۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۶
ضرورت اقتصادی بودن تولید کشاورزی برای جذب افراد متخصص

ضرورت اقتصادی بودن تولید کشاورزی برای جذب افراد متخصص

سودآوری بیشتر دلالی در بخش کشاورزی موجب کم رنگ شدن حوزه‌های دانش محور و افراد متخصص در این بخش شده است.

به گزارش بازار، علی‌محمد شریعتی مقدم، نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در باره اینکه چرا از نیروهای آموزش‌دیده در هنرستان‌های کشاورزی در این بخش به خوبی استفاده نمی‌شود، گفت: «یکی از دلایل این است که بخش کشاورزی از نیازهای خودش فاصله گرفته است. درواقع کشاورزی در حوزه اقتصادی بسیار مهجور بوده و کشاورزی از تولید، تغییرات تورمی و تحولات بازارهای مختلف کمتر سود برده و بازار سرمایه و خلق سرمایه به سمت فعالیت‌های واسطه‌گری و دلالی سوق پیدا کرده است.

شریعتی‌مقدم درباره دلیل دیگر کمبود تکنسین در حوزه کشاورزی گفت: «وقتی برای مهندس کشاورزی کار و سودی وجود ندارد و این فرهنگ به وجود نیامده که صنعت کشاورزی از افراد متخصص استفاده کند، فاصله ایجاد می‌شود.»

این عضو اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه چگونه می‌توان بازار کار را مدیریت کرد تا دانش‌آموزان کشاورزی انگیزه بگیرند و جذب رشته‌های مرتبط شوند، گفت: «باید بسترهایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی ایجاد کنیم و بازآموزی‌های عملیاتی در دستور کار قرار بگیرد و پروژه‌محور جلو برویم. برای مثال در حوزه میگو می‌توانیم سودآور باشیم در مورد پرورش ماهی در قفس و تولید خاویار می‌توانیم اثربخش عمل کنیم. در نهایت برای آموزش‌ها و بازآموزی‌ها از شرکت‌های پیشرو در میدان عمل کمک بگیریم.

به گفته این فعال اقتصادی می‌توانیم در کشاورزی قراردادی مشوق‌هایی را برای حوزه کشاورزی در زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ تولیدی قرار دهیم، برای مثال از هر ۳۰ شرکت بزرگ کشور ۳۰ هلدینگ ایجاد کنیم تا خودشان کمک کنند نیروها تربیت شوند.»

کد خبر: ۱۶۷٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha