۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۸
«بازار» گزارش می دهد

مردم: دولت تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی را پرداخت کند| نیکزاد: صبر کنید تا برسد

در حالی رئیس بنیاد مسکن متقاضیان دریافت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی را به صبر دعوت کرده که هنوز منابع مالی این تسهیلات تامین نشده و اکثر متقاضیان با وعده پرداخت اقدام به خرید نهاده های مسکن کرده اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مرداد ماه هم در حال سپری شدن و رسیدن به روزهای پایانی خود است و باز هم خبری از وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی نیست. این روزها اگر چه بانک های عامل اقدام به پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۵ درصد می کنند اما هیچ بانکی به جز بانک سپه که با نرخ ۱۸ درصد وام مسکن روستایی پرداخت می کند حاضر نیست با این نرخ سود تسهیلات به متقاضیان ساخت مسکن روستایی اعطا کند.

رییس بنیاد مسکن کشور در تازه ترین اظهارنظر خود بعد از مخالفت «میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه و بودجه با پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی اعلام کرد که از روستاییان خواسته ایم نوسازی واحدهای خود را با تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی شروع کنند تا ۱۰۰ میلیون متمم انشالله پرداخت شود.

این اظهارات در حالی از سوی مقام عالی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مطرح می شود که اکبر نیکزاد چندی پیش با انتقاد از تاخیر در پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی گفته بود که شرایط آب و هوایی در اکثر روستاها به سمت سرد شدن پیش می رود و با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان نمی توان به یک نقطه مطلوبی از ساخت یک واحد مسکونی پیش رفت.

بنا به دستور رئیس جمهور وام مسکن روستایی قرار بود به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد و از اول مرداد پرداخت شود. به گفته مسئولین مربوطه این دستور رییس جمهور در حال عملیاتی شدن است و باید قدری صبر کنید تا منابع مالی آن تامین شود

نیکزاد با اشاره به اجرایی نشدن دستور رئیس جمهور در افزایش وام مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان گفت: بنا به دستور رئیس جمهور وام مسکن روستایی قرار بود به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد و از اول مرداد پرداخت شود. به گفته مسئولین مربوطه این دستور رییس جمهور در حال عملیاتی شدن است و باید قدری صبر کنید تا منابع مالی آن تامین شود.

در حال حاضر ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور شروع شده که حدود ۱۰۰ هزار واحد آن به مرحله سقف و زیر سقف رسیده و برای تکمیل آن‌ها نیازمند پرداخت کامل وام مسکن روستایی هستیم

رییس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه در بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله که در چند ماه گذشته در کشور اتفاق افتاد، تاثیر ساخت مسکن ایمن در روستاها به خوبی مشخص شد افزود: در مناطقی که خانه‌های بازسازی شده و یا ساخته شده ایمن روستایی وجود داشت هیچ خسارتی به وجود نیامد. در حال حاضر ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور شروع شده که حدود ۱۰۰ هزار واحد آن به مرحله سقف و زیر سقف رسیده و برای تکمیل آن‌ها نیازمند پرداخت کامل وام مسکن روستایی هستیم.

اما آنطور که خبرها حکایت دارند این است که تا زمانی که سازمان برنامه و بودجه ضمانت نامه مابه التفاوت نرخ سود وام مسکن روستایی(۱۳ درصد) را صادر نکند به هیچ عنوان این وام ۲۰۰ میلیون تومانی به بانک های عامل ابلاغ نخواهد شد.

این در حالیست که در تاریخ ۴ مرداد ماه جاری غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور نامه ای به میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه با عنوان اینکه نسبت به پرداخت وام مسکن روستایی اقدام شود ابلاغ کرده بود. همین نامه باعث شده بود تا نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسرور از این ابلاغیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کند که از ۸ مرداد ماه بانک ها اقدام به پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی خواهند کرد. اما از این تاریخ چند هفته ای گذشته و هنوز هم خبری از وام مسکن روستایی نیست.

مردم: از دولت می خواهیم تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی پرداخت شود| نیکزاد: صبر کنید تا برسد

این مخالفت و این تاخیر در پرداخت وام مزبور در حالی باز هم به اوج خود رسیده است که چندی پیش مجید جودی معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن از مرتفع شدن مشکل وام مسکن روستایی و مابه التفاوت نرخ سود این تسهیلات خبر داده بود.

تاخیر در پرداخت و عدم موافقت با اجرایی شدن آن مربوط به نرخ سود وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی آن است چرا که سازمان برنامه و بودجه معتقد است که این وام با این نرخ سود پایه پولی را افزایش خواهد داد و بانک ها را به دلیل مابه التفاوت نرخ سود (۱۳ درصد) بدهکار خواهد کرد. هر چند اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن با طرح این سوال روبروست که حالا که وام مسکن روستایی پرداخت نشده است آیا پایه پولی کشور کاهش داشته است؟

در سال ۸۴ که طرح بازسازی و نوسازی مسکن روستایی با پرداخت ۵ میلیون تومان وام آغاز شد سهم این وام تا ۷۵ درصد قیمت تمام شده ساخت را پوشش می داد اما حالا با رسیدن سقف وام تا ۲۰۰ میلیون تومان این سهم تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. به هر حال افزایش قیمت نهاده های تولید این سهم را روز به روز کاهش داده است

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن نیز در پاسخ به این پرسش که تاخیر در پرداخت تسهیلات، سهم وام مسکن روستایی را در قیمت تمام شده ساخت مسکن کاهش می دهد؟ تاکید کرده است که در سال ۸۴ که طرح بازسازی و نوسازی مسکن روستایی با پرداخت ۵ میلیون تومان وام آغاز شد سهم این وام تا ۷۵ درصد قیمت تمام شده ساخت را پوشش می داد اما حالا با رسیدن سقف وام تا ۲۰۰ میلیون تومان این سهم تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. به هر حال افزایش قیمت نهاده های تولید این سهم را روز به روز کاهش داده است.

مردم: از دولت می خواهیم تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی پرداخت شود| نیکزاد: صبر کنید تا برسد

با افزایش قیمت نهاده های تولید مسکن و نزدیک شدن به فصل سرما به نظر می رسد سهم وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی حتی با نرخ سود ۵ درصد به زیر ۵۰ درصد هم کاهش یافته است.

بسیاری از مخاطبان خبرگزاری بازار در تماس و یا در قالب نظرات از دولت درخواست دارند تا هر چه زودتر این وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی به متقاضیان پرداخت شود. آنان عنوان می کنند که خواهش میکنیم التماس می کنیم این وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی را پرداخت کنید چرا که بخاطر عدم پرداخت این وام چه خفت هایی کشیده ایم

بسیاری از مخاطبان خبرگزاری بازار در تماس و یا در قالب نظرات از دولت درخواست دارند تا هر چه زودتر این وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی به متقاضیان پرداخت شود. آنان عنوان می کنند که خواهش میکنیم التماس می کنیم این وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی را پرداخت کنید چرا که بخاطر عدم پرداخت این وام چه خفت هایی کشیده ایم.

برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی نیز عنوان می کنند که عدم پرداخت این تسهیلات این معنی را می دهد که سمت سازمان برنامه بودجه از ریس جمهور بیشتر است که ضمانت نامه مابه التفاوت نرخ سود را صادر نمی کند؟

برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی نیز عنوان می کنند که عدم پرداخت این تسهیلات این معنی را می دهد که سمت سازمان برنامه بودجه از ریس جمهور بیشتر است که ضمانت نامه مابه التفاوت نرخ سود را صادر نمی کند؟

وقتی اعلام شد از ۸ مرداد وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی پرداخت می شود به محض اینکه دیدیم قیمت آهن ارزان شده است به حساب اظهارات دولت اقدام به خرید نهاده های تولید مسکن کردیم

متقاضی دیگری نیز عنوان می کند که وقتی اعلام شد از ۸ مرداد وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی پرداخت می شود به محض اینکه دیدیم قیمت آهن ارزان شده است به حساب اظهارات دولت اقدام به خرید نهاده های تولید مسکن کردیم. الان چک سر رسید شده و پول نداریم و اگر تا یک هفته دیگر مبلغ چک پاس نشود، چک برگشت خواهد می خورد. الان ما چکار کنیم. مشکل کجاست. یا وعده ندهید یا اگه قول می دهید عمل کنید. بر اساس حرف دولت چک کشیدیم.

نکته جالبی که اکثریت متقاضیان وام مسکن روستایی با آن درگیر بودند این است که تمامی آنها اعلام می کردند فصل سرما در حال نزدیک شدن است و عملا بهترین زمان برای ساخت و ساز را از دست می دهیم.

امید است دولت و در نهایت سازمان برنامه و بودجه با درخواست متقاضیان وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد موافقت کند تا کام مردم شیرین و روند بهسازی و نوسازی مسکن روستایی همانند سابق سرعت خوبی به خود بگیرد.

کد خبر: ۱۶۹٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 21
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناهید IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      12 0
      انقدربرا‌این‌وام‌۲۰۰‌مایونی‌دعا‌کردم‌خدامیدونه‌چون‌من‌شوهرم‌دوبچم‌بیسرپناهیم‌ومسعولین‌بایدشرایط‌من‌روستایی‌بدبخت‌درک‌کنن‌که‌همه‌امیدم‌بعد‌خدااین‌وام
    • روستایی IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      12 1
      اگر به خدا اعتقاد دارید باور کنید بخدا وند قسم عدم پرداخت این وام باعث شد زندگی من ازهم بپاشه .دوتا دختر بچه ۱۰وپنج سالم اواره بشن . خودم به خودکشی فکر کنم .شما که نمیدونید مردم رو حساب این وام چقدر چک کشیدن و بدهکار شدن.چرا اذیت میکنید.مطمئن باشید خدایییییی هست.این فریاد مظلوم هست.
    • روستایی IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      9 3
      روستایی صدایش به جایی نمیرسد اگر الان تهرانیها این درخواست را داشتند دوبار جلوی وازتخانه ای اعتراض میکردند زود مشکلشان حل میشد .مشکل ما حل نمیشه چون روستایی هستیم صدای ما شنیده نمیشه چون روستایی هستیم.درحالی همه شماها واقف هستید که روستاییها چه نقشی در چرخه ی اقتصاد کشور دارند.
    • محمود IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      7 0
      سلام انشاالله گوش شنوایی باشدوباتشکراز بازار که رنج ما روستایی ها را به حساب اورد ممنونم ولی افسوس که ما فراموش شده ایم
    • طاهره IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      7 0
      تشکر از شما بابت پیگیری که انجام میدهید.
    • روستاییان IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      9 0
      ممنونمیم بازاریهای عزیز لااقل به فکرماهستید
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      7 1
      سلام.صبر بس نیست بخدا خسته شدیم دیگه زندگی کردن معنایی نداره وقتی پیش زن وبچت شرمنده باشی?
    • علیزاده IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      7 0
      خداوند حامیان این مردم مظلوم راعزت و کسانی که سنگ اندازی میکنند مانیست نابودکند
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      7 0
      سلام همون وام صد میلیونی که میگن همونم کذبه لگهکاری از دستتون نمیاد کار بدین دست اونایی که فکری به حال ما روستاییان بکن به ولای علی داریم روانی میشیم بقدر ی امروز فردا شنیدیم
    • رها IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      چرا کسی نیست بدادمون برسه چرا رئیس جمهور کاری نمیکنه تو این مملکت چطور حرف رییس جمهور کسی نمیخونه فصل کار تو شهر ما تموم شدمیرکاظمی خودش بزاره جای ما
    • هیمن IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      بخدا قسم بخاطر قول دولت خونه رو تخریب کردم الان جایی ندارم که توش زندگی کنم بابا تورو خدا یکم به فکرمون باشید
    • مهدی IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      1 0
      از بس رفتن بنیاد پرسیدم‌وام‌چی شده همه شناختن منو تا میرسم نپرسیده میگن خبری نیست خداایا خودت رحم کن
    • علی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      1 0
      وام...چهل سال است از انقلاب میگذرد درهشت.سال جنگ تحمیلی 48ماه جبهه دارم 40درصد جانبازم هننوز یکریال وام ویک متر مسکن از دولت نگرفتم بلکه یکهتار رمینم راوجهت مسکن زمین شهری دهه 70بردن ویک باغ باهزبنه خوددابر کردم ویک اطاقونگهباتی وبک انباری چندروز پیش .ازطریق جهاد وقضای شهرم با لودر شهرسازی کاملا.تخریب کردن ونه فقط.مال من بلکه.مال 500خانه مظلوم انهایکه پارتی داشتن حتی نزدیکشان نرفتن
    • رضا IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      خواهش میکنم این وام مسکن را بدین من ۲۰۰سیمان خریدم داره خشک میشه من. کارگرم باید چیکار کنم
    • رضاالوستانی IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      سلام آقای نیکزاد شبکه خبرشما اعلام کردید از روز شنبه ۸مردادوام گیرندها مراجعه کنند ب بنیاد مسکن شهرستانها ما رفتیم بنیاد مسکن گفت همچین چیزی نیس منتظر دستور عمل باشید چند هفته گذشت خبری نشد از شما مسولین محترم خواشمندم ک هر چه زودتر پیگیر بشوید و دستورات لازم را اقدام فرماید ک اعتبار پروانه یکساله ساختمان ما رو پایان هس اعتبارش تمام بشه ب مشکل بر میخوریم
    • زهرا IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 0
      صبر کنیم تا کی ؟اگه تا مهر آبان باشه که خیلی زیاده خواهش میکنم شما هرچقد هم نگران این وام باشین کمه ما خانه نداریم ما روزی هزار بار جنگ روانی و‌..‌ داریم بخاطر پرداخت نشدن این وام ما دیوانه شدیم اعصاب گرفتیم بخاطر بدهی هایی که بخاطر حرف های شما کردیم خواهش میکنم تا یکی دوهفته پرداخت کنید که اونم خیلی دیره. بخاطر خدا خواهش میکنم.
    • مجاهد IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 0
      باید بریم پیشه خدا شکایت کنیم به وجدانتون قسم په ۲۰۰ ملیون برا دولت چیزی نیس الان پارسال دنبال وام مسکن هستیم هنوز بهمون ندادن سیمان ۱۰ تومان بود الان شده ۶۰هزاتونان باید به کی بگیم خدا خدا خدا خدا خدا
    • ناشناس IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 0
      با سلام ترو خدا ۲۰۰ ملیونی بدید کلی بدهی بالا اوردیم دارم خونه میسازم ۶۰ میلیون شده اجر و سیمان میلگرد که بماند از پسنداز خرج کردیم سقف هم نزدیم هنوز هر چی زودتر بدید این ۲۰۰ میلیون تا بدبختر نشدیم
    • علی اصغر IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      با سلام و عرض ادب خسته نباشید خواستم تشکر کنم بابت پیگیری هایی که در مورد وام مسکن روستایی داشتین،چرا که حمایت شما رو نسبت به مردم و مخصوصاً روستاییان عزیز را می رساند.. واقعا در شرایط خوبی به سر نمی بریم.. حرفای مردمی که در روستا و شهرهای کوچک زندگی می کنند گویایی همه چیز هست..با افزایش قیمت های مصالح ساختمانی و همچین افزایش قیمت زمین و مسکن،تقریبا غیرممکن هست که بتوانیم بدون پشتوانه وام های کم بهره مثل همین وام مسکن روستایی با نرخ پنج درصد،خانه بسازیم..باور کنید ما در خانه های آنچنانی هم نیستیم...یک سر پناه برای زندگی بتوانیم بسازیم کافی هست.. خیلی از مردم روستا دسترسی به اینترنت و یا وسایل فناوری ارتباطات مثل موبایل و لپ تاب ندارند که حرفای خودشون رو اینجا بزنند اما بنده ی حقیر همچون سایر کاربران،به نمایندگی از مردمان روستا و شهرهای کوچک در اینجا خواستار پرداخت وام دویست میلیونی هستم.. چرا که تعداد زیادی از همین افراد در شرف ازدواج هستندو سرپناهی ندارند...فقط قطعه زمینی که هر روز به امید ساخت خانه در آن هستند..
    • علی اصغر IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      هر لحظه اخبار و رسانه ها رو مشاهده می‌کنند که ببینند و بشنوند، پرداخت وام مسکن روستایی به مبلغ دویست میلیون تومان عملی شده و این بار دیگر دروغ نیست..!!! عده ی دیگری که واقعا جمعیت کمی هم تشکیل نه می دهند ،افرادی هستند که با داشتن زن و فرزند از عهده ساخت خانه بدون این وام بر نمی آیند.. خواهش میکنم حرفای ما را به رییس جمهور مملکت جناب آقای رییسی برسانید تا فکری به حال روستاییان کنند ... ما منتظر حرفای شما هستیم..قرار بوده این وام به مرحله پرداخت برسد..اما چرا به حرف خودتان عمل نمی کنید؟؟ اگر واقعا نیت این را دارید که به حرف خودتان عمل کنید و این وام پرداخت بشه پس عمل کنید... رییس سازمان برنامه و بودجه هر دفعه داره از این کار شانه خالی می کند...مگر می شود یک نفر تا این حد قدرت تصمیم گیری داشته باشد که از دستور مستقیم رئیس جمهور محترم مملکت،سر باز زند؟؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 0
      چه طوری باید حرفمون رو به گوش رئیس جمهور برسونیم