۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
ضریب مالیاتی ۱۸ درصدی واردکنندگان تلفن همراه| نرخ مالیات با واقعیت بازار همخوانی ندارد
گزارش خبری بازار؛

ضریب مالیاتی ۱۸ درصدی واردکنندگان تلفن همراه| نرخ مالیات با واقعیت بازار همخوانی ندارد

تبریز- مشکلات مالیاتی واردکنندگان گوشی تلفن همراه در کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی تبریز بررسی شد.

بازار؛ گروه استان ها: علیرضا پورآقابالایی، نائب رئیس و دبیر کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و صنعت احداث اتاق بازرگانی تبریز ظهر امروز شنبه در جلسه بررسی مشکلات مالیاتی واردکنندگان موبایل در اتاق بازرگانی تبریز، برنامه های این کمیسیون در بررسی و چاره جویی مشکلات و موانع کسب و کارها، پیگیری جهت رفع آنها، تبادل نظر در خصوص نحوه بهبود محیط کسب و کار در حوزه های مختلف فعالیت های اقتصادی را تشریح و در خصوص واردکنندگان گوشی تلفن همراه اظهار نمود: کسب و کار این طیف کاملاَ رقابتی و با حاشیه سود پایین می باشد که لازم است جهت حمایت هرچه بیشتر از آنها تسهیلگری‌های پیش بینی شده در قوانین برای این طیف از جمله محاسبه مالیات منطبق با واقعیت های بازار به طور کامل اجراء شود.

در ادامه، واردکنندگان گوشی تلفن همراه استان به بیان مشکلات خود به شرح زیر اقدام کردند:

ضریب مالیاتی ۱۸ درصدی واردکنندگان تلفن همراه

علیرغم اینکه وارد کنندگان گوشی تلفن همراه نهایت تلاش خود را جهت ارائه کامل دفاتر و اسناد و مدارک به اداره امور مالیاتی بعمل می آورند اما به دلیل عدم همکاری حلقه های فروش و اصناف در ارائه اطلاعات مالیاتی با علی الراسی و بحث ضریب مالیاتی مواجه می شوند. ضریب مالیاتی واردکنندگان گوشی تلفن همراه علیرغم رقابت شدید میان واردکنندگان و انواع ریسک ها در واردات، سالیان متمادی با نرخ ۱۸ درصد باقی مانده است در حالی که ضرایب مالیاتی فعالیت های صنفی عمده فروشی و خرده فروشی تلفن همراه به ترتیب به ۳ و ۴ درصد کاهش یافته است و ضریب مالیاتی ۱۸ درصدی واردکنندگان با واقعیت های بازار همخوانی ندارد و علیرغم اینکه واردات گوشی تلفن همراه حاشیه سود بسیار پایینی دارد، ماموران مالیاتی با استناد به ضریب مالیاتی ۱۸ درصدی و اصطلاح فروش منصفانه، نسبت به ردی دفاتر و اعمال علی الراسی اقدام می کنند.

مختل شدن محیط رقابتی با تسهیلات خوش حسابی مودیان

هنگام واردات قطعی کالا توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، پرداخت مالیات علی الحساب واردات با نرخ ۴ درصد ارزش گمرکی که در اظهارنامه آورده شده است، محاسبه و دریافت می شود. سازمان امور مالیاتی برای مودیانی که ۳ سال سابقه خوش حسابی داشته باشند، ۴ درصد مذکور را اخذ نمی کند اما مودیانی که بنابر مشکلات مختلف خوش حساب شناخته نشده اند باید این ۴درصد را بپردازند و با توجه به حاشیه سود پایین واردات گوشی تلفن همراه، واردکننده ای که ۴ درصد مذکور را پرداخته است، قدرت رقابت و حتی توجیه کسب و کار خود را از دست می دهد.

ضریب مالیاتی ۱۸ درصدی واردکنندگان تلفن همراه| نرخ مالیات با واقعیت بازار همخوانی ندارد

مشکل ردی دفاتر و محاسبه مالیات به صورت علی الراس

محیط شدیداَ رقابتی واردات و فروش تلفن همراه و حاشیه سود پایین و عدم قبول دفاتر و اسناد و مدارک فروش توسط ماموران مالیاتی و علی الراس شدن آن مشکل عمده واردکنندگان گوشی تلفن همراه استان است که بنا به اظهارات آن ها، ضریب مالیاتی ۱۸ درصدی که با واقعیت های بازار همخوانی ندارد باعث شده است که ماموران مالیاتی نسبت به علی الراسی اقدام کنند.

وارد کنندگان گوشی تلفن همراه استان تاکید دارند که با توجه به اینکه تمام فروش ها در طرح افق سامانه جامع تجارت ثبت می شود لذا ردی دفاتر نباید در این صنف معنی داشته باشد.

لازم به ذکر است طرح افق (استاندارد سازی فاکتور و نظارت بر قیمت ) از یکم فروردین ماه سال ۹۹ اجرایی شده است. بر اساس این طرح کلیه واردکنندگان، تولیدکنندگان، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان باید تمامی کالاهای خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند. همه بخش‌های زنجیره تأمین (اعم از واردکنندگان، تولیدکنندگان، عمده فروشان و خرده فروشان) ملزم به ثبت خرید و فروش خود در سامانه جامع تجارت و صدور فاکتور الکترونیک خواهند بود و در آینده نزدیک، در صورتی که فاکتور الکترونیک در سامانه جامع تجارت (در قالب طرح افق) برای کالاهایی از قبیل تلفن همراه صادر نشود، از فعالسازی آن در سامانه همتا و دریافت خدمات شبکه اپراتوری جلوگیری به عمل می آید.

تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم موجب تسامح مودیان حلقه خرده فروشی در ارائه اطلاعات به واردکنندگان و ردی دفاتر

تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم، امکانی را برای اداره مالیاتی و نیز مؤدی فراهم کرده که به جای تسلیم اظهارنامه و مدارک توسط مؤدی و انجام فرآیند زمان‌بر حسابرسی توسط اداره مالیاتی و سپس اعتراضات احتمالی، در همان ابتدا مبلغ مقطوعی توسط اداره مالیاتی با تایید مؤدی به عنوان مالیات قطعی وی تعیین شود و تشریفات تسلیم اظهارنامه، نگهداری و ارائه اسناد، حسابرسی مالیاتی و اعتراضات به مالیات تعیین شده منتفی شود و چون مودیان مشمول این تبصره نیازی به تنظیم اسناد و مدارک و تسلیم آن به اداره امور مالیاتی نمی بینند لذا اطلاعات مورد نیاز را به واردکنندگان که از آنها کالای خود را تامین می کنند نیز نمی دهند و واردکننده به دلیل عدم ارائه اطلاعات در سامانه ماده ۱۶۹ مالیاتی، ناخواسته با ردی دفاتر و علی الراس شدن توسط امور مالیاتی مواجه می شود.

حاشیه سود پایین واردات و فروش تلفن همراه

مشکل تخصیص ارز و اخذ مجوزهای واردات و همچنین مجموع سود بازرگانی و حقوق و عوارض گمرکی برای واردات گوشی های دارای ارزش بالای ۶۰۰ دلارکه ۱۲درصد و برای گوشی های با ارزش پایین تر از ۶۰۰ دلار،۴درصد تعیین شده است و پرداخت ۴درصد مالیات به صورت علی الحساب درهنگام ترخیص کالا موجب کاهش حاشیه سود شده است مضافاَ بر اینکه واردکنندگان بزرگ که با تیراژ بالا و قیمت تمام شده پایین اقدام به واردات می کنند، فضای رقابت را برای شرکت های متوسط محدود تر می کند و به دلیل عدم استقبال بازار از فروش رسمی، واردکننده در جهت تشویق خرده فروش ها به خرید رسمی و دادن اطلاعات مالیاتی، درصد سود را پایین می آورد اما باز با ردی دفاتر توسط مامور امور مالیاتی مواجه می شود.

بنا به اظهار واردکنندگان گوشی تلفن همراه، این واردکنندگان نمی توانند بسیاری از هزینه هایشان را به دلیل نوسانات ارزی به اداره کل امور مالیاتی اثبات کنند و همچنین ممنوعیت واردات گوشی با ارزش بالای ۶۰۰ دلار موجب واردات آن به صورت ثبت مسافری شده و افراد سودجو با این روش موجب اختلال در بازار می شوند.

ضریب مالیاتی ۱۸ درصدی واردکنندگان تلفن همراه| نرخ مالیات با واقعیت بازار همخوانی ندارد

الزام قانونی به ضمانت ۱۸ ماهه تلفن همراه در حالی که ضمانت شرکت خارجی ۱۲ ماهه است

طول مدت ضمانت گوشی تلفن همراه مطابق مقررات کشور همانند لوازم خانگی ۱۸ماه تعیین شده است و واردکننده در دفاتر اسناد رسمی تعهد ارائه خدمات ضمانت در طول ۱۸ ماه را قبول می کند در حالی که در قراردادهای واردات، شرکت های خارجی صادرکننده، تنها ۱۲ ماه ضمانت را تعهد می کنند و در صورت بروز مشکل، واردکننده مجبور است هزینه های ضمانت را شخصاَ متحمل شود.

نبی نجفی، رئیس اداره مالیاتی واردکنندگان اداره کل امور مالیاتی استان گفت: درخواست کاهش ضریب مالیاتی واردکنندگان گوشی تلفن همراه باید توسط انجمن تخصصی از سازمان امور مالیاتی مطالبه شود و در خصوص ۴ درصد مالیات علی الحساب در واردات، گمرکات اجرایی می توانند با توجه به تغییر مبنای محاسبات گمرکی به نرخ E.T.S بانک مرکزی و بخشنامه های تسهیل گر در این خصوص، نسبت به پایین آوردن این درصد اقدام کنند.

نماینده اداره کل امور مالیاتی استان در مورد نگهداری دفاتر مالیاتی اظهار نمود اشخاص حقوقی باید دفاتر تنظیم کنند و در بحث ردی دفاتر، اکنون رویه سازمان امور مالیاتی تغییر کرده و از حالت سنتی خارج و اعتماد به مودی به عنوان اصل قرار گرفته و تلاش همکاران اینست که پرونده ها قبل از ارجاع به کمیسیون های حل اختلاف با رضایت مودی اختتام یابد.

عوارض پسماند کالاهای مخرب محیط زیست

نماینده اداره کل امور مالیاتی استان افزود در راستای اجرای صدر بند (ط) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور که مقرر می دارد: «در اجرای بندهای (ث) و (ص) ماده (۳۸) قانون برنامه ششم توسعه و به منظور کاهش اثرات مخرب پسماندها، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است از فروش کالاهایی که مصرف آن ها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می شود ( از جمله گوشی تلفن همراه)، عوارضی را که توسط دولت تعیین می شود (۴ دهم درصد فروش) دریافت و به ردیف درآمدی شماره (۱۶۰۱۸۹) واریز کند.» و با توجه به تبصره (۲) ماده (۳) آیین نامه اجرائی شماره ۵۳۴۶۱ /ت ۵۶۵۵۰هـ مورخ ۰۲ /۰۵ /۱۳۹۸ هیأت محترم وزیران در خصوص موضوع بند یاد شده، دستورالعمل اجرائی نحوه وصول عوارض مزبور توسط سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده است. لذا به منظور اجرایی نمودن مفاد قانون و آیین نامه مزبور، ادارات کل امور مالیاتی باید علاوه بر وصول عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده، اقدامات لازم را در راستای اجرای حکم مذکور بعمل آورند.

شهرام عارفی، نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گزارشی از اقدامات وزارت متبوع در ساماندهی به بازار تلفن همراه، ممانعت از قاچاق و حفظ حقوق دولتی ارائه و در خصوص لزوم تقویت طیف واردکنندگان گوشی تلفن همراه گفت: این صنف شدیداَ رقابتی می باشد و در صورتی که همکاران این ها در سایر استان ها مالیات کمتری بدهند، قدرت رقابت فعالان استانی کاهش خواهد یافت.

نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در مورد تسهیلات اخیر طرح افق اظهار نمود: بحث سابقه و تعهد در این سامانه حذف شده و فقط بحث رتبه در سامانه مطرح هست که متقاضیان اگر خواهان ارتقای رتبه در سامانه باشند می توانند با تعهد قبلی خود ثبت نام و اقدام کنند.

در این جلسه مقرر شد اتاق بازرگانی تبریز پیگیری های لازم را در خصوص بررسی اظهارنامه های وارداتی در دایره های مالیاتی تخصصی، کاهش ضریب مالیاتی و کاهش مالیات علی الحساب ۴ درصدی واردات واردکنندگان تلفن همراه استان انجام دهد.

کد خبر: ۱۶۶٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha