۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
تراز تجاری کشورمان در ۳ ماه اول امسال مثبت شده است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

تراز تجاری کشورمان در ۳ ماه اول امسال مثبت شده است

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تسویه تعهدات ارزی زمینه افزایش ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی را فراهم می‌کند.

به گزارش بازار، محمدرضا پورابراهیمی داورانی در تشریح نشست روز یکشنبه( ۲۳ مرداد ماه) کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:جلسه امروز کمیسیون برای تقویت توسعه تجارت خارجی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان توسعه تجارت، معاونان وزارت امور خارجه و بانک مرکزی بود. با توجه به ظرفیت‌های که درطول یک سال گذشته در حوزه صادرات محصولات ارتقا پیدا کرده اما به نظر می‌رسد با مشکلات و محدودیت هایی مواجه هستیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه امروز نمایندگان بخش خصوصی نیز مطالب خودشان را مطرح کرده و سپس جمع بندی حول ۴ محور اساسی صورت گرفت. ابتدا موضوع برون‌سپاری ارزی و تعهدات تسویه ارزی مطرح شد و طبیعتا انتظار ما این است که امکان تسویه تعهدات ارزی صادر کنندگان با اولویت محصولات بخش کشاورزی، صادرات محصولات غیروابسته به بنگاه‌های دولتی و شبه دولتی به نحوی باشد که مابه‌التفاوت آن به عنوان زیان صادر کننده محسوب نشود. اتفاقی که در بحث ایجاد بازار توافقی در حوزه اسکناس رقم خورده امروز به عنوان پیشنهاد در جلسه مطرح شد که ما بازار توافقی ارز را در حوزه حواله ایجاد کنیم.

وی افزود: اگر این اتفاق برای محصولات بخش کشاورزی به عنوان یک نمونه آزمایشی صورت بگیرد، ما پیش بینی می‌کنیم افزایش ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی رقم خواهد خورد و منابع بانک مرکزی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو با توافق اولیه که در جلسه صورت گرفت مقرر شد به صورت آزمایشی با محصولات بخش کشاورزی امکان تسویه تعهدات ارزی در قالب ایجاد بازار توافقی بر حواله های ارزی عملیاتی شود. بی تردید این کار در بخش‌های بعدی محصولات غیر کشاورزی و افزایش حجم صادرات غیر نفتی کشور کمک کننده خواهد بود که برای ما نیز بسیار حائز اهمیت است.

عدم استفاده از افزایش حجم صادرات ایجاد شده به دلیل نبود زیرساخت مناسب
وی ادامه داد: موضوع دوم، بحث لجستیک و پشتیبانی جهت ارائه صادرات بوده که با توجه به اینکه ظرفیت های ما در حوزه ناوگان حمل و نقل دریایی، بنادر، حمل و نقل هوایی که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است، به صورت کامل در خدمت صادرات کشور نبوده و یکی از مشکلات ما امروز این است که در داخل اقدامات بسیاری خوبی برای افزایش حجم صادرات شکل گرفته اما به دلیل محدودیت های پشتیبانی و لجستیکی امکان صادرات فراهم نشده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: لذا مقرر شد با وزارت راه و شهرسازی نشست مشترکی برگزار و این محور ها احصا شود. با توجه به تغییرات منطقه‌ای ایجاد کریدور شمال غرب به جنوب شرق کشور بعد از سفر اخیر رئیس جمهور روسیه در کشورمان اهمیت بیشتری پیدا کرد موضوع احداث راه آهن رشت - آستارا که سریعا امکان ایجاد کریدور را برای ما فراهم می‌کند در دستور کار قرار بگیرد تا با این اولویت بتوانی پشتیبانی را در حوزه صادرات محصولات فراهم کنیم.

سیاست‌های نامناسب در تنظیم بازار صدمات زیادی به تجارت خارجی کشور وارد می‌کند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موضوع سوم در خصوص تنظیم بازار بوده چرا که یکی از چالش های اساسی ما در حوزه صادرات اقدامات نابه‌هنگامی است که در مصوبات تنظیم بازار کشور رقم می‌خورد. به عنوان مثال در شرایطی که عملاً امکان صادرات محصولات فولادی فراهم بود، شاهد تصمیماتی هستیم که جلوی صادرات آن گرفته شد و در نهایت هزینه های سنگینی را نیز به کشور تحمیل کرد. همچنین در حوزه محصولات کشاورزی که هنگام انجام تعهدات ما به طرف مقابل بود و آن‌ها به تهیه محصولات از کشورمان حساب باز کرده و برنامه ریزی بلند مدت داشتند و نمی‌توانند برای مدت سه ماه محصولات را از جای دیگر تهیه کنند. لذا عدم ایفای تعهدات به دلیل سیاست هایی که در بخش تنظیم بازار اتفاق می‌افتد و در برخی مواقع صادرات محصولات متوقف می‌شود عملا صدمات زیادی به حوزه تجارت خارجی وارد کرده است.

لزوم بهبود مشوق‌ها برای تقویت انگیزه‌های صادراتی
پورابراهیمی با بیان اینکه مسائل مرتبط با حوزه مشوقات صادراتی از جمله موضوعات دیگری بود که در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت، افزود: انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه بر اساس احکام قانونی موجود عمل کند. به عنوان مثال برای صادرات محصولات مشخصی باید مقداری معینی مشوق هم ارائه شود تا انگیزه ای برای صادرات ایجاد کند.

وی تاکید کرد: این جلسات ادامه دار خواهد بود و وزیر امور خارجه و هم وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تجارت خارجی و همچنین سازمان توسعه تجارت را درگیر خواهیم کرد و از طرفی وزارت اقتصاد بابت همکاری ها لازم در حوزه گمرک و وزارت راه وشهرسازی در خصوص پشتیبانی ها و زیرساختهای لازم برای توسعه صادرات غیر نفتی و در مرحله آخر سازمان برنامه وبودجه را برای حمایت و مشوقات بودجه ای وارد میدان خواهیم کرد. لذا این جلسات استمرار پیدا خواهد کرد تا راه کارهای مناسبی را جهت هماهنگی بین دستگاهی که کمیسیون اقتصادی مسئولیت آن را بر عهده گرفته فراهم کنیم. اطمینان داریم این جلسات و این مسیر ها و همکاری‌هایی که میان دستگاهها با محوریت کمیسیون اقتصادی برگزار خواهد شد بتواند اثار مثبتی را در تراز تجاری کشور بگذارد.

تراز تجاری کشورمان در سه ماه اول امسال مثبت شده است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: خبر خوبی که می‌توان بیان کنم این است که وضعیت تراز تجاری کشورمان در سه ماه اول امسال مثبت شده و امیدواریم این روند استمرار پیدا کرده و تا پایان امسال بعد از سه سال تراز تجاری منفی شاهد تراز تجاری مثبت به واسطه این اقدامات باشیم.

پور ابراهیمی در خصوص میزان ضرر و زیان هایی که در حوزه صنعتی و کشاورزی وارد شد، اظهار کرد: در حال حاضر اعداد دقیقی که در بخش های مختلف محاسبه شده را در اختیار نداریم اما می‌توانیم درحوزه های مختلفی نظیر گنداله، فولاد و مواد غذایی این موارد محاسبه و اطلاع رسانی شود.

۹۰ درصد تجارت ایران با ۱۰ کشور است
وی با اشاره وجود خلا رایزن های اقتصادی در کشورهای مختلف تاثیر آن بر توسعه تجارت خارجی کشور گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد تجارت کشورمان با ۱۰ کشور منطقه بوده و اگر در این ۱۰ کشور متمرکز شویم و معاونان اقتصادی در سفارت ها و جایگاه معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه و رایزن‌های بازرگانی وزارت صمت را در این کشورها تقویت کنیم می‌تواند ۹۰ درصد تجارت‌مان را پوشش دهد. ما همانند بسیاری از کشورها نیستیم که با ۱۰۰ کشور دنیا ارتباط تجاری داشته باشیم لذا از وزارت صمت به عنوان متولی این حوزه در خواست کردیم اقداماتی را انجام دهد. مطابق با گزارش وزیر صمت در کمیسیون اقتصادی ۱۲ رایزن اقتصادی در طول دولت سیزدهم مجددا ماموریت ها خودشان را شروع کردند که تا پایان سال این رایزن‌ها در ۲۴ کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

ضرورت فعالیت نمایشگاه‌های تخصصی در سایر کشورها با هدف توسعه تجارت خارجی
وی اضافه کرد: از طرفی باید موضوع تجارت را در قالب مجموع های تجاری همانند نمایشگاه‌های تخصصی در خارج از کشور را نیز فعال کنیم. این نمایشگاه‌ها چندین سال است که در برخی از کشور ها ایجاد شده است لذا اگر این امر در برخی از کشور رخ داده و نماینشگاه دائمی به عنوان مثال محصولات کشوارزی را برگزار کنیم، ماموریت ها توسعه تجارت خارجی مطلوب تر ادامه پیدا خواهد کرد.

پور ابراهیمی افزود: در حال حاضر سیاست های جدید دولت همزمان با فعال کردن نمایندگان بخش بازرگانی، معاون های اقتصادی سفارت خانه‌ها، ایجاد مجموعه نمایشگاه های تخصصی بوده که درحوزه‌های برون مرزی در کشور های هدف فعالیت خودشان را شروع کنند وطبق گزارش وزیر صمت در حال حاضر نمایشگاه دائمی محصولات جمهوری اسلامی در دو الی ۳ کشور فعال شده است.

کد خبر: ۱۶۸٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha