۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱
تقاضای نفت با بالا رفتن دمای هوا و قیمت گاز افزایش یافت

تقاضای نفت با بالا رفتن دمای هوا و قیمت گاز افزایش یافت

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز ماهانه خود اعلام کرد که تقاضا برای نفت خام با تشدید گرمای تابستان و بالا رفتن قیمت‌های گاز طبیعی افزایش یافته است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که گرمای شدید تابستان و افزایش قیمت گاز سبب افزایش مصرف نفت در زمینه تولید برق شده و تقاضا را افزایش داده است، اما ضعف در اقتصادهای تحت تأثیر ترس از رکود همچنان پابرجاست.

این آژانس در حالی که بازارهای جهانی نفت خام اکنون با اختلال عرضه ناشی از تحریم‌ها علیه نفت روسیه و تورم بالا روبه‌روست افزایش تقاضا برای نفت را اتفاقی غیرمنتظره توصیف می‌کند زیرا تورم کنونی باعث کاهش مصرف سوخت شده است.

این نهاد بین‌المللی در گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت ماهانه خود پیش‌بینی کرد که تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد که نسبت به برآورد پیشین روزانه ۳۸۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی، قیمت گاز طبیعی و برق رکوردهای تازه‌ای ثبت کرده و باعث چرخش مصرف بعضی از کشورها از گاز طبیعی به سمت نفت شده است.

این نهاد هشدار داد که این تغییر پارادایم که بیشتر در منطقه خاورمیانه و اروپا متمرکز است، ضعف نسبی در دیگر بخش‌ها را می‌پوشاند.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی به کاهش استفاده از سوخت برای حمل‌ونقل جاده‌ای در کشورهای توسعه‌یافته و کند شدن روند مصرف سوخت تا پایان سال جاری میلادی اشاره دارد و پیش‌بینی می‌کند که با توجه به وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی در نیمه دوم امسال افت مصرف بیشتری را شاهد خواهیم بود.

بر اساس اعلام این نهاد، ازسرگیری سفرهای هوایی یکی از معدود نقاط روشن برای تقاضای نفت در آینده است.

بیشتر رشد تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۲۲ به اوایل سال متمرکز شده، به‌طوری کند شدن رشد از رقم روزانه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در اوایل سال جاری میلادی به کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در سه ماه چهارم رسیده است.

در همین حال، عرضه جهانی نفت در ماه ژوئیه به بالاترین سطح پیش از شیوع ویروس همه‌گیر رسید و تولید بالاتر از حد انتظار روسیه را می‌توان یکی از دلایل اصلی آن برشمرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تولید نفت خام روسیه در ماه ژوئیه با ۱۱۵ هزار بشکه بشکه کاهش به ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسید، عرضه نفت خام این کشور تنها از ابتدای امسال تاکنون با ۶۰۰ هزار بشکه کاهش همراه بوده است.

پس از آغاز تنش‌های مسکو و کی‌یف در ۲۴ فوریه، در همان روزهای نخست آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده بوده که تولید نفت روسیه می‌تواند ناگهان روزانه ۳ میلیون بشکه کاهش یابد.

درآمدهای حاصل از صادرات نفت روسیه در ماه ژوئیه ۲ میلیارد دلار کاهش یافت و به ۱۹ میلیارد دلار رسید که بخش آن عمده به‌دلیل قیمت‌های پایین‌تر رخ داده و آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که برای نخستین بار چین در زمینه واردات نفت از اروپا پیشی گرفت.

کد خبر: ۱۶۷٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha