۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
خوداظهاری ۳۷۰۰ خسارت دیده سیل در یزد| اسکان موقت ۲۵ خانواده
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

خوداظهاری ۳۷۰۰ خسارت دیده سیل در یزد| اسکان موقت ۲۵ خانواده

یزد- ملک زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد از خود اظهاری ۳ هزار و ۷۰۰ خانواده خسارت دیده از سیل در یزد خبر داد و گفت: کارشناسان بنیاد مسکن استان یزد در حال ارزیابی خوداظهاری ها و بازدید و بررسی هستن

محمدعلی ملک‌زاده در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بر اساس برآورد اولیه انجام شده ۸ هزار ابنیه شامل واحدهای مسکونی و تجاری در اثر سیل بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند و خوداظهاری انجام شده بر اساس سامانه نیز ۳ هزار و ۷۰۰ مورد را ثبت کرده که ۲ هزار و ۲۰۰ مورد آن تاکنون مورد بازدید و بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر اثر سیل بیش از ۴ هزار خانه شهری و ۴ هزار خانه روستایی دچار خسارت شدند که خانه های روستایی عمدتا بیمه بوده اند اما خانه های شهری که خسارت بیشتری نیز متحمل شده اند، بیمه نبودند.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد اظهار داشت: بر اساس برآوردهای اولیه از این تعداد تخریب ابنیه، ۲۳۹ مورد در شهر یزد نیازمند بازسازی است که به طور قطع در بررسی های آتی تعداد آن افزایش خواهد یافت و پیش بینی می شود به ۶۰۰ واحد برسد و بقیه واحدها نیاز به مرمت دارند.

وی ادامه داد: برخی از این خانه های تخریب شده سکنه نداشته و مخروبه بوده است، برخی خانه های خالی مربوط به خوش نشین هایی بوده که خانه دیگری داشتند و خانه خالی بوده است و بخش زیادی نیز مربوط به خانه های ناایمنی است که با استانداردهای ساختمان، ساخته نشده بودند.

اسکان موقت ۲۵ خانواده غیربومی در دو مدرسه شهر یزد

ملک‌زاده افزود: از بین خانواده های سیل زده، یزدی ها در اثر خسارت سیلاب یا در خانواده اقوام و بستگان سکنی گزیده اند و یا در بخشی از خانه که قابل سکونت بوده، در حال زندگی هستند اما افراد غیربومی که خانه هایشان تخریب شده شامل ۲۵ خانوار در دو مدرسه شهر یزد اسکان موقت یافته اند و در سایر شهرها نیز اسکان موقتی وجود ندارد.

وی از حمایت از سیل زدگان با پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض خبر داد و افزود: در انتظار تصمیم وزارت کشور هستیم تا روند حمایت مشخص شود اما ارزیابی های لازم صورت گرفته و گزارش نهایی به وزارت کشور اعلام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با تاکید بر اینکه وظیفه داریم سیل زدگان را به آرامش برگردانیم، افزود: امید است با همکاری دستگاه های مختلف فرصت مناسبی برای اسکان این افراد فراهم شود از اینرو در تلاش هستیم تا با تاکید استاندار یزد نسبت به پایان اسکان موقت تا اواخر این هفته اقدام شود.

علل تخریب ها

ملک زاده، اصلی ترین دلایل تخریب را ناایمن بودن ساختمان ها، قرار گرفتن آنها بر روی قنات، پس زدگی فاضلاب و گودبرداری های غیراصولی در کنار واحدها دانست که منجر به تخریب خانه های اطراف شده است.

وی، بیشترین آسیب را مربوط به بافت فرسوده دانست و افزود: شهر یزد شیب ندارد و همه آبها در داخل شهر جمع می شود از اینرو خسارت ناشی از سیلاب در شهر یزد بسیار سنگین بوده است.

روند امدادرسانی

مدیرکل مدیریت بحران استان درباره روند امدادرسانی و تاخیر در امدادرسانی در برخی از تماس ها اظهار داشت: ۲۰۰ تیم امدادرسانی از مدیریت بحران استانداری، هلال احمر و شهرداری، سپاه و بسیج در سیلاب در حال فعالیت بودند و ۱۰۰ تیم هم از استان های همجوار بیشتر برای امدادرسانی به گذرهای اصلی به کار گرفته شدند.

وی افزود: تنها در شهر یزد ۳ هزار و ۷۰۰ مورد حادثه سیل گرفتگی ثبت شده که در مجموع ۳۰۰ تیم امدادی به این موارد رسیدگی کردند و قطعا نمی توانستیم همه را تحت پوشش قرار دهیم اما تلاش کردیم که امدادرسانی به بهترین نحو ممکن انجام شود.

ملک زاده ادامه داد: این در حالی بود که در سیل اخیر همه شهرستان های استان درگیر شده و دچار خسارت شدند و امدادرسانی به شهرستان ها هم انجام شد.

ضرورت آموزش همگانی

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد درباره انتقادات مربوط به نحوه اطلاع رسانی مواجه با سیلاب به شهروندان از ارسال ۴ میلیون پیامک هشدار به شهروندان یزدی خبر داد و افزود: کلیپ های آموزشی از دستگاه های مختلف برای کاهش خسارت سیلاب در صدا و سیمای مرکز یزد منتشر شده و اقدامات پیشگیرانه مرتب زیرنویس شده اما برخی این موضوع را جدی نگرفته بودند.

وی افزود: آموزش همگانی یکی از نیازهای مقابله با بحران در همه حوادث از جمله سیلاب است که باید در استان مورد توجه قرار گیرد و متولی این آموزش ها هلال احمر است. مردم باید آگاه شوند و در حوزه پیشگیری اقدام کنند چرا که احتمال تکرار این بارش ها با توجه به تغییر اقلیم بسیار است و باید از خسارت‌های آینده جلوگیری کرد.

کد خبر: ۱۶۹٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha