دلار به ازای هر بشکه بود که ریشه در جنگ اروپا دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت نفت در بازار جهانی اندکی کاهش یافته است ولی به نظر می رسد بازار گاز طبیعی همچنان در شرایط بحرانی و پر تلاطمی قرار داشته باشد. طبق گزارش منتشر شده توسط وب سایت اویل پرایس موج شدید گرمای هوا در تابستان سال جاری در اروپا در کنار تنش های ناشی از درگیری های روسیه و اوکراین و تحریم خرید گاز از روسیه توسط اوکراین که بستر را برای افزایش قیمت این منبع انرژی فراهم کرده است، شرایط اقتصادی سخت و پیچیده ای را برای این قاره ایجاد کرده باشد.

این وب سایت نوشت: «اروپا در زمستان امسال با کمبود شدید گاز طبیعی روبرو خواهد شد. کمبود این گاز سبب شد تا قیمت گاز با سرعت زیادی افزایش پیدا کند و این شرایطی است که در روزهای اخیر درگیر ان بودیم.»

رسانه های دیگر هم با اشاره با افت قیمت نفت در بازار و بر هم خوردن توازن در بازار گاز این طور نوشتند: «چرا قیمت نفت کاهش پیدا کرده است ولی قیمت گاز با سرعت در حال افزایش است. قیمت کنونی گاز طبیعی در بازار اروپا در سطحی قرار دارد که معادل قیمت این منبع انرژی در زمان رسیدن قیمت نفت به مرز ۴۲۰ دلار امریکا است. این شرایط می تواند در میان مدت اقتصاد اروپا را با چالشهای زیادی روبرو کند، افت فعالیتهای اقتصادی، تشدید تورم، ایجاد رکود و کاهش هزینه های مصرفی مردم همه از تبعات این بحران در بازار گاز است.»

باید در نظر داشت با وجود اینکه بحران گاز طبیعی در اروپا در وضعیت بحرانی و سختی قرار گرفته است ولی در امریکا و آسیا هم روند افزایش قیمت در بازار گاز ادامه دارد. یک دلیل مهم را می توان در افزایش تقاضا برای برق و استفاده از گاز طبیعی در نیروگاه های تازه دانست. در سالهای اخیر اغلب نیروگاه هایی که ساخته شده اند، نیروگاه های گازی بودند و همین مساله باعث افزایش تقاضا برای گاز در دنیا شده است.»

آمارها نشان می دهد از ماه ژوین سال جاری تا کنون قیمت گاز طبیعی در بازار اروپا دو برابر شده است. اولین دلیل این مساله کاهش عرضه گاز توسط روسیه در پروژه نورداستروم بود و مرحله بعد زمانی اتفاق افتاد که اروپا خبر از توقف خرید گاز به دلیل تحریم های امریکا علیه روسیه داد.

مقامات کشور آلمان در روزهای اخیر در مورد تبعات رشد شدید قیمت گاز روی صنایع تولیدی و اقتصاد این کشور ابراز نگرانی کرده اند. افزایش هزینه تامین انرژی صنایع باعث شده است تا بخش زیادی از صنایع تولید خود را کاهش دهند.

از طرفی محصولاتی که به بازار عرضه می شود هم قیمت بالاتری نسبت به قبل دارد و به همین دلیل تقاضا برای آنها چه در بازار داخل آلمان و چه در بازار خارجی کمتر است. در این شرایط اقتصاد آلمان در آستانه ورود به رکود، کاهش تولید، تورم و تشدید تنش قرار دارد و از انجا که آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا است، ایجاد این وضعیت در آلمان می تواند باعث تنش و درگیری های اقتصادی و مالی در دیگر کشورهای قاره سبز شود.

کد خبر: ۱۶۹٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha