۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۱
افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت محصولات کشاورزی
تاخیر در تخصیص ارز برای تولیدکنندگان سموم

افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت محصولات کشاورزی

گیل آبادی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور از تعویق ۴ ماهه ارز دولتی به واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی سموم کشاورزی خبر میدهد و معتقد است اگر ارز تخصیصی آزاد یا نیمایی شود قیمت محصولات کشاورزی ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

بلوردی؛ خبرگزاری بازار-مسعود گیل آبادی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور در خصوص وضعیت بازار کود و سم گفت: همانطور که میدانید مواد اولیه تولید سموم از ارز رسمی برخوردارند و تخصیص ارزشان توسط بانک مرکزی انجام می شود اما الان  ۴ ماه است که هیچگونه تخصیص ارزی نه آزاد و نه رسمی صورت نگرفته است، به همین دلیل تولیدکنندگان سموم بلاتکلیف مانده اند.

گیل آبادی افزود: علیرغم اینکه به گفته سازمان حفظ نباتات تا پایان سال سم به اندازه کافی در کشور موجود است، اما با توجه به بارندگی‌هایی که طی دوسال گذشته داشته‌ایم سموم کشاورزی بیش از اندازه و بیش از میانگین ۱۰ سال گذشته استفاده شده است. بنابراین در مورد برخی سموم الان با کمبود مواجه هستیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به اینکه ارز تخصیص نمیدهند و با پیش آمدن مساله کرونا، «کولون بانک» در چین و «یوکو بانک» در هند مشکلاتی را در گرفتن وجوه دارند و به ما این موضوع را اعلام کرده‌اند. بنابراین پیش بینی ما این است که متاسفانه مشکلات جدی در آینده نزدیک برای ما بوجود بیاید. پس لازم است که دولت هر چه زودتر برای این وضعیت تعیین تکلیف کند و تخصیص ارزها را سریعتر سامان بدهد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما از دولت خواسته ایم که امسال نیز ارز را به صورت ترجیحی بدهند چون اگر ارز به صورت آزاد یا نیمایی باشد، باعث می شود محصولات کشاورزی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت پیدا کند و یک بار تورمی را به جامعه تحمیل کند.

ما از دولت خواسته ایم که امسال نیز ارز را به صورت ترجیحی بدهند چون اگر ارز به صورت آزاد یا نیمایی باشد، باعث می شود محصولات کشاورزی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت پیدا کند و یک بار تورمی را به جامعه تحمیل کند

خطر آفات و وارد آمدن خسارتهای سنگین به واسطه کمبود برخی سموم کشاورزی

گیل آبادی در خصوص تبعات تخصیص ندادن به موقع ارز برای واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات تولید سموم گفت: از آبان ماه سال ۹۸ تا به حال تخصیص ارز داده نشده که این امر هم خطر تعطیلی کارخانجات را در پی دارد و هم خطر کمبود شدید سموم کشاورزی را، که با توجه به آفات شدیدکشاورزی نمی‌شود  با آنها مبارزه کرد و خسارات بسیار زیادی را به بار خواهد آورد. به عنوان مثال این روزها که ملخ طغیان کرده اگر سموم به اندازه کافی نباشد و مبارزه شیمیایی نشود خسارات جبران ناپذیری به کشور وارد می‌کند.

وی در خصوص میزان تولید و مصرف سموم نیز گفت: حجم مصرف سالانه کل سموم کشاورزی در کشور ۳۰ تا ۳۵ هزار تن است که از این مقدار هرساله حدود ۸۰ درصد را تولیدکننده ها تامین می‌کردند.   اما با توجه به اینکه واردکننده‌ها نیز ارز دولتی دریافت می‌کنند، سال گذشته تولیدکنندگان ما نتوانستند از نظر قیمتی با واردکنندگان رقابت کنند و این آمار بسیار بیشتر شد؛ یعنی در سال ۹۸ بین ۶۵ تا ۷۰ درصد از سموم مصرفی در کشور تولید شد و حدود ۳۵ درصد نیز واردات انجام شد. بنابراین اگر شرایط به همین نحو پیش برود و دولت رقابت سالمی را بوجود نیاورد متاسفانه تولیدکننده‌ها متضرر میشوند.

گیل آبادی از کاهش بسیار شدید تولید سموم خبر داد و گفت: حتی اگر همین امروز هم دولت تصمیم بگیرد ارز را تخصیص بدهد ۴ ماه دیگر اولین محموله وارد کشور می‌شود بنابراین ما باید بتوانیم در این ۴ ماه کارخانه را مدیریت کنیم. نمی‌شود که برای این مدت کارگر تخصصی را که بعد از سالها مهارت پیدا کرده اخراج کرد و بعد از ۴ ماه دنبال کارگر باشیم.

این روزها که ملخ طغیان کرده اگر سموم به اندازه کافی نباشد و مبارزه شیمیایی نشود خسارات جبران ناپذیری به کشور وارد می‌کند

تولیدات ما بر اساس استانداردهای فائو و زیر نظر مستقیم سازمان حفظ نباتات است

وی اظهار داشت: تکنیکال‌های سموم، مواد اولیه ما هستند که کلا در چین و هند تولید میشوند، درواقع تمام دنیا تکنیکال‌های سموم شان را به هند میدهند و آنها برایشان تولید میکنند.

گیل آبادی گفت: به طور میانگین ۵۰ درصد از مواد اولیه ما خارجی هستند و ۵۰ درصد هم از داخل تامین می‌شود.

وی در خصوص کیفیت محصولات تولیدی نیز گفت: استاندارد ما استاندارد فائو است و زیر نظر مستقیم سازمان حفظ نباتات هستیم. به عبارت دیگر مواد اولیه ای که وارد می‌شود باید حتما مجوز ورود و ترخیصش را سازمان حفظ نباتات بدهد. ضمن اینکه در بدو ورود هم نمونه برداری میشوند و برای آزمایش ارائه می‌شود.

گیل آبادی افزود: علاوه بر این سازمان حفظ نباتات از تولیدات ما نمونه برداری و اگر مشکلی داشته باشد تولیدات را از بازار جمع‌آوری می‌کند. بنابراین تولیدات داخلی باید از کیفیت بسیار خوبی برخوردار باشند

باقی نماندن سموم در محصولات کشاورزی مستلزم آموزش به کشاورزان است

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور در خصوص باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی نیز گفت: باقی مانده سموم یک بحث قدیمی است که چندین عامل باعث وجود این باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی است. یک دلیل آن نوع مصرف و میزان پاششی است که انجام می‌شود.

گیل آبادی افزود: متغیرهای زیادی وجود دارد که این سموم در محصولات کشاورزی باقی می‌ماند به عنوان مثال اگر کشاورزان سم را زیاد مصرف کنند مسلما دفع نخواهد شد. از سوی دیگر به موقع مصرف نکردن سموم نقش مهمی در باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی دارد؛ یعنی هر سمی یک دوره پایداری دارد به طوری که بیشترین دوره پایداری که سموم دارند ۲۱ روز است. به این معنا که قبل از برداشت باید ۲۱ روز زمان به آن بدهند بعد برداشت کنند. نه اینکه مثلا به گیاهان جالیزی یا میوه ها سم را بزنند و دو روز بعد هم آن را برداشت کنند! در این حالت مسلما اثر سم در گیاه و میوه ها باقی خواهد ماند.

وی در پایان تاکید کرد: بحث سموم باقی مانده در محصولات کشاورزی بیشتر بار فرهنگی و ترویجی دارد؛ یعنی باید به کشاورز آموزش داد که سم را چگونه مصرف کند تا سموم باقی مانده یا به حداقل برسد و یا در حالت بهینه به طور کامل دفع شود و در محصولات کشاورزی باقی نماند.

کد خبر: ۱۶٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha