۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری در سمنان | ۲۶۰ قرارداد جدید امضا شد
بازار گزارش می‌دهد؛

واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری در سمنان | ۲۶۰ قرارداد جدید امضا شد

سمنان- واگذاری اراضی مورد نیاز برای کارخانه‌ها و صنایع با تسهیلات و ارزان‌ترین قیمت‌ها یکی از راهکارهای مسئولان استان سمنان برای جذب سرمایه‌گذار بیشتر در این استان است.

بازار، گروه استان‌ها: مسئولان برای جذب سرمایه گذار بیشتر مشوق‌هایی را ارائه می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به واگذاری اراضی و شرایط تسهیلگری در استقرار کارخانه‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان اشاره کرد. اقدامی که طی یکسال گذشته، به وضوح سرعت نیز گرفته است.

راه اندازی واحدهای صنعتی این روزها خود به یک گرفتاری و دشواری بدل شده است که سبب می‌شود سرمایه گذاران با دشواری‌هایی همراه شوند اما تسهیل شرایط برای سرمایه گذاران می‌تواند یک امتیاز مثبت باشد تا یکی از دغدغه‌هایشان نیز کاهش یابد در نتیجه استانی در این بین موفق تر است که بتواند شرایط استقرار صنایع را تسهیل نماید.

ظرفیت‌های استان سمنان

استان سمنان به واسطه قرارگیری در مسیر کریدور شمال به جنوب یعنی اتصال مازندران و گلستان به اصفهان و یزد و قم همچنین شرق به غرب یعنی تهران و مشهد، نقش مهمی در این زمینه بازی می‌کند تا جایی که در رقابت با دیگر استان‌ها در زمینه استقرار صنایع قبل از آغاز ماجرا یک، هیچ جلو است.

اما بعضاً پیش آمده که دولتی‌های استان سمنان طی یکی دو دهه اخیر، آنقدر بد بازی کرده‌اند که همین پیشتازی محسوس هم از دست رفته و بسیاری صنایع برای استقرار به خارج از استان سمنان راهی شده‌اند نمونه آن سرمایه گذاری است که قصد ایجاد کارخانه کاغذ را داشت و آنقدر اذیت شد که عطایش را به لقایش بخشید.

راه اندازی واحدهای صنعتی این روزها خود به یک گرفتاری و دشواری بدل شده است

استقرار صنایع به خصوص دانش بنیان‌ها می‌تواند یک دلگرمی برای تولیدگران و سرمایه گذاران و همچنین فرصت طلایی برای استان سمنان در زمینه توسعه اقتصادی، تولیدات و حتی اشتغال‌زایی باشد با درک اهمیت این موضوع طی یک سال اخیر زحمات فراوانی در استان کشیده شده است.

واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری در سمنان | ۲۶۰ قرارداد جدید امضا شد

۷۶ واحد مستقر شدند

آنطور که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان می‌گوید: در یک سال اخیر ۷۶ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان به بهره برداری رسید که نشان می‌دهد در زمینه استقرار و ایجاد صنایع توانسته‌ایم موفقیت‌هایی کسب کنیم.

محمدرضا باقری با بیان اینکه سه هزار و ۳۱۹ قرارداد حق انتفاع از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی با متقاضیان سرمایه گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان امضا شده است، تاکید کرد: این اقدام نوید استقرار صنایع و ارتقای تولیدات صنعتی در استان را می‌دهد.

وی با بیان اینکه نگاه جدی به کمک به واحدهای تولیدی و صنعتی داخل شهرک‌های صنعتی سبب شده تا در یک سال اخیر فقط ۲۶۰ واحد تولیدی صنعتی زمین دریافت کنند، تاکید کرد: طی یک سال اخیر ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری جدید در شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی استان سمنان صورت گرفته که رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

استقرار صنایع جدید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان با بیان اینکه واحدهای جدید مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان طی یک سال اخیر توانستند برای یک هزار و ۴۰۰ نفر شغل ایجاد کنند، گفت: این شرکت‌ها همچنین توان تولیدی استان سمنان در بخش‌های برق و الکترونی، مواد شوینده و شیمیایی، غذایی و نساجی و کاشی و.... را نیز افزایش داده است.

باقری با بیان اینکه تسهیل شرایط استقرار شرکت‌های تولیدی یکی از کار ویژه و مأموریت‌های ما در شرکت شهرک‌های صنعتی است، گفت: استان سمنان دارای ۱۲ شهرک و ۱۰ ناحیه صنعتی مصوب است که ظرفیت‌های خوبی را در کنار منطقه ویژه اقتصادی هفت هزار و ۵۰۰ هکتاری گرمسار ایجاد کرده‌اند.

در یک سال اخیر ۷۶ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان به بهره برداری رسید

وی با بیان اینکه دو ناحیه صنعتی جدید طی یکسال اخیر با پیگیری شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان به تصویب رسید، تاکید کرد: این زیرساخت‌ها همچنین سبب می‌شوند تا بتوانیم از تعداد بیشتری واحد صنعتی در استان میزبانی کنیم.

واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری در سمنان | ۲۶۰ قرارداد جدید امضا شد

حمایت از سرمایه گذار

یک کارشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار بازار، گفت: تأمین دو هزار و ۵۰۰ اتوبوس درون شهری مورد قرارداد وزارت کشور و مجموعه عقاب افشان سمنان که از مصوبات سفر سال گذشته رئیسی به استان سمنان بود نشان می‌دهد که این استان دارای ظرفیت‌های کلانی در بخش‌های تولیدی و سرمایه گذاری است که در صورت میدان دادن به آنها می‌توان اقدامات مهمی را صورت داد. تنها نیاز است که واحدهای تولیدی حمایت شوند و این حمایت صرفاً به معنای تسهیلات بانکی و پول پاشی دولتی نیست بلکه گاهی ارائه یک زمین یا تأمین بازار هدف و یا تسهیل شرایط برای حضور یک شرکت در یک رویداد نمایشگاهی خودش بهترین حمایت‌ها است.

محمد مهدی صادقیان با بیان اینکه بهره‌گیری از ظرفیت شرکت دانش بنیان و پتانسیل‌های ویژه تولیدی و صنعتی استان سمنان زمانی می‌تواند به درد ما بخورد که در مکانی مستقر و حمایت شود، تاکید کرد: صدها سرمایه گذار بعد از مراجعه به استان، کار را رها کردند چرا که حمایتی نشدند لذا باید حمایت از تولید داخلی را از همین شهرک‌های صنعتی آغاز کرد.

وی با بیان اینکه حمایت‌ها البته باید چندگانه باشد، افزود: اینکه دولت صرفاً مشکلات را با وام حل و فصل کند، اشتباه بزرگی است چرا که واحد تولیدی مشکل دار را به واحد تولیدی مشکل دار بدهکار بدل می‌سازد اما باید توجه داشت که نفع یک واحد تولیدی صنعتی در ارزآوری، جلوگیری از خروج ارز و تولید ملی و حتی اشتغال در استان آنقدر زیاد است که هر چه از دست دولت بر می‌آید باید انجام دهد لذا به نظر می‌رسد حمایت از تولید باید از جنبه وام محور خارج و به سمت ارائه زمین، مشوق‌های مالیاتی، تأمین نیروی کار متخصص، تلاش برای اتصال به بازارهای جدید، معافیت‌ها و … نیز در نظر گرفته شود.

حمایت عملی از تولیدگران استان سمنان

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه سفر استانی رئیس جمهور به سمنان توانست برکات خوبی را داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به ارائه تسهیلات حل مشکلات واحدهای تولیدی اشاره کرد، گفت: از محل تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه که موضوع تولید و اشتغال را دنبال می‌کند تا ابتدای ماهی که در آن هستیم ۴۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت شد.

تأمین دو هزار و ۵۰۰ اتوبوس درون شهری مورد قرارداد وزارت کشور و مجموعه عقاب افشان سمنان که از مصوبات سفر سال گذشته رئیسی به استان سمنان بود

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه در کنار این موضوع اعطای زمین و تسهیلگری نیز در دستور کار قرار دارد، بیان داشت: انعقاد قرارداد تأمین دو هزار و ۵۰۰ اتوبوس با عقاب افشان یکی از نمونه‌های کمک دولتی در زمینه تأمین بازار محصولات تولیدی واحدهای صنعتی ما در استان محسوب می‌شود که توانسته اشتغال این کارخانه را به یکباره چندین درصد رشد دهد.

وی با بیان اینکه دولت تمام سعی خود را در راستای حمایت از تولید به کار بسته است، تاکید کرد: طی چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱ در سراسر استان سمنان ۲۰ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شده است همچنین ما یکشنبه‌های صنعتی را داریم که به مقوله بازدید از صنایع می‌پردازیم تا از نزدیک با مشکلات آنان روبرو شویم همچنین یک روز را در تهران به دنبال سرمایه گذار و رفع موانع تولیدی در استان می‌گذرانیم و تمام این تلاش‌ها برای این هستند که حمایت از کار و تولید در استان به صورت کاربردی و عملیاتی باشد.

بسیاری کارشناسان اعتقاد دارند که شرایط تولید گران امروز در استان سمنان با مدت‌های قبل بسیار تفاوت کرده است برای نمونه ۴۵ واحد صنعتی راکد استان در همین هشت ماه اخیر به تولید بازگشتند که کار ارزنده ای محسوب می‌شود حال باید دید که دولت در ادامه کار چهع توفیقاتی را کسب خواهد کرد.

کد خبر: ۱۶۷٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha