۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۹
تاثیر کاهش نرخ بهره بین بانکی بر بازار سرمایه

تاثیر کاهش نرخ بهره بین بانکی بر بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: آثار روانی کوتاه مدت کاهش نرخ بهره به مثبت شدن بازار سرمایه کمک می‌کند البته متغیرهایی مثل قیمت‌های جهانی و اخبار و تحولات سیاسی و اقتصادی هم اثر گذار هستند.

به گزارش بازار، محمدتقی پور مقیم درباره تاثیر کاهش نرخ بهره بین بانکی بر بازار سرمایه به استفاده بانک مرکزی از نرخ بهره بین بانکی جهت اعمال سیاست‌های پولی و بهبود مدیریت نقدینگی بانک‌ها اشاره کرد و افزود: نرخ بهره بین بانکی در ده سال اخیر به طور متوسط روی نرخ ۲۰ درصد بوده که البته در بازه‌هایی نرخ‌های بالاتر و پایین تری را هم تجربه کرده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان این که در جلسه ۴ مرداد بین روسای سازمان بورس و رئیس بانک مرکزی مقرر شد نرخ بهره بین بانکی به نوعی مدیریت شود، خاطرنشان کرد: بعد از آن جلسه روند نزولی نرخ بهره بین بانکی را شاهد بودیم و طبق آخرین گزارش این نرخ به زیر ۲۱ درصد رسیده است.

پورمقیم گفت: آثاری که کاهش نرخ بهره بین بانکی می‌تواند بر بازار سرمایه بگذارد این است که در کوتاه مدت نظام نقدینگی را به بازارهای موازی مخصوصا بازار سرمایه منتقل می‌کند.

وی تاکید کرد: استمرار کاهش نرخ بهره در هزینه‌های مالی و سرمایه در گردش شرکت‌ها نیز اثر گذار می‌باشد و در بلند مدت طرح‌های توسعه‌ای را توجیه پذیرتر می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهارکرد: آثار روانی کوتاه مدت کاهش نرخ بهره به مثبت شدن بازار سرمایه کمک می‌کند البته متغییرهایی مثل تغییر قیمت‌های جهانی و اخبار و تحولات سیاسی و اقتصادی هم می‌تواند اثر گذار باشند وتغییر نرخ بهره تنها عامل اثرگذار نیست.

کد خبر: ۱۶۶٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha