۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۹
مردم؛ قیمت‌گذار اصلی در بورس خودرو
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

مردم؛ قیمت‌گذار اصلی در بورس خودرو

دبیر کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه دولت قبل و فعلی قصد آزادسازی قیمت خودرو را داشتند، تاکید کرد که راهکار خودروی بورسی التهاب را از بازار می گیرد و قیمت گذار اصلی مردم خواهند بود.

به گزارش بازار، روح الله ایزدخواه که از طراحان طرح خودروی بورسی در مجلس است گفت: از سوی دولت کارشکنی هایی در رابطه با این مسئله زیاد بود و لذا طرح را برای این دوره نگه داشیم. احساس می شود دولت فعلی نیز در مدیریت بازار خودرو ناتوان بوده است و لذا ما مجدد طرح را در دستور کار قرار دادیم و ان شاالله به تصویب مجلس می رسد.

وی با اشاره به اینکه وقتی بازار متلهب شود، یعنی خودرو به کالای سرمایه ای بدل شده است، افزود: تا امروز دو رویکرد اجرا شده که موفق نبود و ما عرضه در بورس را انتخاب کردیم.

به گفته ایزدخواه قیمت گذاری دستوری شکست خورده است و موجب التهاب در بازار می شود. این نوع قیمت گذاری میان بازار و کارخانه شکاف ایجاد کرده و موجب دلالی می گردد.

دولت شیوه دوم را دنبال می کند؛ یعنی قصد دارد قیمت را آزاد کند و خودروساز با قیمت بازار، خودرو را به فروش برساند ولی ما این رویه را قبول نداریم چون بازار ملتهب و قیمت ها کاذب است.

وی افزود: راه حل سوم این است که قیمت تمام شده خودرو وارد بورس کالا شود و اجازه دهیم مشتریان قیمتِ خرید را تعیین کنند. در این صورت رقابتی بین مشتریان برای تعیین قیمتِ موردِ معامله اتفاق می افتد.

ایزدخواه ادامه داد: در بورس نیز خریدار تا سه سال نمی تواند خودرو را بفروشد و مالیات تنظیمی روی این خودرو سوار خواهیم کرد؛ بورس یک بازار کنترل شده است و مانند بازار سیاه نیست.

به گفته این نماینده مجلس بورس کالا در حال حاضر هم قواعدی دارد و می گوید اگر قیمت گذاری گزاف باشد، مشخص می شود معامله گر قصد ایجاد بازار سیاه را دارد و بورس چنین معامله ای را حذف می کند.

ایزدخواه بورسی شدن خودرو را موجب کاهش قیمت در بازار هم دانست و گفت: بسیاری افراد کارت ملی دیگران را می خریدند و خرید خودرو را به شغل خود تبدیل کرده بودند. این افراد خودرو را از کارخانه می خریدند و با ۱۵۰ میلیون بالاتر در بازار می فروختند.

وی با بیان این که دولت قبل و این دولت به نوعی قصد ایجاد بازار سیاه را داشتند و با آزادسازی قیمت خودرو، مردم می گویند دولت خودرو را گران کرده است؛ گفت: در بورس این مردم هستند که اقدام به قیمت گذاری می کنند. ما در این طرح مابه تفاوت قیمت خودرو را به خودوساز نمی دهیم و وارد یک صندوق می کنیم که برای حمل و نقل عمومی و... صرف خواهد شد.

وی افزود: عرضه در بورس دارای یک تابو در مجلس و دولت است و می گویند این روند در دنیا وجود ندارد و جواب این است که در هیچ کجای دنیا خودرو از یک سال قبل به فروش نمی رسد؛ لذا رسانه باید چنین تابویی را در مورد بورس خودرو از میان ببرد.

کد خبر: ۱۶۷٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha