۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
وضعیت بازار آهن در پایان مرداد ماه

وضعیت بازار آهن در پایان مرداد ماه

گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد حاکی از توقف نوسان قیمت‌ها در عمده مبادی فروش بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد حاکی از توقف نوسان قیمت‌ها در عمده مبادی فروش بود به طوری که روز پنجشنبه قیمت روز مقاطع فولادی غالبا ثابت اعلام شد، اگرچه در برخی شرکت‌ها نوسان کاهشی و افزایشی نیز مشاهده شد.

بازار ارز نیز تقریبا به همین منوال بود و در پایان هفته روند ثابتی داشت، به طوری که قیمت دلار با توقف در کانال ۳۱ هزار تومانی در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن
آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید به‌رغم ابلاغ دستورالعمل بورس کالا که موجب افزایش قیمت‌ها شده است، آنچه در بازار آهن و فولاد داخلی در پایان هفته گذشته مشاهده شد، ثبات نرخ آهن در اغلب بخش‌ها بود، به طوری که قیمت روز میلگرد آجدار عمدتا ثابت اعلام شد و در چند شرکت کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی نیز ثبت شد، اگرچه افزایش ۵۰ تومانی نیز در چند شرکت مشهود بود. براساس آمار موجود قیمت میلگرد در یک ماه خیر به طور کلی کاهشی بود، به عنوان مثال میلگرد ۱۴ با کاهش هزار و ۱۵۰ تومانی در این بازه زمانی از ۱۷ هزار و ۵۶۰ تومان به ۱۶ هزار و ۴۱۰ تومان رسید.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های مانیسمان، داربستی و ... عمدتا ثابت اعلام شدند، اما در یک ماه گذشته نرخ پروفیل کاهشی بوده است به طوری که پروفیل ضخامت ۲ از ۲۳ هزار و ۵۷۵ تومان به ۲۰ هزار و ۹۵۰ تومان کاهش یافته که معادل ۱۱ درصد و رقمی حدود ۲ هزار و ۶۲۵ تومان است.

همچنین قیمت روز ناودانی ایرانی و نبشی نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند. گفتنی است نرخ نبشی در یک ماه اخیر کاهش هزار و ۲۹۷ تومانی داشته به طوری که با ۶/۹درصد کاهش از ۱۸ هزار و ۷۶۲ تومان به ۱۷ هزار و ۷۶۲ تومان رسیده است. به همین ترتیب قیمت ناودانی نیز با کاهش ۸/۳ درصدی از ۱۹ هزار و ۶۶۴ تومان به ۱۸ هزار و ۲۰ تومان کاهش یافته است.

قیمت انواع ورق‌های سرد و گرم نیز تقریبا به همین منوال بود و عمدتا ثبا قیمت داشتند. قیمت روز تیرآهن نوسانات متعددی داشت به طوری که در بخش کیلوفروشی افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی مشاهده شد و در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات در اغلب شرکت‌ها، شاخه‌های پرفروش ذوب آهن اصفهان با افزایش ۱۰ هزار تومانی عرضه شد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی از آن است که امروز حدود یک میلیون و ۸۰۲ هزار و ۷۸۱ تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که شامل محصولاتی اعم از تیرآهن، ناودانی، میلگرد، شمش بلوم، ورق سرد، سنگ آهن است.

محاسبه نرخ پایه شمش بورس کالا براساس فرمول جدید میانگین موزون نرخ معاملاتی دو هفته پیش است که به دنبال آن دامنه منفی و مثبت ۳ درصد نیز اعمال خواهد شد.

گفتنی است تولیدکنندگانی که دو هفته پیش از عرضه فعلی، عرضه‌ای در بورس نداشته باشند نرخ پایه برای آنها منفی ۳ درصد اعمال شده و قیمت پایه عرضه برای آنها حدود ۱۲ هزار تومان در نظر گرفته خواهد شد، اما مبادی که در بورس عرضه داشته‌اند و به هر نحوی محصولاتشان معامله شده است، مشمول دامنه مثبت ۳ درصد خواهند شد.

با اعمال این فرمول به نظر می‌رسد در کوتاه مدت و پس از معاملات شمش، کف قیمت میلگرد بورسی وارد کانال ۱۶ هزار تومانی شود، به عبارتی در بهترین حالت ممکن است این گپ منفی ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومانی بین بازار و دستورالعمل در هفته جاری پر شود.

گزارش‌ها از بازار جهانی فولاد نیز حاکی از احتمال رشد قیمت در هفته جاری است، طبق آمار با کاهش موجودی انبار محصولات فولادی همچون بیلت، میلگرد و ورق گرم، تقاضای کشور چین افزایش خواهد یافت؛ زیرا برنامه چین پیش‌خرید محصولات معدنی و فولادی است که تقاضای زیادی برای این محصولات را به همراه خواهد داشت.

افزایش تدریجی توأم با ثبات نرخ آهن تا مهر
پیش از ابلاغ دستورالعمل بورس کالا پیش‌بینی می‌شد که قیمت آهن تا پایان تابستان ثابت و کاهشی باشد اما این دستورالعمل موجب تحرکات نسبی بازار و افزایش جزئی قیمت‌ها شد.

در همین زمینه محمدصادق چیت‌ساز عضو هیأت مدیره صنفی توزیع‌کنندگان بازار آهن و فولاد کشور اظهار کرد: بر اثر این دستورالعمل که قیمت‌ها افزایشی شد هفته گذشته نرخ میلگرد از حدود ۱۴ هزار به ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسید، تیرآهن نیز حدود ۱۷ هزار تومان قیمتگذاری شد و ورق اکسین نیز که حدود ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان بود، بین ۲۴ هزار الی ۲۵ هزار تومان معامله شد.

وی در ادامه بیان کرد: احتمال دستیابی به توافقات احیای برجام در کنار دستورالعمل‌های ابلاغ شده از بورس کالا، عواملی بودند نقش اصلی افزایش قیمت آهن در هفته پیش را رقم زدند.

وی بازار آهن در هفته جاری را نیز با افزایش جزئی همراه دانست و گفت: ممکن است این روند تا پایان تابستان ادامه پیدا کند که البته شروع ساخت و ساز در چین به استمرار افزایش تدریجی قیمت‌ها دامن خواهد زد.

در بررسی اوضاع کلی بازار در شرایط فعلی باید گفت مشخص شدن نتایج توافقات برجام و پاسخ ایران به پیش‌نویس موجود اغلب بازارها را در حالت انتظار فروبرده است با اینکه اثرات برجام تقریبا خنثی شده، اما خبرهایی که کم و بیش در این زمینه منتشر شده، موجب کاهش تدریجی نرخ دلار شده است به طوری که پیش‌بینی می‌شود در این بازه زمانی و تا مشخص شدن نتایج قطعی بین کانال ۳۰ الی ۳۱ هزار تومان در نوسان باشد.

همچنین به نظر می‌رسد در هفته جاری بازار آهن پیش از اعمال دامنه مثبت و منفی ۳ درصد و نرخ محصولات فولادی حوزه CIS بیشتر از از نرخ دلار تأثیر بپذیرد.

کد خبر: ۱۶۷٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha