۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹
تشریح محورهای بسته جلوگیری از خروج سرمایه از کشور
وزیر اقتصاد و دارایی مطرح کرد

تشریح محورهای بسته جلوگیری از خروج سرمایه از کشور

خاندوزی، وزیر اقتصاد محورهای مختلف بسته جلوگیری از خروج سرمایه از کشور را تشریح کرد.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی درباره بسته جلوگیری از خروج سرمایه از کشور گفت: در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گزارشی مبنی بر میزان برآوردی از خروج سرمایه از کشور در سال ۱۴۰۰ و ماه‌های گذشته ارائه شد.

خاندوزی در ادامه با اشاره به اخباری که گاهی در فضای مجازی، مبنی بر اینکه میزان خرید ملک در خارج از کشور توسط ایرانیان افزایش پیدا کرده است، گفت: گزارشی که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه شد، نشان می‌دهد که بر اساس رشد طبیعی افزایش تجارت کشور، کسری حساب سرمایه کشور هم همزمان با بزرگ شدن اندازه تجارت کشور از منفی ۶ میلیارد دلار به منفی ۷ و نیم میلیارد دلار افزایش پیدا کرده بود، یعنی همانطور که ما در سال ۱۴۰۰ به جای ۵۰ میلیارد دلار صادرات سال قبل حدود ۸۰ میلیارد دلار صادرات داشتیم و در واردات کشور به جای ۴۶ میلیارد دلار سال قبل در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۳ میلیارد دلار واردات قطعی داشتیم.

وی افزود: این جزء، جزئی است که به لحاظ سیاست‌های ارزی اساسأ مطلوب به شمار نمی‌رود و باید به سمتی حرکت کنیم که بازار غیر رسمی ارز در اقتصاد کشور، چه ناشی از قاچاق صادراتی و یا وارداتی و چه ناشی از خروج سرمایه که یک سوم آن ناشی از خروج سرمایه از جمله خرید ملک‌های خارجی و امثالهم است را به حداقل برسانیم و بتوانیم سهم بازار رسمی را پر رنگ کنیم.

وی در ادامه گفت: در آسیب شناسی که در این زمینه انجام شد، چند پیشنهاد ارایه شد که اکثر آن موارد در قالب ده بند جمع بندی و مورد تصویب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت قرار گرفت و دستگاه‌های متولی نیز موظف شدند که ظرف زمان بندی مشخصی هر کدام اقدامات مرتبط با دستگاه‌های خود را انجام دهند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص زمان بندی اجرای اقدامات این بسته نیز گفت: زمان بندی اجرای هر یک از این ده بند متفاوت است و به طور مشخص در خصوص مهار کم اظهاری‌های صادراتی و بیش برآوردی‌های واردات که از محل این موارد، امکان حرکت ارز به سمت بازار غیر رسمی و خروج از کشور وجود دارد، مقرر شد که بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت، گمرک جمهوری اسلامی و سایر دستگاه‌های ذیربط، در این زمینه اقدامات لازم را ظرف دو ماه آینده انجام دهند.

وی افزود: در زمینه قاچاق سوخت و کالاهای صادراتی نیز دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت نفت و ستاد مبارزه با قاچاق نیز که رییس این نهاد نیز در جلسه هماهنگی اقتصادی دولت حضور داشت، موظف شدند اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

خاندوزی افزود: همچنین در خصوص کارت‌های اجاره‌ای و شرکت‌های کاغذی نیز در حوزه تجارت و گمرک به همین ترتیب تصمیماتی اتخاذ شد که از جمله آن‌ها اتصال چرخه سامانه جامع تجارت با حکمرانی ریال که توسط بانک مرکزی پیگیری و اجرا می‌شود و نظارت بر گردش‌ها و تراکنش‌های بانکی است که باید مشخص شود بابت چه اقداماتی پول از کشور خارج می‌شود که این موارد نیز مقرر شد از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت صمت پیگیری شود.

وی در پایان گفت: ساماندهی رمز ارزها از دیگر موضوعاتی است که بنا شد در سه ماه آینده گزارش عملکرد مربوطه و تاثیرات آن بر کاهش خروج سرمایه از کشور مجددا توسط دستگاه‌ها به ستاد اقتصادی دولت مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: اولین گزارش عملکرد دستگاه‌ها در زمینه اجرای بسته جلوگیری از خروج سرمایه از کشور سه ماه بعد از اجرا و در اوایل پاییز امسال به مردم، رسانه‌ها و کارشناسان اقتصادی کشور عرضه شود.

کد خبر: ۱۶۸٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha