۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶
با بهبود نسبی وضعیت بازارهای نوظهور، اشک برای بازارهای مرزی باقی مانده است!
گفتگو با رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن؛

با بهبود نسبی وضعیت بازارهای نوظهور، اشک برای بازارهای مرزی باقی مانده است!

خمان می گوید: با تشدید نگرانی‌ها در مورد نکول بدهی نوظهورها، ما اخیراً تفاوتی اساسی بین بازارهای اصلی نوظهور که از نظر سیستمی مهم‌تر هستند و بازارهای مرزی کوچکتر قائل شده و به فهرست بندی پرداخته ایم.

تهمینه غمخوار؛ بازار: دارایی‌های بازارهای نوظهور از پایین‌ترین سطح اخیر خود برگشته‌اند؛ تصویری آینه‌ای از شاخص دلار و نرخ‌های ۱۰ ساله ایالات متحده که از اوج‌های اخیر می‌آیند، با این حال مسیر آینده همچنان نامشخص است، زیرا بازارهای جهانی هنوز از تعادل نوظهورها در دنیایی با نرخ‌های بهره بالا و دلار قوی نگران هستند؛ این مطالب گزیده ای از صحبتهای «احسان خمان» رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG مستقر در امارات در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت بازارهای نوظهور و مرزی در شرایط فعلی است.

احسان خمان در ابتدا گفت: بازارهای مرزی نسبت به کشورهای کمتر توسعه‌یافته تثبیت‌تر است، اما از بازارهای نوظهور به میزان کمتری استقرار یافته است، زیرا بسیار کوچک است، ریسک ذاتی زیادی دارد، یا آنقدر نقدینگی ندارد که بتوان آن‌ها را یک بازار نوظهور در نظر گرفت. بازارهای مرزی به عنوان بازارهای پیش از ظهور نیز شناخته می شوند.

وی افزود: با تشدید نگرانی‌ها در مورد مانده بدهی بازارهای نوظهور، اخیراً یک تفاوت اساسی بین نوظهورهای اصلی (که از نظر سیستمی مهم‌تر هستند) و بازارهای مرزی کوچکتر فهرست‌بندی کرده ایم. تجزیه و تحلیل از پایین به بالا ما از بیش از ۵۰ بازار نوظهور برای شناسایی آنهایی که بیشتر در معرض فشار و نکول بدهی کامل هستند، نشان می دهد که مجموعه ای از بازارهای مرزی آسیب پذیر هستند که می توان به کشورهای السالوادور، غنا، تونس و پاکستان اشاره کرد.

وی یادآور شد: بیماری کووید، چندین صادرکننده را به سمت پیش‌فرض یا تجدید ساختار سوق داده و گسترش اعتبار سایر مرزهای آسیب‌پذیر به طور قابل‌توجهی (همراه با دلار قوی‌تر) افزایش یافته است. در مقابل، بزرگترین شرکت‌های بازارهای نوظهور تعهدات بدهی کوتاه‌مدت دلار را نسبت به ذخایر فارکس محدود کرده‌اند.

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال افریقا در بانک MUFG اضافه کرد: بر همین اساس، اقدامات زیادی برای سنجش آسیب‌پذیری‌ها در بازارهای نوظهور وجود دارد. ما معیاری از بدهی کوتاه مدت و بلندمدت دلار آمریکا، مانده حساب جاری و ذخایر (به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی) را در نظر می گیریم. چنین نیازهای مالی از زمان وقوع بحران در تاریخ اخیر بازارهای نوظهور به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در حالی که متوسط نوظهورها بیش از ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خاطر نیازهای مالی کوتاه مدت در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ کاهش دادند، این نیازهای مالی در سال های اخیر به پنج درصد از تولید ناخالص داخلی تثبیت شده است.

خمان ادامه داد: بازارهای نوظهور بزرگ یعنی بازارهای نوظهور ام اس سی آی، به پیشرفتهایی از طریق ذخایر خود ادامه داده اند که نه تنها شامل بهبود در بازپرداخت بدهی های خالص کوتاه مدت است، بلکه به بهبود ارز ملی هم منجر شده است. یک وجه مشترک کلیدی که برای این نوظهور های اصلی برجسته است، ایجاد ترازنامه سالم تر، بافرهای ذخیره قابل توجه و ارزهای کم ارزش تر است.

وی گفت: قبل از کووید، تعدادی از بازارهای مرزی، به‌ویژه در اکوادور و سریلانکا، مستعد عدم توانایی در بازپرداخت بدهی و ایجاد ساختار بوده اند و اخیراً در نتیجه فشارهای قابل‌توجه، بدهی خود را نکول یا محدود کرده‌اند. بر همین اساس، ما ارزیابی می‌کنیم که هر چیزی که کمتر از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی نسبت به بودجه مورد نیاز باشد، یک منطقه احتیاطی برای نوظهورها هنگام بررسی نگرانی‌های پیش‌فرض یا تجدید ساختار بدهی است. مسلماً، این معیار به هیچ وجه محاسبه‌ای جامع از احتمال نکول نیست، اما بودجه موردنیاز در انتخاب اعتبارات پرخطر و یک سیگنال برای عملکرد اعتباری نسبی، به خوبی عمل کرده است.

احسان خمان تصریح کرد: بحران‌های بازارهای نوظهور بارها و بارها نشان داده‌اند که سقوط مالی یک دولت می‌تواند اثر مسری ایجاد کند، زیرا سرمایه‌گذاران به خروج سرمایه سرعت می‌بخشند. در حالی که اغلب نوظهورها با بازده پایین سیستمی که وابستگی کمتری به استقراض خارجی دارند، نسبت به نوظهورهای آسیب‌پذیرتر با بازده بالا، مقاومتر هستند، افزایش فشارهای تورمی و عامل مورد نیاز برای تشدید سریع‌تر سیاست‌های پولی داخلی، می‌تواند محاسبات را تغییر دهد که می تواند نسبتاً سریع باشد.

نزدیک به یک چهارم از نوظهورها در حال حاضر در سطوح مضطربانه ای به معاملات مالی می پردازند

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا بانک میتسوبیشی ژاپن در ادامه تحلیلهای خود گفت: نزدیک به یک چهارم از نوظهورها در حال حاضر در سطوح مضطربانه ای معامله می‌شوند؛ بازدهی بیش از ۱۰۰۰ واحد در روز بالاتر از نرخ سررسید که مشابه اوراق خزانه‌داری ایالات متحده است و نشان می‌دهد که نکول یک احتمال واقعی است. به دلیل وجود دارندگان اوراق قرضه خارجی در اسکناس هایی که در مضیقه معامله می کنند، ۳۴۰ میلیارد دلار در خطر است.

وی اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد که بازارهای نوظهور اصلی به خوبی از تنش های کوتاه مدت بازار جهانی عایق هستند. در واقع، جدا از نگرانی‌ها در مورد خود فضای این بازارها، سرمایه‌گذاران، احتمال سرایتی را که بازارهای اعتباری با توجه به ارزهای نوظهور نشان می‌دهند، زیر سوال می‌برند.

احسان خمان افزود: در حالی که اطلاعات ما مربوط به بازارهای مرزی کوچکتر است که از نظر سیستمی اهمیت کمتری دارند، اما تاثیر مستقیم آنها بر بازارهای جهانی و مجموعه رویدادهای اعتباری بازارهای نوظهور، به گونه ای است که تأثیر منفی کل می‌تواند بزرگتر از تاثیر مخرب مجموع جزئیات باشد. تحلیل ما این است که نوظهورها به‌عنوان چرخه دیرهنگام در مجموع نمایش داده می‌شوند که به نوبه خود حاکی از وزش باد مخالف بالقوه برای رشد کوتاه‌مدت است.

وی بیان کرد: تورم به وضوح نیروی محرکه رکورد بالای نوظهورها در این متریک است، اما ما توجه می کنیم که حذف تورم، سیگنال کل را از محدوده چرخه پایانی خارج نمی کند (فرسایش حساب جاری نیز یک محرک اصلی است). در غیر این صورت، نشانه شروع اواخر چرخه در این سطوح، پیامدهای بازده رو به جلو و رشد منفی را به همراه دارد. برای تکمیل تجزیه و تحلیل خود، ما میکرو سنج ها را در سراسر مجموعه نوظهورها در نظر می گیریم تا ببینیم آیا نگرانی هایی وجود دارد که از تجزیه و تحلیل کلان برجسته شده در بالا ناشی می شود یا خیر. آنچه برجسته است این است که از منظر پوشش بهره که در دوره های افزایش نرخ بهره اهمیت دارد، پراکندگی گسترده ای در بازارهای نوظهور وجود دارد.

این تحلیلگر برجسته اذعان کرد که بازارهای نوظهور در منطقه امریکای لاتین و آسیا، در یک وضعیت آسیب پذیر ظاهر که از آن جمله می توان به مکزیک و شیلی اشاره کرد. به طور کلی، سه ماه گذشته یک ناهنجاری جزئی قابل مشاهده بوده است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر منجر به عملکرد بهتر نوظهورها، به خوبی پوشش داده نشده است، اگرچه اگر تورم ثابت بماند و رشد کاهش یابد، ممکن است تغییر کند.

با توجه به اینکه تورم بالا مستمر واکنش‌های سیاست‌های پولی تندروانه‌تری را به دنبال دارد که منجر به سخت‌تر شدن بیشتر شرایط مالی و قربانی‌های بیشتر از رشد می‌شود، بادهای معکوس پیش روی EM قوی‌تر می‌شوند

وی گفت: با نگاهی به آینده، ما شاهد ریسک‌های محدودی برای بازگرداندن بدهی دلار برای بزرگترین شرکت‌ها در بازارهای نوظهور هستیم، اما سایر ریسک‌ها؛ تورم ثابت، نرخ‌های نوظهور محلی بالاتر و پس‌زمینه کمتر مطلوب کالاها، مطمئناً می‌توانند بر مجموعه این بازارها در ماه‌های آینده تأثیر بگذارند.

خمان ادامه داد: به این ترتیب، ما به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنیم که در بازارهای نوظهور حالت تدافعی نداشته باشند و از اقتصادهایی مانند بازارهای نوظهور آسیا، نسبت به نوظهورهای آسیب‌پذیرتر مانند امریکای لاتین و بلوک شرق حمایت کنند. اما به طور کلی، تا زمانی که در یک چرخه نزولی جهانی باقی بمانیم، از خطر خارج نمی شویم. با توجه به اینکه تورم بالا مستمر واکنش‌های سیاست‌های پولی تندروتری را به دنبال دارد که منجر به سخت‌تر شدن بیشتر شرایط مالی و قربانی‌های بیشتر از رشد می‌شود، بادهای معکوس پیش روی نوظهورها قوی‌تر می‌شوند.

کد خبر: ۱۶۷٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha