۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
جذب ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع معدنی
رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد

جذب ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع معدنی

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: این سازمان سال‌های گذشته ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری بخش خصوصی را جذب کرده که از این میزان تاکنون ۳ میلیارد دلار آن در حال عملیاتی شدن است.

به گزارش بازار، وجیه الله جعفری در نشست با راهبران شرکت‌های تابعه ایمیدرو افزود: روش واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو به راهبر طبق ماده ۳۵ قانون معادن بوده و در قالب سرمایه گذاری بلندمدت تعریف شده است.

وی گفت: روش اجرا به این صورت بود که به جای اینکه فروش و تملک شرکت توسط سازمان خصوصی سازی، از طریق مزایده در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد و شرکت برنده مبالغی به دولت پرداخت کند. در روش قراردادی راهبری، تلاش شده هم قانون، هم فرآیند قانونی در واگذاری و هم توسعه آن لحاظ شود.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه روش واگذاری شرکت‌ها به راهبر در ابتدا با اشکالاتی همراه بود، افزود: این روش به مرور تکمیل شد، البته برخی نواقص از جمله صدور مجوز وجود دارد که در قالب پیشنهادهایی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده تا در دستورالعمل سرمایه گذاری لحاظ شود و به عنوان یکی از روش‌های شناخته شده در فرآیند واگذاری‌های وزارتخانه قرار گیرد.

جعفری ادامه داد: این نوع قراردادها بین دولت و سرمایه گذار منعقد شده و اعتقاد ما بر این است که سرمایه گذار در طول دوره قرارداد، دغدغه و مانعی برای توسعه نداشته باشد. در این روش سرمایه گذاران ورود یافته، توانمند بوده اند و بسیار کم پیش آمده که اقدام به خلع ید سرمایه گذار یا لغو قرارداد کنیم.

جعفری با اشاره به اینکه شرکت‌های واگذار شده به راهبر هم سود داشته اند و هم به دولت سود رسانده اند، گفت: یکی از شرکت‌های واگذار شده به راهبری، سرب نخلک بود که پیش از آن، در حال واگذاری به سازمان میراث فرهنگی برای ایجاد موزه بود، اما اکنون با بهترین عملکرد توسعه‌ای و ایجاد قابل توجه اشتغال به کار خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: پیگیر هستیم در دستورالعمل سرمایه گذاری قرارداد، استخراج و فروش به منزله پروانه بهره برداری تلقی شود، همچنین چنانچه برای اصلاح قراردادها نیاز به مجوز از نهادهای بالادستی باشد، اقدام می‌کنیم.

جعفری با اشاره به اینکه در طرح توسعه اکتشاف، پس از شناسایی و پی جویی آنومالی‌های (غیرعادی) متعدد، این واقعیت مشخص شد که امکان حفاری سالانه از حدود ۲۰۰ هزار متر فعلی به ۵۰۰ هزار متر وجود دارد، گفت: به رغم وجود چنین فرصتی، اما با کمبود ماشین آلات مواجه بودیم، از این رو کنسرسیوم پایا با حضور شرکت‌های بزرگ معدنی را تشکیل دادیم.

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: حفار تخصصی متناسب با افزایش ظرفیت اکتشاف در کشور فراهم نبود، بنابراین اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی (نظری و عملی) تربیت حفار کردیم.

کد خبر: ۱۶۸٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha