۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
توسعه مشاغل خانگی و مانعی به نام «بازار فروش»| کاهش سنگ اندازی دولتی‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

توسعه مشاغل خانگی و مانعی به نام «بازار فروش»| کاهش سنگ اندازی دولتی‌ها

شاهرود- یکی از مهمترین معضلات مشاغل خانگی نداشتن بازار فروش تولیدات و خدمات است که با موضوعاتی مانند «سیب سلامت» تلفیق و قفلی بر توسعه اینگونه مشاغل زده است.

بازار، گروه استان ها: استان سمنان دارای ظرفیت‌های بسزا در موضوع مشاغل خانگی است به خصوص مشاغل روستایی طی سال‌های اخیر با ارائه تسهیلات بانکی توانسته‌اند جایگاه خوبی را در اقتصاد روستاها برای خود دست و پا کنند اما مشاغل خانگی آن طور که دولتی‌ها برای توسعه آن برنامه ریزی کرده‌اند گسترش نیافته چرا که همچنان موانع متعددی بر سر راه این مشاغل وجود دارد.

یکی از مهمترین موانع پیش‌روی مشاغل خانگی نداشتن بازار فروش تولیدات و خدمات است ما در روستاهای استان سمنان به واسطه ظرفیت‌های متعدد کشاورزی صنایع دستی و گردشگری مشکل خاصی در زمینه تولید کالا و خدمات نداریم اما مشکل اینجا است که مجالی برای عرضه این خدمات و تولیدات وجود ندارد.

فقدان بازارچه برای عرضه محصولات

یک تولیدکننده محصولات روستایی در شرق استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان کرد: در تمام استان سمنان حتی یک بازارچه دائمی صنایع دستی و تولیدات روستایی وجود ندارد از طرف دیگر بیشترین تولیدات روستایی در شرق استان سمنان و شهرستانهای دامغان میامی و شاهرود است اما در این منطقه یک بازار فروش برای محصولات تولیدی تعریف نشده است.

فاطمه میرزایی صالحی بیان کرد: مشاغل خانگی و روستایی به درستی نمی توانند تولیدات خودشان را عرضه کنند و در نتیجه چرخه اقتصادی و مناسبی برای تداوم کار ندارند این موضوع باعث شده تا مشکلات عدیده‌ای برای مشاغل خانگی پدید بیاید.

یکی از مهمترین موانع پیش روی مشاغل خانگی نداشتن بازار فروش تولیدات و خدمات است

وی افزود: بسیاری از زنان استان سمنان امروز در عرصه مشاغل خانگی و فرآوری محصولات کشاورزی مانند طبخ انواع نان تولید مربا و حتی صنایع دستی در سطح کشور نمونه و یگانه هستند اما محصولاتشان در داخل استان سمنان هم به فروش نمی رسد.

وضعیت نابسامان تولید صنایع دستی و محصولات روستایی

یک کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به وضعیت نابسامان تولیدات خانگی و روستایی استان سمنان به خبرنگار بازار، بیان کرد: به نوعی ما موفق به برندسازی و بازاریابی برای تولیدات خانگی استان سمنان نشده ایم تا جایی که مردم در درون این استان هم از ظرفیت ها آگاه نیستند.

حسن همتیان با اشاره به اینکه توسعه بازار مشاغل خانگی و روستایی در استان سمنان و استان های دیگر می تواند یکی از مهمترین پایگاه های ایجاد اشتغال در استان را تقویت کند، ابراز کرد: از جمله مشکلات ما در مشاغل خانگی موضوع برندسازی است.

وی افزود: امروز لبنیات تولیدی در سنگسر با بهترین قیمت ها در تهران به فروش می رسد اما این کار غالباً توسط دلالان و واسطه‌ها صورت گرفته و سود چندانی به عشایر منطقه نمی رسد موضوعی که در کالپوش شهرستان میامی نیز شاهد آن هستیم. منطقه‌ای که بزرگترین تولیدکننده بنشن و عدس است اما محصولاتش سر از بازارهای دلالی درآورده و به نام دیگر شهرها به فروش می‌رسد چرا که نتوانستیم آن طور که باید و شاید در این زمینه برندسازی کنیم.

توسعه مشاغل خانگی و مانعی به نام «بازار فروش»| کاهش سنگ اندازی دولتی‌ها

مصادیق فقدان بازاردر استان سمنان

این کارشناس اقتصادی در بیان مصادیقی در زمینه عدم استفاده از داشته های استان سمنان گفت: مثال دیگر این موضوع روستای ابر شاهرود است که این روزها به یک هاب بزرگ تولید زعفران در استان سمنان بدن شده اما هیچ‌کس در داخل استان از آن خبر ندارد این نشان می دهد که تولیدات روستایی و مشاغل خانگی متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.

امروز لبنیات تولیدی در سنگسر با بهترین قیمت ها در تهران به فروش می رسد اما این کار غالباً توسط دلالان و واسطه‌ها صورت گرفته و سود چندانی به عشایر منطقه نمی رسد

همتیان افزود: این موضوع سبب شده تا بازار فروش محصولات در این استان وجود نداشته باشد یا به عبارت دیگر تعریف نشده باشد بسیاری از تولیدکنندگان روستایی و عشایری استان سمنان محصولات خود را به صورت ارائه به مغازه ها و یا عرضه در شبکه های مجازی به فروش می رساند در حالی که نمی تواند بازار مستمر خوبی باشد.

وی با بیان اینکه تولیدات خانگی و روستایی اگر قرار باشد استمرار پیدا کند نیازمند یک بازار کاملاً مناسب دارد که بتواند به تولید کننده منفعت برساند و گرنه روستاهای ما خالی از سکنه و نیروی مولد کار خواهد شد، بیان کرد: باید بدانیم که تعطیلی هر شغل خانگی و روستایی نه‌تنها به بیکاران استان افزوده می کند بلکه به جمعیت مهاجر از روستاها نیز می افزاید و این خود در شهرها هم مشکلات عدیده‌ای ایجاد خواهد کرد.

موانع تولید و سیب سلامت

بازار اما تنها مشکل واحد های تولیدی روستایی و خانگی نیست یکی کارشناس بازار روستایی که در زمینه محصولات کشاورزی نیز فعالیت دارد، به خبرنگار بازار، می گوید: یکی از موانع مهم مشاغل خانگی در استان سمنان بروکراسی اداری و موانع تولید است.

هادی اسفندیاری با بیان اینکه از مهم ترین موانع تولید برای مشاغل روستایی و خانگی می توان به سیب سلامت اشاره کرد، گفت: سیب سلامت یک نشان استاندارد است که به دشواری از سوی شبکه بهداشت و درمان ارائه و برای مشاغل خانگی موانع متعددی را ایجاد کرده است.

بسیاری از تولیدکنندگان روستایی و عشایری استان سمنان محصولات خود را به صورت ارائه به مغازه ها و یا عرضه در شبکه های مجازی به فروش می رساند

وی افزود: امروز یک واحد تولید عرقیات گیاهی برای داشتن سیب سلامت نیاز به خریدن حداقل ۳۰۰ میلیون تومان تجهیزات دارد برای مثال می بایست دستگاه شیشه پرکن تمام اتوماتیک و حتی آزمایشگاه نمونه گیری و پردازش درصد هاش می بایست در کارگاه خانگی نصب شود که این برای ۹۵ درصد از تولیدکنندگان روستایی استان سمنان غیرممکن محسوب می شود.

توان تهیه آزمایشگاه نیست

این فعال بازار تولیدات روستایی همچنین گفت: برای این منظور پیشنهاد می شود که کارگاه های خانگی زمانی که نیاز به دستگاه ها و آزمایشگاه دارند در یک مکان مشخص تجمیع و از خدمات استفاده کنند این مکان همچنین می تواند با حمایت دولت در اختیار این گروه از تولید گران قرار گیرد.

اسفندیاری افزود: برای مثال امروز با کاهش حجم دانشجو، صدها متر مربع فضای کارگاهی و کلاسی و آزمایشگاهی در دانشگاه های ما خاک می خورد و هزاران متر مربع سوله بلااستفاده در استان سمنان وجود دارد چرا نباید از این ظرفیت ها برای کمک به تولیدات خانگی و روستایی بهره برد؟ لذا به نظر می رسد یکی از کارهایی که می توان در این زمینه کرد، ساماندهی و تجمیع مشاغل خانگی و همچنین خدمات باشد تا بتوانیم حمایت بهتری از این قشر داشته باشیم قشری که می تواند در کنار مولد بودن، اشتغال خوبی را هم نصیب استان سمنان کرده و از مهاجرت به شهرها هم جلوگیری کند.

حال باید دید آیا تصمیمی برای رفع این موانع تولید از مشاغل خانگی و روستایی گرفته خواهد شد یا ما همچنان باید شاهد عرضه تولیدات روستایی و مشاغل خانگی به دلالان باشیم که محصولات تولیدی استان سمنان را در بازارهای تهران با قیمت های چند برابر حد معمول به فروش برسانند آن هم محصولاتی که زنان و مردان روستایی استان سمنان با دشواری آنها را تولید کرده اند.

کد خبر: ۱۶۶٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha