۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
خسارت‌های باران ۵۰ میلی متری در مازندران؛ زیرساخت‌ها شکننده است
بازار گزارش می‌دهد؛

خسارت‌های باران ۵۰ میلی متری در مازندران؛ زیرساخت‌ها شکننده است

نور - بارش ۵۰ میلی متری باران، خسارت‌های هنگفت و میلیاردی بر بخش‌های مختلف در غرب مازندران وارد کرد و این نشان از تاب‌آوری ضعیف زیرساخت‌ها در بحران‌های طبیعی دارد.

خبرگزاری بازار، تاب آوری زیرساخت های مازندران برابر حوادث طبیعی هر بار کاهش می یابد، زمانی بارندگی های بالای ۳۰۰ میلی متری در استان خسارت ایجاد می کند و اکنون بارندگی های ۵۰ میلی متری و این نشان می دهد اوضاع و احوال زیر ساخت ها شکننده شده است.

بارندگی ۵۰ میلی متری به اضافه ذوب شدن تدریجی برف های زمستانی سبب بالاآمدن و طغلیان رودخانه ها و مسیل ها در نواحی غربی مازندران شد و خسارت های میلیاردی را در این مناطق ثبت کرده است.

این حادثه موجب آسیب به زیرساخت های ارتباطی، برق و مسکن در مناطق مختلف مازندران شد و ۱۵۰ متر از راه بلده را سیل با خود برده است و در کلاردشت و چالوس نیز این حادثه، بر دست مسئولان منطقه خسارت برجای گذاشته است.

یک روستایی از کیکوی کجور نوشهر با بیان اینکه یک کیلومتر از جاده روستایی براثر سیل تخریب و به بستر رودخانه تبدیل شده است، خواستار اقدام نیروهای راهدرای برای امداد رسانی به روستاییان شد و گفت: مردم چشم انتظار اعزام ماشین آلات سنگین برای بازگشایی مسیرها هستند.

رانش و ریزش، سوغات بارندگی و سیلاب

عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار درباره خسارت ناشی از سیلاب اخیر در استان با اشاره به اینکه ۱۵۰ متر از جاده فرعی سه راهی بلده به هراز دچار سیل بردگی شد، افزود: با تلاش نیروهای راهداری شاهد بازگشایی موقت این مسیر هستیم.

وی ایجاد رانش، ریزش ناشی از سیلاب و بارندگی را از جمله پیامدها بیان کرد و گفت: خسارت های واردات در دست بررسی است و در حال حاضر تمامی محورهای استان باز و تردد در آن برقرار است.

سیلاب به زیرساخت ها در حوزه برق غرب مازندران نیز خسارت زد و به گفته کیوان فرح زاد مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران، بارندگی و سیلاب سبب شکستگی و آب بردگی تعداد زیادی از تیرهای برق و پارگی خطوط و سیم شده است.

وی افزود: این حادثه به خطوط ۲۰ کیلوولت در مرزن آباد حوالی کندوان، روستای منجیر کجور، لگا در ارتفاعات رامسر خسارت زد و تاسیسات برق رسانی را دچار آسیب کرد.

خسارت سیلاب در شهرستان چالوس

در حوزه شهرستان چالوس نیز به گفته فرماندار این شهرستان، طغیان رودخانه و بالاآمدن آب سبب بروز خسارت های کلانی به منطقه شده است. محمد ناصر زندفرماندار چالوس با اشاره به بارش روزهای گذشته و طغیان رودخانه در شهرستان اظهار داشت:این حادثه سبب شد به تاسیسات، پل ها، ابنیه و زیرساخت های حوزه برق، اراضی زراعی و جاده های زراعی خسارت وارد کند.

وی ادامه داد: همچنین طغیان رودخانه و بروز سیلاب سبب مسدود شدن برخی مسیرها از جمله جاده اصلی به مدت چند ساعت شده بود که با تلاش نیروهای راهداری نسبت به بازگشایی موقت مسیرها اقدام شده است.

زندی برآورد اولیه خسارت وارده ناشی از سیلاب اخیر را به حوزه های مختلف در شهرستان ۲۴۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: این خسارت ها به ستاد مدیریت بحران استان منعکس می شود.

فرماندار چالوس به مردم و حاشیه نشینان رودخانه ها توصیه کرد تا تدبیر و برنامه ریزی لازم برای پیشگیری از خسارت داشته باشند و گفت: دستگاه های اجرایی نیز موظف شدند اقدام لازم از جمله درختان افتاده در حاشیه جاده و رودخانه ها را جمع آوری کنند.

وی یادآور شد: موانع جاری شدن آب در مسیل رودخانه ها باید برطرف شود تا در حوادث بعدی دچار خسارت نشویم.

خسارت‌ها در دست بررسی

مدیرکل مدیریت بحران مازندران نیز به بیان اینکه خسارت های سیل در حال بررسی کارشناسی است، افزود: این حادثه به زیرساخت های برخی شهرستان های غرب مازندران آسیب زده است.

علی اصغر احمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به بالاآمدن آب رودخانه ها ناشی از بارندگی و ذوب شدن برف ها اظهار داشت: در برخی مناطق و روستاهای منطقه شاهد آبگرفتگی بودیم.

وی درباره ماجرای تخریب پل در کلاردشت در مسیر رودبارک نیز گفت: مردم برای دسترسی به منازل پل های غیرکارشناسی را ایجاد کرده بود که جلوی مسیر رودخانه را گرفته بود و مجبور شدیم برای آزادسازی مسیر این پل های غیرفنی را برداشت کنیم.

حوادث طبیعی همواره در استان مازندران خسارت های زیادی برجای می گذارد و تدوین طرح جامع کنترل سیلاب استان از طرح های اساسی و مورد نیازی است که سال ها این پروژه نیمه کاره و معطل مانده است.

کد خبر: ۱۶٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha