۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
آینده سرمایه گذاری چین در آمریکای لاتین و کارائیب
بازار گزارش می دهد؛

آینده سرمایه گذاری چین در آمریکای لاتین و کارائیب

سرمایه‌گذاری چین در آمریکای لاتین و دریای کارائیب در سال‌های اخیر رشد کرده و توجه رهبران دولت و بخش خصوصی در سراسر منطقه و همچنین آمریکا را به خود جلب کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: سرمایه‌گذاری چین در آمریکای لاتین و دریای کارائیب (LAC) در سال‌های اخیر به طور پیوسته رشد کرده است و توجه رهبران دولت و بخش خصوصی در سراسر منطقه و همچنین ایالات متحده آمریکا را به خود جلب کرده است.

بر اساس گزارش سالانه بیکر مک‌کنزی، فعالیت‌های ادغام و اکتساب چین در خارج از کشور از زمان اوج خود در سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است، به‌ویژه اروپا و آمریکای شمالی کاهش قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. با این حال، جریان معاملات به آمریکای لاتین نسبتاً ثابت بود. اکنون سوال اینجاست که چرا آمریکای لاتین به بازاری جذاب برای سرمایه گذاران چینی تبدیل شده است؟

می توان گفت دلیل این انعطاف پذیری سیاسی و اقتصادی است. اول، برخی از کشورهای آمریکای لاتین به طور فعال تنوع بیشتری در سیاست خارجی دنبال می کنند. این کشورها ممکن است تا حدودی برای توسعه روابط خود با چین به سمت سرمایه گذاران چینی گرایش پیدا کنند. دوم، مشارکت در اقتصاد چین می تواند سود سهام این کشورها را بپردازد. به عنوان مثال، شرکت‌های چینی با پروژه‌هایی از جمله مترو بوگوتا، سرمایه‌گذاری زیادی در بخش زیرساخت در کلمبیا، متحد کلیدی ایالات متحده انجام می‌دهند. برخی از کارشناسان استدلال می کنند که شرکت های آمریکایی و اروپایی گاهی اوقات در مناقصات عمومی زیرساخت LAC کمتر فعال شده اند، در حالی که شرکت های چینی که قیمت های رقابتی ارائه می دهند، فعال تر و موفق تر بوده اند.

قیمت گذاری یک خیابان دو طرفه است: دارایی های آمریکای لاتین نسبت به سایر بازارهای جهانی ارزان تر است، که سرمایه گذاران چینی را جذب می کند. چین به آمریکای لاتین فراتر از چشم انداز دستیابی به منابع طبیعی نگاه می کند و علاقه بلندمدتی به عملیات و فروش دارایی های زیرساختی آمریکای لاتین دارد. همچنین در شرایط سخت‌تر مالی امروز، دولت‌های آمریکای لاتین و حوزه کارائیب، احتمالاً قیمت‌های رقابتی را در مناقصه‌های عمومی عمده اولویت خواهند داد.

از منظر جهانی، می توان تا حدی جریان معامله انعطاف‌پذیر چین در آمریکای لاتین را به «دوستی» مقرراتی منطقه نسبت داد، به ویژه در مقایسه با آمریکای شمالی و اروپا که در آن‌ها بررسی سرمایه‌گذاری و نظارت عمومی علیه سرمایه‌گذاران چینی در سال‌های اخیر در زمینه امنیت ملی افزایش یافته است. در برابر این پس‌زمینه جهانی، یک سوال کلیدی در آینده این است که آیا حساسیت سیاسی کم و بیش بر نگرش کشورهای آمریکای لاتین نسبت به سرمایه‌گذاری خارجی تأثیر می‌گذارد؟

سوال بعدی این است که کدام بخش ها بر ادغام ها و تملک های چینی در آمریکای لاتین در سال گذشته تسلط داشتند؟

محصولات و خدمات مصرفی، زیرساخت‌ها و انرژی در صدر فهرست بخش‌ها قرار دارند و پس از آن خدمات مالی و تجاری، مواد اولیه و سلامت قرار دارند. در آینده نزدیک، انتظار می رود که محصولات مصرفی، سرگرمی ها و بازی های آنلاین علاقه قابل توجهی را به خود جلب کنند، زیرا از منظر امنیت ملی حساسیت سیاسی کمتری دارند. امروزه شرکت‌های چینی در میان رقبای پرهزینه‌ و برتر در بازارهای انرژی آمریکای لاتین قرار دارند. این روند باید با تمرکز جهانی بر انتقال انرژی به رشد خود ادامه دهد.

وقتی صحبت از جغرافیا می‌شود، برزیل بزرگترین بازار ادغام‌های چینی است و همچنان خواهد بود، اما باید انتظار داشته باشیم که معاملات چینی در آرژانتین، شیلی، کلمبیا، مکزیک و پرو افزایش یابد. اگرچه کشورهای بزرگتر تمایل به تامین مالی بیشتری از چین دارند، اما اندازه آن فاکتور قطعی نیست. کشورهای کوچکتر مانند اکوادور منابع قابل توجهی از چین دریافت می کنند.

اکنون باید پرسید سرمایه گذاران چینی از چه جهت ممکن است با سرمایه گذاران سایر مناطق متفاوت باشند؟ در اینجا باید بر اهمیت ارتباط شفاف و احترام متقابل برای تفاوت‌های فرهنگی تاکید کرد. هر فرهنگی آیین ها، استراتژی ها و مرزهای خود را برای مذاکره دارد. در حالی که شیوه‌های رایج یک فرهنگ ممکن است فرهنگ دیگر را غافلگیر کند، مذاکره‌کنندگان کهنه‌کار می‌توانند در مواقعی با جستجو و تأیید موقعیت‌های تجاری در حین تکامل مکالمات، سوء تفاهم را کاهش دهند. ارتباط شفاف و مداوم بین سرمایه گذاران چینی و همتایان آمریکای لاتین آنها در طول چرخه عمر پروژه، کلیدی برای جلوگیری از مشکلات لحظه آخری است.

هنگام کار با شرکت های دولتی چینی (SOE)، بخش خصوصی آمریکای لاتین می تواند از تجربه کار با شرکت های دولتی در آمریکای لاتین استفاده کند. از آنجایی که شرکت‌های دولتی با ساختارها و محدودیت‌های حاکمیتی متفاوتی نسبت به شرکت‌های خصوصی مواجه هستند، درک فرآیندهای منحصربه‌فرد آن‌ها برای هموارسازی (دوباره) مذاکرات مفید خواهد بود.

یکی از ویژگی‌های مشترک فرهنگ شرکتی در سراسر چین و آمریکای لاتین، ظرفیت تعدیل و انطباق سریع است. برای شرکت‌های منطقه آمریکای لاتین ضروری است که هنگام نزدیک شدن به شرکت‌های دولتی چین، حمایت نهادی دولت خود را کسب کنند.

باید گفت آینده ای قوی برای سرمایه گذاری چین در آمریکای لاتین و دریای کارائیب وجود دارد زیرا محدودیت های COVID-۱۹ برداشته شده و بازار مصرف کننده قدرتمند در حال بازگشت به زندگی است. و او طیف وسیع تری از سرمایه گذاری ها را به ویژه در فناوری و انرژی پیش بینی می کند. آمریکای لاتین می‌تواند بار دیگر به یک منطقه «گرم» برای سرمایه‌گذاری، نه تنها برای چین، بلکه برای سایر نقاط جهان تبدیل شود.

این امر به ویژه به دلیل پتانسیل گسترده این منطقه در انرژی های متعارف و تجدیدپذیر از جمله هیدروژن است. همچنین باید گفت بخش پررونق فین تک آمریکای لاتین آن را به مقصدی جذاب برای این نوع سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

با این وجود عدم قطعیت در نقدینگی و شرایط اقتصادی جهانی – از جنگ در اوکراین گرفته تا افزایش نرخ بهره در اقتصادهای پیشرفته و قرنطینه‌های COVID-۱۹ در چین - می‌تواند فشار نزولی بر جریان معاملات چین به سمت کشورهای آمریکای لاتین و دریای کارائیب اعمال کند.

کد خبر: ۱۶۵٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha