۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
تأمین ارز دانش‌بنیان‌ها تسهیل می‌شود
با امضای تفاهم‌نامه مشترک؛

تأمین ارز دانش‌بنیان‌ها تسهیل می‌شود

با امضای تفاهم‌نامه مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بازار متشکل ارزی، تأمین نیازهای ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان‌ تسهیل می‌شود.

به گزارش بازار، با توسعه فعالیت و گسترش کمّی شرکت‌های دانش‌بنیان به سطح ۷۰۰۰ شرکت، نیازهای ارزی این گروه از شرکت‌های پیشرو در اقتصاد متنوع شده به طوری که بسیاری از آن‌ها در روند تعاملات علمی و تخصصی خویش با سایر کشورهای جهت بومی‌سازی دانش اقتصاد دیجیتال و نوآوری‌های فنّی و تخصصی نیازهای متنوعی برای تأمین ارز دارند.

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری، سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده است، تسهیل‌گری برای توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در محوریت برنامه‌های بازار متشکل ارز ایران قرار گرفته است. بر همین اساس، با هماهنگی بعمل آمده با بانک مرکزی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک که میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران به امضا رسید ک این اقدام بسترهای لازم برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ارزی، با موافقت بانک مرکزی فراهم می‌شود.

هم‌اکنون ۷۰۶۴ شرکت دانش‌بنیان در ۶ نوع در کشور به ثبت رسیده است که از این میان، ۳۷۵ شرکت نوپا نوع ۱، ۱۸۰۵ شرکت نوپا نوع ۲، ۶۶۱ شرکت تولیدی نوع ۱، ۳۶۷۶ شرکت تولیدی نوع ۲، ۲۵۰ شرکت تولیدی مستعد دانش‌بنیان و ۲۹۷ شرکت نوپا مستعد دانش‌بنیان هستند که به صورت روزافزون شمار آن‌ها افزایش یافته و نیازهای ارزی آن‌ها متنوع می‌شود.

تفاهم‌نامه مزبور، میان علیرضا دلیری، دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و امیر هامونی، مدیر عامل بازار متشکل ارز به امضا رسیده است.

در این تفاهم‌نامه همکاری، تسهیل در تخصیص و تأمین ارز مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان پس از اخذ موافقت از بانک مرکزی، بر همکاری و مشارکت در اصلاح، به‌روزرسانی ضوابط و دستورالعمل‌های جاری برای ارتقای کارایی و اثربخشی تخصیص و تأمین ارز به شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه بسته پیشنهادی به بانک مرکزی، مورد تفاهم طرفین قرار گرفته است.

در تفاهم‌نامه مذبور تصریح شده است که با بررسی و موافقت بانک مرکزی و طی مراحل قانونی، بازار متشکل ارز ایران، زمینه تسهیل‌گری برای تأمین نیازهای ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی برای هزینه عضویت در انجمن‌ها و اتحادیه بین‌المللی؛ حضور اعضای هیئت مدیره و مدیران فنّی شرکت‌های فناوری، خلاق و دانش‌بنیان در رویدادهای تجاری خارجی، اعم از کنفرانس، نشست‌های تجاری، رویدادهای حوزه فناوری؛ اعزام متخصصین شرکت‌های دانش‌بنیان به مراکز تحقیقاتی یا شرکت‌های خارجی برای کسب فناوری و انتقال دانش فنّی به داخل کشور، واردات کالاها و خدمات برای مهندسی معکوس، تجهیزات آزمایشگاهی تست و یا کنترل کیفیت، مواد اولیه جهت تولید نمونه اولیه، ماشین‌آلات خط تولید به فهرست سرفصل‌های مصوب مصارف ارز خدماتی و نیز دسترسی متقاضیان به خدمات تخصصی نسبت به راه‌اندازی خدمات الکترونیکی ویژه، اَپ‌های موبایلی و ... را پیگیری خواهد کرد.

تسهیل‌گری برای استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و ستادهای توسعه فناوری در حوزه فناوری اطلاعات و ابزارهای جدید مالی از جمله فین‌تک‌های حوزه نقل و انتقالات بین‌المللی پول، بلاکچین، رگ‌تک‌ها و … بر اساس ضوابط بانک مرکزی و بازار متشکل ارز از اهداف این تفاهم‌نامه بیان شده است.

در مراسم امضای تفاهم‌نامه دوجانبه، علیرضا دلیری، دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، با تأکید بر اهمیت تسهیل‌گری برای رفع دغدغه‌های ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان، عنوان کرد: با افزودن سرفصل‌های جدید به سرفصل‌های ۲۵ گانه مصارف ارزی بانک مرکزی، همچنین توجه به نیازهای ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌توان زمینه افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت این شرکت‌ها را فراهم آورد. برداشتن این گام‌های بزرگ نیازمند حمایت بانک مرکزی است.


در ادامه، امیر هامونی، مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران با بیان اینکه در این تفاهم‌نامه سعی می‌شود تا فرصت‌ها و نیازهای ارزبری و همچنین ارزآوری شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی و برطرف شود، گفت: تاکنون نیازهای واقعی شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه پاسخ داده نشده، که انتظار می‌رود با رویکرد جدید بتوانیم بر مشکلات فایق آییم.

حسین اسفندیاری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اهداف معاونت از این تفاهم‌نامه را تبیین کرد و بر پیاده‌سازی آن در اسرع وقت تأکید داشت.

برپایه این گزارش، به نظر می‌رسد که چنانچه به نیازهای واقعی ارزبری شرکت‌های دانش‌بنیان پاسخ گفته شود، در میان‌مدت می‌توان به دلیل توسعه صادرات خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان، شاهد افزایش روند ارزآوری شرکت‌های مورد نظر و فعالیت آن‌ها در بازار ارز توافقی باشیم.

کد خبر: ۱۶۹٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha