۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
۱۹ هزار هکتار از اراضی استان سمنان زیر کشت جو رفته است
‌رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان:

۱۹ هزار هکتار از اراضی استان سمنان زیر کشت جو رفته است

سمنان – رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان بابیان اینکه ۱۹ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت جو است، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۶۲ هزار و ۵۸۰ تن جو به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود.

به گزارش خبرنگار بازار، سید حسن میرعماد پیش از ظهر چهارشنبه در جلسه کارگروه هماهنگی خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی استان سمنان به میزبانی استانداری ضمن بیان اینکه افزون بر ۱۹ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت جو رفته است، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۶۲ هزار و ۵۸۰ تن جو باقیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان به‌صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شود.

وی با اشاره به اینکه در طی مهروموم‌های گذشته به دلیل سن زدگی محصول گندم در غرب استان، شاهد افت کیفیت آن بودیم، تصریح کرد: با اقدامات مناسب انجام‌شده این مشکل به میزان بسیار زیادی مرتفع شده است و اکنون نیمی از کشت‌های زراعی استان به گندم اختصاص دارد.

اختصاص ۲۱ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ادوات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان بابیان اینکه در طی چهار سال گذشته کل اراضی زیر کشت کلزا در استان سمنان دو هزار هکتار بود، افزود: این عدد در سال جاری به یک هزار و ۹۸۰ هکتار رسیده است که بازدهی بسیار خوبی را ایجاد کرده و پیش‌بینی می‌شود امسال سه هزار تن محصول کلزا در استان تولید شود.

میرعماد با اشاره به اینکه در سال جاری ۲۱ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ادوات کشاورزی اختصاص‌یافته است، یادآور شد: در سال‌های اخیر ۶۰۰ تراکتور به ناوگان کشاورزی استان اضافه‌شده و تعداد کمباین‌های استان در این مدت به دو برابر افزایش‌یافته است.

وی با تأکید بر اینکه تعداد قابل‌توجهی از ادوات کشاورزی استان مناسب‌سازی شده است، خاطرنشان کرد: این امر با اقدامات مناسب بانک کشاورزی در ایجاد خط مکانیزاسیون محقق شده است و این روال باید تداوم داشته و موجب افزایش ضریب مکانیزاسیون استان شود.

۱۹۸ هزار هکتار از اراضی استان سمنان قابل‌کشت است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان بابیان اینکه ضریب مکانیزاسیون استان تاکنون ۱.۸۶ اسب بخار بوده که اکنون این عدد به ۲.۰۱ افزایش‌یافته است، گفت: درمجموع ۱۹۸ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت در استان موجود است که به سه صورت باغی، زراعی و آیش مورداستفاده قرار می‌گیرد.

میرعماد سیاست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان را کاهش محصولات زراعی و افزایش عملکرد عنوان کرد و افزود: ۶۱ هزار هکتار از اراضی قابل‌کشت استان به‌صورت باغ، ۸۸ هزار هکتار به‌صورت زارعی و ۴۹ هزار هکتار به‌صورت آیش است.

وی بابیان اینکه از ابتدای سال ۹۶ تعدادی از محصولات استان به‌عنوان الگوی کشت قرارگرفته است، ابراز کرد: درمجموع ۲۲ محصول پایش شده کشاورزی شامل ۱۱ محصول زراعی و ۱۱ محصول باغی در الگوی کشت استان قرارگرفته است.

خرید تضمینی ۸۵ هزار تن گندم در سال گذشته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به اینکه در سال ۹۷ و ۹۸ دو آیتم جدید در حوزه گندم به الگوی کشت استان اضافه شد، تصریح کرد: در سال زراعی گذشته بیش از ۱۲۰ هزار تن گندم در اراضی استان تولید شد که ۸۵ هزار تن آن توسط دولت و به‌صورت تضمینی خریداری شد.

میرعماد با تأکید بر اینکه خوشبختانه استان سمنان جزو سه استان کشور است که به میزان سال قبل خرید تضمینی داشته است، گفت: از اول مهر ۹۸ تا نهم اردیبهشت سال جاری ۱۵۷ میلی‌متر باران در استان سمنان باریده است که بر اساس الگوهای بلندمدت استان و به نسبت میانگین کشوری بسیار خوب و از نرم بالاتری برخوردار است.

وی بابیان اینکه طی سال گذشته تاکنون ۱۴ کارگاه آموزشی با موضوعات کاشت، داشت، تغذیه و مبارزه با عوامل خسارت زا برای کشاورزان برگزارشده است، اذعان کرد: استان سمنان در تأمین کود موردنیاز اراضی کشاورزی استان به نسبت سال گذشته از ۱۵ درصد رشد برخوردار است. ‌

پیش‌بینی تولید ۱۱۷ هزار تن گندم در استان سمنان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به اینکه دو درصد از سهم تولید غلات کشور متعلق به استان است، اضافه کرد: در استان سمنان ۷۹ کمباین بومی، ۲۰۷ کمباین مهاجر و ۵۶ دروگر فعال وجود دارد و برای سال جاری نیز خرید چهار کمباین در دستور کار است.

میرعماد گفت: از مجموع ۳۱ هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم در استان سمنان ۲۱ هزار و ۴۴۰ هکتار آبی و یک هزار و ۷۵ هکتار دیمی است و پیش‌بینی می‌شود ۱۱۷ هزار تن گندم در استان تولید شود که ۹۰ تن آن به‌صورت تضمینی خریداری می‌شود. ‌

وی تأکید کرد: برای مبارزه با دلالان و پرهیز از متضرر شدن کشاورزان و کمک به سیاست‌های دولت، لازم است تا گشت‌های ویژه فعال شوند.

کد خبر: ۱۶٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha