۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
ضرورت توجه به آبخیزداری و آبخوان داری برای کاهش خسارتهای ناشی از سیل| شرایط بیمه کشاورزی حقیقی نیست
بازار گزارش می دهد؛

ضرورت توجه به آبخیزداری و آبخوان داری برای کاهش خسارتهای ناشی از سیل| شرایط بیمه کشاورزی حقیقی نیست

درحالیکه سیل اخیر خسارتهای بسیاری به بخش کشاورزی وارد کرده کارشناسان معتقدند غفلت از اجرای طرح های آبخیزداری، آبخوان داری و عدم ایجاد سدهای انحرافی موجب شدت گرفتن میزان خسارتها در این بخش شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: با جاری شدن سیل در روزهای اخیر بخش کشاورزی کشور بسیار متضرر شده است به طوری که به گفته وزیر جهاد کشاورزی تخمین زده می شود ۱۰هزار میلیارد تومان خسارت به کشاورزی کشور وارد شده است. یکی از بخش هایی که در این شرایط خسارت دیده، نخلستان های کشور است و به گفته محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرمای ایران، اگرچه هنوز برآورد دقیقی در این خصوص انجام نشده اما خواه ناخواه نخلستان های کشور نیز آسیب دیده اند.

همه جای دنیا بیمه بر اساس واقعیت ها چیده می شود اما در ایران همیشه به عنوان یک مساله تکلیفی و اسمی دیده شده است

بیمه گذار و بیمه گر هیچ گاه به دنبال شرایط حقیقی بیمه نرفته اند

رشید فرخی در خصوص بیمه بودن نخلستان های کشور نیز به خبرنگار بازار گفت: نخلستان ها بیمه هستند اما باید بدانیم که در کشور ما نه بیمه گذار و نه بیمه گر هیچکدام به دنبال شرایط حقیقی نرفته اند. بلکه فقط عادت کرده اند یک مبلغ جزئی را به عنوان بیمه بدهند و در ازای آن هم همیشه مبلغ کوچکی را دریافت کنند.

وی افزود: در واقع ما به عنوان بخش خصوصی پیشنهاد داده ایم که امسال یکی از استانها یا ۶ استان خرما خیز را به عنوان پایلوت در نظر بگیریم تا بر اساس این طرح چه بیمه گذار و چه بیمه گر به دنبال یک بیمه حقیقی بروند.

رشید فرخی با بیان اینکه همه جای دنیا بیمه بر اساس واقعیت ها چیده می شود گفت: اما در ایران همیشه به عنوان یک مساله تکلیفی و اسمی دیده شده و لذا امیدواریم طرح حقیقی سازی بیمه را از نخلستان ها آغاز کنیم و در کل حوزه های دیگر نیز تعمیم بدهیم.

وی تاکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که هیچ گاه بیمه جبران خسارتها را نمی کند چون همانطور که گفته شد بیمه گذار هم هیچوقت آن مبلغ حقیقی را پرداخت نکرده لذا باید توازنی برقرار باشد که باعث اطمینان خاطر بحث تولید شود.

نباید با این خیال و تصور که با ورود به مرحله سالهای خشکسالی دیگر شاهد سیل نخواهیم بود، کاری برای مقابله با سیل نکنیم

برای پیشگیری از شدت خسارتهای ناشی از سیل باید زیرساختهای آبخیزداری و آبخوان داری آماده تر از قبل باشد

رئیس انجمن ملی خرمای ایران همچنین در پاسخ به این سوال که در بحث خسارت های وارده ناشی از سیل آیا قصوری متوجه وزارت جهاد کشاورزی است یا خیر، گفت: در زمان جاری شدن سیل به یکباره نمی توان هیچ اقدامی انجام داد، بلکه پیشگیری از شدت خسارت ها طرح های درازمدتی را از قبل می خواهد و سدهای انحرافی را می بایست ایجاد می کردند.

وی ادامه داد: بد نیست بدانید مرحوم پروفسور کردوانی جغرافی دان ایرانی، پیش از این هشدار داده بود که درست است در مرحله خشکسالی هستیم اما با گرم شدن زمین و تبخیر آب، بارانهای موسمی مانند یک بادکنک آب همه جا می چرخد و ممکن است در یک منطقه به یکباره ریزش کند. در نتیجه نباید با این خیال و تصور که با ورود به مرحله سالهای خشکسالی دیگر شاهد سیل نخواهیم بود، کاری برای مقابله با سیل نکنیم.

رشید فرخی در پایان اظهار داشت: از سوی دیگر به گفته اساتید فن مطمئنا در آینده هم به همین ترتیب و حتی ممکن است شدیدتر با گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی سیل های مخرب داشته باشیم و لذا باید زیرساختهای آبخیزداری، آبخوان داری و همچنین سدهای انحرافی ما آماده تر از قبل باشد.

برای کاهش خسارتهای ناشی از سیل باید پیش از این سدهای انحرافی ایجاد می شد و وزارت جهاد کشاورزی نیز باید از توسعه طرح های کشاورزی در حریم رودخانه ها جلوگیری می کرد

برای کاهش خسارتهای ناشی از سیل می بایست پیش از این سدهای انحرافی ایجاد می شد
 

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورزی نیز ضمن انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در عدم اطلاع رسانی و هشدار به موقع به کشاورزان گفت: متاسفانه خسارتهای وارده به حدی بالا است که کشاورزان ۱۸ استان درگیر به خصوص سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر و غیره تا به حال چنین حجمی از خسارت را تجربه نکرده اند.

بیابانی افزود: به گفته کارشناسان برای کاهش خسارتهای ناشی از سیل می بایست پیش از این سدهای انحرافی ایجاد می شد و از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی نیز می بایست از توسعه طرح های کشاورزی در حریم رودخانه ها جلوگیری می کرد تا امروز شاهد این میزان خسارت در بخش کشاورزی نباشیم.

کد خبر: ۱۶۵٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha