۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
۵۴ درصد مشترکان آب کشور خوش مصرف، ۶ درصد بد مصرف و مابقی پر مصرف‌ هستند
سخنگوی صنعت آب کشور:

۵۴ درصد مشترکان آب کشور خوش مصرف، ۶ درصد بد مصرف و مابقی پر مصرف‌ هستند

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: هم اکنون ۵۴ درصد مشترکان آب کشور خوش مصرف حدود ۶ درصد بد مصرف و مابقی جزء طبقه پر مصرف‌ها می‌باشند.

به گزارش بازار، فیروز قاسم زاده، صبح امروز در چهارمین نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: در دوره بلند مدت در ماه مرداد، متوسط حدود ۴ میلیمتر بارش داشته ایم، اما مرداد امسال تاکنون ۱۱ میلیمتر بارش در کشور داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق تا ۲۰۰ میلیمتر هم بارش داشته ایم گفت: قسمتی از بارش‌ها وارد مخازن سدها، قسمتی وارد سفره‌های آب زیرزمینی، قسمتی وارد تالاب‌ها و قسمتی هم وارد دریاها می‌شود هر چند ورود اب به سفره‌های اب زیرزمینی به علت تفاوت سطح زمین تا آبخوان‌ها بین یک تا چند ماه به طول می‌انجامد.

سخنگوی صنعت آب کشور افزود: بیشترین ورودی سیلاب‌های اخیر مربوط به هرمزگان و سیستان وبلوچستان بوده و سدهای تهران و سد زاینده رود اصفهان هم به ترتیب حدود ۱۰ و نه میلیون متر مکعب ورودی آب داشته است.

وی تصریح کرد: سیلاب‌های اخیر موجب آب ورودی خوبی به تالاب‌های گاو خونی، جازموریان و حوزه سلطان شده است که حجم آن بعد از فروکش کردن آن محاسبه خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: سیلاب‌های شدید اخیر کمترین اسیب را به تاسیسات آبی کشور زده است وآب خروجی از تصفیه خانه‌ها هم کدری غیر استانداردی نداشته است.

وی افزود: در این تند سیلابها هیچ سدی در کشور اسیب ندید، اما به علت ورود حجم زیادی آب به پشت بند دوم خاکی "دهج " (با فتح دال و کسر ه) در استان کرمان، این بند، شسته و آب آن در مسیر پائین دست بند، ساکن شد.
سخنگوی صنعت آب کشور گفت: قبل از سیلاب‌های نوروز ۹۸ سالانه حدود ۳۵۰ کیلومتر از مسیل‌ها و رودخانه‌های کشور لایروبی می‌شد، اما بعد از آن این عدد با ۳ برابر افزایش به حدود هزار کیلومتر در سال رسیده است.

وی افزود: پس از رسیدن به این عدد از لایروبی و بر اساس قراداد بین بخش خصوص و دولت، قرار شد بخش خصوصی با برداشت و منتفع شدن از مصالح موجود در این مسیلها، در برخی از طرح‌های عمرانی مشارکت کند.

قاسم زاده گفت: تند سیلابهای اخیر بیشتر در مناطق کوهستانی مشاهد و وقتی وارد دشت‌ها شد دچار استهلاک شد لذا موضوع لایروبی نشدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها در علل و خسارات ناشی از این حوادث مطرح و دخیل نیست.

وی افزود: سیل ورودی به امامزاده داود (ع) تهران به علت شدت بسیار بالای آن و آوردن گل و لای همراه خود از حالت سیل خارج شد و این " تند سیلاب " عجیب، توان عبور از مسیل‌ها را نداشت هرچند که مانع شدن یک دستگاه خودروی پراید در قسمتی از مسیل، موجب انحراف بخشی از آب به سمت خانه‌های مردم شد.

سخنگوی صنعت آب کشور همچنین گفت: دریاچه ارومیه به شرط تداوم طرح‌های عمرانی مربوط به آن و تخصیص حقابه‌های آن احیا پذیر است، اما اگر این موارد رعایت نشود و خشکسالی‌ها تداوم داشته باشد شاهد خشکی آن خواهیم بود.

وی افزود: برای ساخت یک سد در کشور میزان " آورد" حدود ۵۰ سال گذشته ان رودخانه محاسبه و اگر مقدار ان مناسب و قابل توجه بود اقدام به ساخت سد می‌شود.

سخنگوی صنعت آب کشور همچنین گفت: هم اکنون فضای همکاری بین ایران و ترکیه در موضوع آب مثبت است و در سفر اخیر رئیس جمهور ترکیه به ایران، آقای اردوغان قول داد تا کمیته‌های فنی در بخش آب تشکیل شود تا دو کشور به تفاهم نامه‌هایی در این باره برسند.

وی همچنین گفت: ‌با هدف احیای حقابه ایران از هیرمند، به زودی وزیر نیرو سفری به افغانستان خواهد داشت.

سخنگوی صنعت آب کشور افزود: افغانستان امسال مدعی رهاسازی حدود ۳۰ میلیون متر مکعب از حقابه ایران است، اما کل حقابه دریافتی از این کشور تاکنون حدود ۴ میلیون متر مکعب است که وارد چاه نیمه‌ها در سیستان و بلوچستان شده است.

وی گفت: سیلاب‌های اخیر برخلاف پاکستان در افغانستان تاثیر زیادی نداشته است و فقط در نوار جنوبی آن مقداری مشاهده شد لذا تاثیری هم بر حقابه کشورمان نداشته است.

سخنگوی صنعت آب کشور همچنین افزود: در دولت سیزدهم به ساخت دو سد تنگ معشوره و بختیاری، به علت تولید برقابی و کنترل سیلاب و جلوگیری از ورود رسوب سد بختیاری به سد دز، بها داده شده است.

وی تصریح کرد: این سدها از حدود ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته تاکنون حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشته اند که هم اکنون کارگاه‌های ساخت آن فعال شده است.

قاسم زاده گفت: به علت اعتبار بالای احداث این دو سد قرار است از طریق فاینانس انجام شود.

وی همچنین افزود: هم اکنون ۵۴ درصد مشترکان آب کشور خوش مصرف حدود ۶ درصد بد مصرف و مابقی جزء طبقه پر مصرف‌ها می‌باشند.

سخنگوی صنعت آب کشور تصریح کرد: امسال با اقدامات و اطلاع رسانی‌هایی که در موضوع مشترکان بد مصرف و پر مصرف شد یک حساسیتی را در تمام مشترکان آب ایجاد کرد و موجب رعایت بهتر الگوی مصرف و همچنین با وجود تنش آبی در کشور موجب عبور ایمن از آن شد.

فیروز قاسم زاده گفت: سال قبل محاسبه تعرفه آب مشترکان بدمصرف پلکانی شد، اما امسال با محاسبه (فرمول) جدید، موثرتر شده و موجب افزایش جریمه افراد بد مصرف شده است و هرچه مقدار مصرف از الگو بیشتر شود موجب تصاعدی‌تر شدن قیمت و جریمه‌ها می‌شود.

کد خبر: ۱۶۵٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha