۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
نرخ بهره دشمن P/E بازار| بازار سهام سرمایه ها را سرخورده کرد!
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

نرخ بهره دشمن P/E بازار| بازار سهام سرمایه ها را سرخورده کرد!

فراقی کارشناس بازار سرمایه گفت: هر زمان که فاکتورهای مهم اقتصادی به هر نحوی خلاف جریان بازار به اجرا دربیایند در نهایت باعث سرکوب جذابیت های بازار خواهند گردید.

سمیه شوریابی؛ بازار: علی فراقی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص تأثیر نرخ بهره بر p/e بازار اظهار داشت: هرچند در مقطع کوتاهی شاهد مقداری بازگشت قیمتی در مسیر نزولی شاخص کل بودیم اما اگر نیم نگاهی به نرخ بهره بین بانکی داشته باشیم که نهایتاً بر روی نرخ بهره بانک ها نیز تأثیرگذار خواهد بود، برعکس روند حال حاضر بازار که یک روند نزولی است یک روند رو به رشد را شاهد هستیم.

فراقی می گوید: در میان برخی از این رشدها نرخ بهره با مقدار کمی اصلاح همراه بوده که این اصلاح در مقاطع کوتاه باعث اصلاح در مسیر نزولی بازار سرمایه و باز پس گیری مقدار کمی از مسیر رفته است.

همبستگی منفی p/e و نرخ بهره

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به p/e های سهام، ابراز داشت: با توجه به صحبت های برخی کارشناسان از ارزنده بودن نسبت های p/e، بازار همچنان برای خریداران جذابیت ندارد و تا زمانی که فاکتورهای تأثیرگذار بر این جذابیت، روند حرکتی دیگری را برای خودشان شروع کنند، مسیر حرکتی بازار سرمایه تغییر قدرتمندی نخواهد داشت و همچنین می‌توان با کنار هم قرار دادن نرخ بهره در کنار p/e بازار میزان همبستگی منفی این دو را به وضوح مشاهده نمود.

بازگشت پول و ایجاد تعادل

فراقی در ادامه تأکید کرد: طبق آماری که مدتی پیش منتشر شده بود تورم در بازار مسکن به مقدار قابل توجهی روند افزایشی به خود گرفته بود و با توجه به خروج پول قابل توجهی که در بازار سرمایه شاهد بودیم نشان از این دارد که پول هایی که به قصد بازدهی قابل ملاحظه به سمت بازار سرمایه حرکت کرده بود به سمت بازار خود در حال بازگشت است و زمانی پول هایی که در بازار موازی حرکت کرده اند به سمت بازار خود برمی‌گردند نشان از بازگشت تعادل پس از مدتی به بازار هدف است.

نرخ بهره دشمن P/E بازار| بازار سهام سرمایه ها را سرخورده کرد!

وی افزود: همانطور نیز اگر بررسی کنیم در اواخر روند صعودی و بیشتر شدن شیب آن نشان از وارد شدن ترسوترین پول ها مانند بازار مسکن به قصد دریافت بازدهی بیشتر بود ولی بسیاری از این پول ها همراه با ناامیدی به سمت بازار خود در حال بازگشت هستند.

زمانی که پول هایی در بازار موازی حرکت کرده اند به سمت بازار خود برمی‌گردند نشان از بازگشت تعادل پس از مدتی به بازار هدف است

این کارشناس بازار سرمایه در انتها با توجه به انواع جذابیت های هر بازاری خاطر نشان کرد: هر زمان که فاکتورهای مهم اقتصادی به هر نحوی خلاف جریان آن بازار به اجرا در بیایند در نهایت باعث سرکوب این گونه جذابیت های بازار خواهند گردید.

کد خبر: ۱۶۵٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پری دبیرنژاد IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 0
      عالی