۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
همدستی کرونا و سیل برای تضییع  دسترنج کشاورزان خراسان رضوی
بلایای طبیعی موجب کاهش محصول شد

همدستی کرونا و سیل برای تضییع دسترنج کشاورزان خراسان رضوی

مشهد - بارش ۱۴۲ میلی‌متری باران فروردین‎ماه سال جاری در استان خراسان رضوی که بنا بر اظهارات مسئولان سه برابر دوره آماری بلندمدت در این استان بود خسارات فراوانی را در بخش کشاورزی بر جای گذاشت که جبران آن به‌سادگی میسر نیست.

خبرگزاری بازار- در سیل اخیر که نوروز امسال در این استان به دلیل بارش‌های بهاره در سه نوبت متوالی جاری شد تعداد ۱۵ شهرستان از جمله سبزوار، نیشابور، گناباد، داورزن، رشتخوار، خوشاب، کاشمر، خلیل‌آباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام، جوین، کلات، تایباد، مه ولات و فریمان بیشترین خسارت‌ها را متحمل شدند.

 برودت هوا، بارش تگرگ و سیلاب‌های جاری در بسیاری از استان خراسان رضوی امسال خسارات بسیاری را به‌ویژه در حوزه کشاورزی بر جای گذاشت که جبران آن از عهده بسیاری کشاورزان خارج است.

متأسفانه بیستم فروردین‌ماه امسال با ورود سامانه بسیار سرد بارشی بسیاری از محصولات باغبانی استان از جمله محصولات سردرختی از جمله بادام، گردو و درختان هسته‌دار در سطح ۸۲ هزار و ۷۸۰ هکتار خسارت جدی دیدند.

این در حالی است که سال گذشته نیز کشاورزان این استان در سال ۹۸ افزون بر یک هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان به دلیل سرما، خشک‌سالی و سیل دچار خسارت شدند.

متأسفانه شیوع بیماری کرونا نیز امسال با بلایای طبیعی همدست شد و بخش اعظمی از باغات و اراضی کشاورزی و حتی گلخانه‌ها را مورد هجمه و تخریب قرار داد.

خسارت سرما

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه بیستم فروردین‌ماه با کاهش دمای هوا به کمتر از ۹ درجه زیر صفر خسارات بسیاری به باغات استان به‌ویژه در شهرستان قوچان وارد شد، به بازار گفت: سامانه بسیار سرد بارشی خسارات جدی به محصولات باغبانی استان وارد کرد و محصولات سردرختی از جمله بادام، گردو و درختان هسته‌دار در سطح ۸۲ هزار و ۷۸۰ هکتار خسارت جدی دیدند.

علی ساربان با بیان اینکه به همین دلیل به میزان ۲۳۳ هزار تن کاهش محصول خواهیم داشت، ادامه داد: ارزش تقریبی این محصولات خسارت‌دیده افزون بر یک هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان در شهرستان‌ها برآورد شده است.

خسارات بخش زراعی

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه بارش‌های سیل‌آسا و روان‌آب‌ها نیز خسارات بسیاری به مزارع کشاورزی در این مدت وارد کرد، افزود: در زیر بخش زراعی نیز شاهد همین خسارات بیشتر در حوزه بروز سیل و سیلاب در مناطق مختلف استان به‌خصوص سبزوار بودیم.

وی با بیان اینکه ۲۸ هزار و ۹۲۳ هکتار و حدود ۱۵۱ هزار تن محصول که قرار بود تولید شود، آسیب‌دیده بیان کرد: عمده محصولات  آسیب‌دیده شامل گندم، جو، چغندرقند و کلزا بوده است.

خسارت کرونا به گلخانه‌ها

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا نیز برای بسیاری از بهره‌برداران از جمله گلخانه داران مشکل‌ساز شد، بیان کرد: بیماری کرونا موجب شد تا رفت‌وآمد کارگران با مشکل مواجه شده و بسیاری از گلخانه داران به دلیل نبود مشتری و بازار فروش دچار مشکلات جدی شوند.

متأسفانه بیستم فروردین‌ماه امسال با ورود سامانه بسیار سرد بارشی  بسیاری از محصولات باغبانی استان در سطح ۸۲ هزار و ۷۸۰ هکتار خسارت جدی دیدند

وی با بیان اینکه بیماری کرونا افزون بر ۱۲۷ واحد گلخانه را با آسیب و زیان جدید روبرو کرد، ادامه داد: در این راستا افزون بر ۱۰۸ میلیارد تومان به‌ویژه در گلخانه‌های تولید گل شاخه بریده ضرر تحمیل شد.

جایگاه سوم کشور در تولیدات زراعی و باغی

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با بیان اینکه محصولات شاخص باغبانی استان، پسته  زعفران، انگور، سیب و گردو است بیان کرد: بالغ‌ بر ۸۲ درصد از سطوح زیر کشت محصولات باغی را تشکیل می‌دهند.

ساربان  با بیان اینکه حدود ۲۰۰ هزار هکتار محصول پسته و زعفران داریم، افزود: در مجموع محصولات زراعی و باغی  این استان رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: در سال زراعی ۹۸-۹۷ سطح زیر کشت محصولات باغی با ۴۰ محصول باغی، سطحی معادل ۳۱۵ هزار هکتار با ۱۲۷ هزار و ۷۱۵ نفر بهره‌بردار بوده و بالغ ‌بر یک‌میلیون تن محصول باغی با ارزش حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان، معادل ۴۲ درصد از کل ارزش تولیدات کشاورزی استان است.

وی ادامه داد: رتبه استان از نظر سطح زیر کشت محصولات آبی ۶ درصد در مجموع زراعی و باغات و ۹ درصد در دیم بوده و رتبه باغات استان در کشور، ششم است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در سال زراعی ۹۸-۹۷سطح زیر کشت محصولات زراعی استان نیز ۶۰۵ هزار و ۴۹۱ هکتار با حدود ۴۲ محصول زراعی بوده که ۲۱۴ هزار و ۹۹۸ بهره‌بردار بخش کشاورزی در حوزه زراعت فعالیت دارند و حدود پنج میلیون تن محصول تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزش این تولیدات شش هزار و ۱۴۸ میلیارد تومان برآورد می‌شود و ۲۳ درصد از ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان مربوط به زیر بخش زراعت است، افزود: محصولاتی مانند گندم، جو، خربزه، چغندرقند، گوجه‌فرنگی، ذرت علوفه‌‎ای، یونجه و پنبه از محصولات شاخص استان است.

جبران خسارت‌ها

در همین حال مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه چندین مورد سیلاب از ابتدای امسال ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، اماکن مسکونی و تأسیسات زیربنایی در سطح این استان خسارت زد به بازار گفت: بیشترین میزان خسارت وارده با ۱۸ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی شامل زراعت، باغی، دامی، طیور و آبزیان، منابع آبی، ساختمان‌ها و تأسیسات کشاورزی بوده است.

اکثر محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه‌ها بوده به همین علت بخش اعظم خسارت واردشده به بخش کشاورزی باید از طریق بیمه‌ها جبران شود و شامل پرداخت کمک‎های بلاعوض دولت نمی‎شوند، اما  با این حال پیگیر تخصیص اعتبارات برای کمک به کشاورزان هستیم

حجت علی شایان فر بیان کرد: طی فروردین‌ماه امسال ۹۴ سیل همراه با سرمازدگی، تگرگ و توفان در ۱۵ شهرستان استان خراسان رضوی رخ داد که در این ‌بین شهرستان‌های داورزن، سبزوار، رشتخوار، خوشاب، کاشمر، خلیل‌آباد، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام، نیشابور، جوین، کلات، تایباد، مه ولات و فریمان براثر بارش‌های سیل‌آسا  بیشترین خسارت را متحمل شدند.

وی با بیان اینکه خسارات وارده به حوزه‌های مختلف به وزارت کشور اعلام‌شده است، افزود: برای بازسازی خسارت وارده به‌ویژه در حوزه‌های تأسیسات و راه‌ها نیازمند تخصیص اعتبارات هستیم.

وی عنوان کرد: چون اکثر محصولات کشاورزی اعم از باغی، زراعی، دام و طیور تحت پوشش بیمه‌ها بوده به همین علت بخش اعظم خسارت واردشده به بخش کشاورزی باید از طریق بیمه‌ها جبران شود و شامل پرداخت کمک‎های بلاعوض دولت نمی‎شوند، اما  با این حال پیگیر تخصیص اعتبارات برای کمک به کشاورزان هستیم.

کد خبر: ۱۶٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha