۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۱
کشورهای نفتی در حال گذر از پرتگاه ورشکستگی/ از آن طلا، فقط سیاهی مانده!
آغاز لحظه شماری برای توافق تاریخی اعضای اوپک پلاس

کشورهای نفتی در حال گذر از پرتگاه ورشکستگی/ از آن طلا، فقط سیاهی مانده!

در حالیکه کمتر از یک روز به اجرای توافق تاریخی کاهش ۹.۷ میلیون بشکه ای نفت باقی مانده، قیمت‌ها بازار جهانی نفت روند صعودی به خود گرفته است. پدیدار کارشناس انرژی می‌گوید: با کاهش محدودیت‌های قرنطینه ای در کشورهای اروپایی صنعت نفت از لبه پرتگاه ورشکستگی نجات پیدا می‌کند.

خبرگزاری بازار - لحظه شماری برای کاهش تولید نفت آغاز شده است. قرار است که کشورهای صادرکننده نفت از ابتدای ماه می‌۹.۷ میلیون بشکه در روز کمتر تولید کنند. با این وجود بسیاری از تحلیل گران بازار انرژی امید چندانی به بهبود وضعیت بازار نفت ندارند. الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه می‌گوید: «به هرحال نباید منتظر افزایش چشمگیر قیمت در آینده نزدیک باشید چرا که ذخایر نفت اکنون در سطح بسیار بالایی است.» رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اما خوش بینانه تر به آینده بازار نفت  را بررسی می کند و به بازار می‌گوید: اگر کشورها به تعهدات خود در کاهش پایبند باشند قیمت از حالت بحرانی خارج شد اما این به معنی جهش قیمت‌ها نیست.

 او با بیان اینکه سرمایه گذاری در صنعت نفت دیگر یک سرمایه گذاری سود آور نیست، گفت: در حال حاضر ۳۰ میلیون بشکه نفت تولیدی در دنیا بی مشتری مانده و بسیاری از مخازن ذخیره سازی پر شده، بنابر این کاهش تولید تنها می‌تواند یک سوم مازاد نیازی که در بازار وجود دارد را جبران کند. با این وجود او معتقد است که با کاهش محدودیت‌های قطرنطینه ای و از سر گرفته شدن فعالیت‌های ناوگان هوایی دنیا، میزان تقاضا در جهان، صنعت نفت از لبه پرتگاه ورشکستگی نجات پیدا خواهد کرد.

نفت دیگر طلای سیاه نیست

این روزها دیگر نفت طلای سیاه نیست. کالایی که از اواخر قرن ۱۹ مهمترین محصول جهان بوده دو ماهی است که روند نزولی به خود گرفته است. حالا هر روز خبر جدیدی از ورشکستگی تولیدکنندگان نفتی می‌رسد. بعد ازتعطیلی تولیدکنندگان نفت شیل حالا نوبت به غول حفاری رسیده است. دایاموند آفشور با درخواست حمایت در برابر ورشکستگی، دومین قربانی بزرگ سقوط بازار نفت پس از شرکت وایتینگ پترولیوم در آمریکا شد. هزینه بالای تولید نفت در منطقه تگزاس و کانادا بسیاری از پروژ ه‌های سرمایه گذاری را تعطیل کرده است. ناظران بازار پیش بینی می‌کنند که ورشکستگیهای بیشتری در راه است. شرکت مشاوره ریستاد انرژی هشدار داده که اگر قیمت نفت حدود ۲۰ دلار در هر بشکه بماند، ۵۳۳ شرکت نفتی آمریکایی ورشکسته خواهند شد.

رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی : از همان ابتدای پیدایش نفت، سرمایه گذاری در این صنعت یک سرمایه گذاری سودآور محسوب می‌شد ولی با توجه به افت قیمت و تقاضایی که این روزها در بازار وجود دارد، به نظر می‌رسد که سرمایه گذاران در این حوزه برای مدتی باید قید نفع اقتصادی را بزنند.

اما در کشورهای حاشیه خلیج فارس که قیمت تمام شده تولید نفت بسیار پایین است هم اوضاع هر روز نگران کننده تر می‌شود. زاویا به نقل از وزارت اقتصاد عربستان اعلام کرده که درآمدهای نفتی این کشور عردر سه ماهه نخست امسال با ۲۴ درصد کاهش به ۳۴ میلیارد دلار رسید و مجموعا درآمد عربستان را ۲۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داد.

پدیدار در اینباره می‌گوید: از همان ابتدای پیدایش نفت، سرمایه گذاری در این صنعت یک سرمایه گذاری سودآور محسوب می‌شد ولی با توجه به افت قیمت و تقاضایی که این روزها در بازار وجود دارد، به نظر می‌رسد که سرمایه گذاران در این حوزه برای مدتی باید قید نفع اقتصادی را بزنند.

 او البته امیدوار است که با شروع فصل سرما و افزایش تقاضا برای سوخت، بهای نفت به دامنه قیمت ۳۰ تا ۴۰ برسد که نقطه امنی برای تولیدکنندگان در این حوزه محسوب می‌شود.

قیمت‌ها در مسیر صعود

کمتر از یک روز مانده به آغاز اجرای توافق تاریخی، قیمت نفت در مسیر صعود قرار گرفت. قیمت شاخص نفت خام برنت ساعت ۶ و ۳ دقیقه امروز (چهارشنبه، دهم اردیبهشت‌ماه) به ۲۱ دلار و ۳۹ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا به ۱۴ دلار و ۲۴ سنت رسید. پدیدار کارشناس انرژی اما پیش بینی می‌کند که با کاهش محدودیتهای قرنطینه برای مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشورهایی مانند اسپانیا، فرانسه، اتریش و سوییس، انتظار می‌رود تقاضا بزودی بهبود پیدا می‌کند. هرچند که فاینشنال تایمز در گزارشی نفت را قربانی ویروس کرونا در جهان دانسته بود اما این فعال بخش خصوصی بر این باور است که با راه اندازی سیستم هوایی دنیا و آغاز مسافرت‌ها، صنعت نفت از لبه پرتگاه ورشکستگی نجات پیدا می‌کند و دیگر قربانی این بحران نخواهد بود.

کد خبر: ۱۶٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha