۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
ضعف مدیریتی ما را بزرگترین ضایع کننده محصولات کشاورزی کرد
قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز کشور در بررسی عمده مشکلات بخش کشاورزی مطرح کرد

ضعف مدیریتی ما را بزرگترین ضایع کننده محصولات کشاورزی کرد

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز کشور معتقد است بخش کشاورزی ما همواره از عوامل طبیعی و مدیریتی ضربه می‌خورد و در این میان ضعف مدیریتی و چرخش ناقص مالی به واسطه حضور دلالان، از همه پررنگ تر است.

بلوردی؛ خبرگزاری بازار-عنایت الله بیابانی قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز کشور گفت: مشکلات بخش کشاورزی بسیار زیاد است چون ما اسیر دست دو عامل هستیم؛ یکی عوامل طبیعی که زمان کاشت، داشت و برداشت همیشه مشکل ساز است. عامل بعدی نیز مدیریت بخش کشاورزی است.

بیابانی افزود: ما اگر کشاورزی را بر اساس شناخت کافی جغرافیایی و منطقه ای در نظر بگیریم  با توجه به اقلیم گسترده ای که داریم، می‌توانیم در بخش کشاورزی مدیریت کنیم؛ به عنوان مثال الان که در سیستان و بلوچستان میوه‌های صیفی و سبزی را برداشت می کنیم باید بازار و امکانات لازم مثل در اختیار گذاشتن ماشین حمل ونقل وغیره را با سرمایه‌گذاری در زمینه های مختلف فراهم سازیم تا هر محصولی که تولید میکنیم برای ما ارزان تمام شود و در نهایت بتوانیم محصول را با احتساب یک سود منصفانه برای کشاورز،  ارزان به بازار عرضه کنیم. وقتی کرایه حمل و نقل بسیار گران شود مردم هم تولیدات را گران خریداری می‌کنند. یعنی چنین هزینه هایی به صورت زنجیروار به کشاورز، جامعه و مصرف کننده تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: بخش عظیمی از این اقدامات، نیاز به یک مدیریت کارآمد دارد که امکانات را در اختیار کشاورزان بگذارد چون ما کشاورزان موظف هستیم تولید کنیم و  نیاز غذایی جامعه خودمان را تامین کنیم. به همین دلیل ضرورت دارد که دولت کمکهای لازم و مدیریت‌های لازم را اعمال کند. به عنوان مثال یکی از دغدغه های من به عنوان یک کشاورز، بنزین برای اصلاح باغهایم است. سوال اینجا است که چرا باید بنزین آزاد خریداری کنم. آیا نباید سهمیه بنزین به من داده شود و سوخت مان هم مورد نظر قرار بگیرد؟ و غیره.

امسال که بارانهای مناسبی داشتیم و نگرانی از بابت تولید نداریم باید فرصتی را ایجاد کنیم که حداقل مصرف کننده بتواند ارزانتر محصولات و تولیدات ما را خریداری و مصرف کند

بزرگترین ضایع کننده تولیدات کشاورزی در دنیا هستیم

بیابانی خاطرنشان کرد: البته این مسائل و مشکلات منحصر به جریان کرونا نیست و در طی سالهای گذشته همیشه این بی توجهی‌ها نسبت به جامعه کشاورزی بوده است. بنابراین پیشنهاد من این است که ما از منطقه‌ای که داریم شناخت پیدا کنیم؛ یعنی ساختار کشاورزی مان را به صورت منطقه ای بشناسیم و بتوانیم راه های دستیابی به آن را آسان کنیم.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر سیاست دلالی در بازار کشاورزی بسیار زیاد است به این دلیل که گردش مالی در بخش کشاورزی گردشی مستمر و دائم است. بنابراین دلالان و کسانی که به دنبال سود زودهنگام هستند دنبال این قضایا و منافع می روند. در حقیقت همین مساله چرخش ناقص مالی باعث میشود که ما تولیدات مان را گران تولید کنیم.

این مقام مسئول در ادامه به ضایعات بخش کشاورزی پرداخت و گفت: در حال حاضر ما بزرگترین ضایع کننده تولیدات کشاورزی در دنیا هستیم و حتی اگر صنایع تبدیلی هم داشته باشیم باز ناقص است چون ما زنجیره تولید را تا آخر نرسانده ایم. به این معنا که به عنوان مثال ما کنستانتره می‌گیریم اما آب میوه اش را نداریم در حالی که اصل سود در آب میوه است. بنابراین سود را چه کسی می برد؟ آنهایی که کنستانتره را خریداری می‌کنند. درواقع اینها است که ما را آسیب پذیر میکند و باعث می‌شود که هم مصرف کننده و هم تولیدکننده زیان ببینند.

بیابانی خاطرنشان کرد: امسال که بارانهای مناسبی داشتیم و نگرانی از بابت تولید نداریم باید فرصتی را ایجاد کنیم که حداقل مصرف کننده بتواند ارزانتر محصولات و تولیدات ما را خریداری و مصرف کند.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز کشور در پایان اظهار داشت: به طور کلی می توان گفت عمده مشکلات بخش کشاورزی شامل عدم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، مدیریت ناکارآمد و تصمیم گیری‌های مقطعی برای مناطق در زمان بحرانهای مواد غذایی است که به ناگاه همه تولیدکنندگان تصمیم به پوشش دادن آن کالا میگیرند، اما اگر ما یکسری زیرساختها داشته باشیم می‌توانیم این برنامه را مدیریت کنیم. همچنین میتوانیم به موقع به کشاورز کود، بذر، و سموم برسانیم، به موقع نظارت کنیم و به موقع مدیریت توزیع بازار را نیز داشته باشیم. چون بازار کشاورزی یک بازار بسیار سودآور است اگرچه همیشه در مورد آن با یک بحران جدی روبه رو هستیم.

کد خبر: ۱۶٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha