۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
شهرستان دهلران مستعد ایجاد کارخانه روغن کشی است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

شهرستان دهلران مستعد ایجاد کارخانه روغن کشی است

ایلام-رشیدی،کارشناس کشاورزی استان ایلام با اشاره به ظرفیت های تولید کلزا در ایلام، گفت: شهرستان دهلران مستعد ایجاد کارخانه روغن کشی است.

علی رشیدی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: روغن یکی از اقلام خوراکی است که جایگاه مهمی در سبد غذایی مردم دارد، محصولی که عمدتا وارداتی است.

وی با اشاره به اینکه مزارع کلزا زمینه را برای تولید روغن فراهم کرده است چراکه این گیاه دارای دانه های روغنی است، افزود: کشاورزان دهلرانی سال هاست که کار کشت کلزا را آغاز کرده اند و هم اکنون این شهرستان قطب تولید کلزا در استان است.

وی تصریح کرد: کلزا فواید و سود زیادی برای کشاورزان و کشاورزی به همراه دارد، دولت مشوق های خاصی را برای کلزاکاران در دست اقدام دارد و محصول کلزا را به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می کند.

رشیدی با اشاره به اینکه استان ایلام جایگاه سوم کشور در زمینه کشت کلزا را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: کلزا در سال های اخیر موردتوجه کشاورزان منطقه به خصوص شهرهای جنوبی استان قرار گرفته است.

کارشناس کشاورزی استان ایلام افزود: از ۴۰ درصد از تولید کلزا، روغن استحصال می شود و مابقی نیز برای استفاده های کنجاله های دام است.

رشیدی افزود: هم اکنون ۶۰ درصد از کشاورزان دهلران اقدام به کشت کلزا می کنند، کشت کلزا باعث افزایش حاصلخیزی خاک، افزایش عملکرد محصول، کنترل آفات و بیماری های موجود در منطقه، کنترل علف های هرز و افزایش درآمد کشاورزان شده است.

ایجاد کارخانه روغن کشی در شهرستان دهلران مغفول مانده است
وی گفت: این کشت سازگاری خوبی را به مناطق مختلف و آب و هوایی مختلف دارد و دارای ارقام پاییزه و بهاره است که می تواند در انواع خاک های مختلف کشت شود.

رشیدی اظهار داشت: سطح زیرکشت کلزا شهرستان دهلران در سال زراعی جاری بیش از ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار بوده که نزدیک به ۱۲ هزار تن محصول دانه روغنی کلزا برداشت شده است.

کارشناس کشاورزی استان ایلام بیان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و به خصوص روغن کشی در شهرستان دهلران مغفول مانده، افرادی که علاقمند به سرمایه گذاری در این حوزه باشند باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت کلزا می تواند تاثیرات مثبتی بر کشاورزی منطقه به همراه داشته باشد، افزود: حدود ۸۰ درصد روغن مصرفی کشور وارداتی است که در صورت توسعه کشت کلزا می توان امیدوار بود به تدریج وابستگی به این محصول کمتر شود.

کد خبر: ۱۶۶٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      1 1
      فکر خیلی خوبیه امام اگر اجرا وحمایت شود بخدا این شهر جوان بیکهرخیلی داره ولی بومی سازی نشده شرکت هم زیاد هست ولی فقط خوزستانیا کارمیکنن ۹۰ درصد .شاید ۱۰ درصدنیروها بومی باشن .
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      1 1
      دولت فقط هزینه‌ها بالا میبردمثلا ازهمین دهلران دانه های روغنی مثل میرندشمال مشهدمیدونی چقدرهزینه حمل نقل داره