۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
آزادسازی، یعنی تبدیل سهام عدالت به سهام مردم
ابهام شهروندان درباره اتفاق بعدی در حوزه سهام عدالت

آزادسازی، یعنی تبدیل سهام عدالت به سهام مردم

موافقت مقام معظم رهبری با درخواست رئیس جمهور مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت موجب می شود تا صلاحیت فروش و مدیریت این نوع سهام به طور مستقیم به دست دارندگان چنین سهامی بیفتد.

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار- سالهاست که مشمولان سهام عدالت از این نوع سهام برخوردارند اما با توجه به این که چنین سهامی در قالب شرکت های تعاونی سرمایه گذاری استانی تعریف شده است، بنابراین از حیث قانونی مستقیما نمی توانستند دخل و تصرفی در فروش سهام خود در بازار سرمایه می داشتند.که به این ترتیب استحاله سهام عدالت  به سهام مردمی  تدبیر مناسب و  به جایی که در این مقطع زمانی بورس را نیز در مقابل  هجوم نقدینگی های  جدید واکسینه کرده و در حکم انرژی جدیدی تلقی می شود که  با  دستی پر به استقبال  تازه واردان بورس خواهد رفت. 

اکنون که قرار است شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت، در بورس جای گیرند با منحل شدن شرکت های تعاونی سرمایه گذاری استانی و تبدیل آن به صندوق سرمایه گذاری، دست سهامداران عدالت برای فروش و یا معامله این نوع سهام در بازار سرمایه باز می شود.

دکتر اسماعیل غلامی معاون سابق سازمان خصوصی سازی در گفتگو با «خبرگزاری بازار»  درباره چگونگی درخواست رئیس دولت از مقام معظم رهبری در خصوص نحوه واگذاری سهام عدالت، گفت: اگر بخواهند سهام عدالت را از طریق بورس آزاد کنند، این روند واگذاری نیازمند ساز و کار خاصی است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که  چنین سهامی ابتدا باید از قالب شرکت های تعاونی سرمایه گذاری استانی خارج و سپس تبدیل به صندوق سرمایه گذاری استانی یا شرکت سرمایه گذاری استانی شوند تا از این طریق بتوانند وارد بورس شوند.

پرتفوی قابل توجه ۶۴ شرکت بزرگ سهام عدالت

غلامی با بیان این که به احتمال زیاد تغییراتی در نحوه واگذاری سهام برای آزادی سازی آن ایجاد شده است، افزود: تا زمانی که مشمولان سهام عدالت در شرکت های تعاونی سرمایه گذاری استانی عضو هستند، از حیث قانونی نمی توانند به بورس راه یابند اما در صورت منحل شدن شرکت های تعاونی سرمایه گذاری استانی و تبدیل آن به صندوق یا شرکت سرمایه گذاری استانی، مشمولان می توانند از مزایای داد و ستند  پرتفوی ۶۴ شرکت زیرمجموعه سهام عدالت در بورس بهره مند شوند. در چنین شرایطی به نظر می رسد ساز و کار واگذاری های شرکت های تعاونی سرمایه گذاری و تبدیل ان به صندوق یا شرکت های تعاونی سرمایه گذاری از طریق بورس انجام شده است.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی ارزش سهام عدالت را با توجه به وضعیت خوب سهام شرکت های زیر مجموعه سهام عدالت در بازار سرمایه را مطلوب توصیف کرد و افزود: وجود مجموعه پرتفوی ۶۴ شرکت سهام عدالت استانی نظیر شرکت فولاد مبارکه اصفهان،   فولاد خوزستان و ... با توجه به رشد قابل توجه سهام آنها در بورس و جهشی که طی این مدت داشته اند، قیمت سهام بیش از ۴ برابر شده است.

ارزش سهام عدالت به۲۴۰ هزار میلیارد تومان رسید

وی با بیان اینکه ۴۹ هزارمیلیارد سهم در این شرکت ها در قالب سهام عدالت وجود دارد، افزود: البته بخشی از این سهام تعدیل شده است چرا که ارزش سهام برای هر فرد باید تا ۱ میلیون تومان تکمیل شود. ۲ دهک اول به همراه بخش دیگر از مشمولانی که ارزش سهامشان را به ۱ میلیون تومان رسانده اند بی شک از سود مناسب تری نسبت به افرادی که میزان یک میلیون تومان را تکمیل نکرده اند برخوردار می شوند.

 غلامی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد قیمت سهام در بورس، میانگین ارزش سهام عدالت به حدود  ۲۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی افرادی که از سهام یک میلیون تومانی عدالت برخوردارند ۴ میلیون و مابقی (افرادی که ارزش سهامشان ۵۳۰ هزار تومان است و نتوانسته اند آنرا به یک میلیون تومان برسانند) ارزش سهامشان بیش از ۲ میلیون تومان رسیده است.

وی اظهارداشت: از آنجایی که قرار است شرکت های سرمایه گذاری استانی با کمک دولت در بورس پذیرفته شوند مردم (مشمولان سهام عدالت) می توانند از طریق این شرکت ها مستقیما سهام خود را بفروشند. در چنین شرایطی سهامداران عدالت استانی می توانند ۱۰ واحد ۱۰۰ هزارتومانی را از شرکت های سرمایه گذاری استانی که در بورس پذیرفته می شوند را بخرند. با این وجود با توجه به ارزشمند بودن پرتفوی شرکت های تعاونی سرمایه گذاری عدالت استانی سودهای خوبی نصیب سرمایه گذاران در این بخش می شود.

کد خبر: ۱۶٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha